Porslin & Keramik > Svenskt porslin
Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
Vince:
Hittade inget renodlat "Övrigt" bland porslin kategorierna som inte var ursprungs kategoriserat så eftersom jag mest har svenskt porslin fick det bli i denna kategorin.
Jag är av den åsikten att sakerna man köper ska användas,även porslinet.Jag använder mina fynd som vardagsporslin och är lite nyfiken på hur folk går tillväga när dom rengör sina fynd före man börjar använda dom.
Tycker ni det räcker med en vanliga med ordentlig avdiskning (ej i diskmaskin) eller går ni djupare in på det,och isåfall hur???vad finns det för metoder att rengöra kracelerade ytor,där samlas det ju mycket smuts??Såg ett avsnitt på antikrundan där man ställde in det i ugnen tror jag det var,hur gör ni??
MVH Micke
JJ:
Jag skulle inte använda krackelerade koppar att dricka ur. Vissa fläckar kan man ta bort med gnidning av fuktigt salt.
ada:
Det där med att ställa i ugn vill jag höra mer om, vilket avsnitt av antikrundan? (om det finns online rent utav)
Det som ska användas tycker jag nog blir fräscht nog av att dras över med koncentrerad Yes, är det beläggningar gnuggar jag med Vim på en disktrasa.
Salig Reseda rekommenderade Cillit Bang (finns på Lidl tror jag)
Sen har jag hört att avfettning som får stå i koppen om det är missfärgade krackeleringar kan göra gott, för är det fett i funkar det inte att låta stå i...
Klorin, men det senare skulle jag vilja prova säg att man har nåt snyggt med missfärgade kanter, jag skulle vilja se om det har effekt att ställa en kopp t ex i ett par millimeter Klorin, om det är mönster man ska akta
Autosol ska vara bra på repor och spår av metallisk färg av bestick och dylikt, har inte provat, kanske ska prova med en skål som har just såna "metalliska" elvisprepor
Mönster ska man akta, dekor låg ofta utanpå emaljen, fram till vdn-märkningens intrång på 60-talet, jag har visat ett exempel på en kopp i serien Ali där fatet varit i diskmaskin mest, assietten något och koppen inte alls (på bilden har det just druckits kaffe ur den och sölats)
kikarbara:
jag såg det avsnittet i antikrundan, men kan för mitt liv inte komma ihåg hur han gjorde... men huvva vad mycket det finns gömt i en gammal porslinsgrunka, tror det var såsåkannor han rengjorde. allt fett riktigt kröp ut....
JJ:
Jag tror att det var tre avsnitt bakåt som ugnsmetoden användes. Man han sade att för att få det bra så fick man upprepa metoden ca 100 gånger, och då skall det vara rejält värdefulla saker för att göra åt så mycket tid och el.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion