Porslin & Keramik > Svenskt porslin
Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
ada:
Jag började titta på stycket om rengöring
http://svtplay.se/v/1855085/antikrundan/rengora_porslin?sb,k122207,2,f,-1
Jag tror jag skulle rekommendera den metoden verkligen, ser riktigt äckligt ut medan man håller på, men det är verkligen värt jobbet när man ser resultatet!
Han rekommenderade diskmaskin, bra att dekoren är under glasyren på det tvåhundraåriga han visar upp, det är nog lite varierande om semiantika prylar har dekoren under glasyren, olika från fall till fall tror jag.
Frihane:
Hej,
Glöm antikrundans dumheter. Det enda som fungerar utan en massa kladd är att bada porslinet i väterperoxid. Finns färdig brukslösning i färgaffären. Diska först prylarna ordentligt för hand eller i maskin om du vågar för att få bort så mycket smuts som möjligt. Låt prylarna sedan ligga i 1-3 veckor i väteperoxidlösningen beroende på skicket. Det blir som nytt! Lösningen ska förvara mörkt och oåtkomligt för barn samt i ett lufttätt kärl, även under processen. Blandningens reaktivitet mattas med tiden, mden det går att göra rent ganska mycket. STARKT FRÄTANDE! ANNÄND HANDSKAR OCH SKYDDSGLASÖGON!
Väteperoxid används som blekmedel inom industrin eller för till exempel tandblekning. Högre koncentrationer av väteperoxid är frätande och oxiderande. Treprocentig lösning säljs för blekning av bland annat hår och tänder. Låga koncentrationer väteperoxid ingår också i hårfärgningsmedel. För tekniskt bruk finns väteperoxid i koncentrationen 30–70 %. Den mest omfattande användningen av väteperoxid i Sverige är industriell blekning av pappersmassa.
MODERN DESIGN:
WWW.GALLERIGRIBERG.SE
SlimsPunktSe:
Det mesta går att få rent med rätt medel... men att använda väteperoxid till bruksföremål låter inte alls särskilt trevligt i mina öron! Är det värt att riskera hälsan under resans gång då det är SÃ…DÄR bra för såväl in som utsidan av kroppen?
Risken att det gör mer skada än nytta (om det ens händer något alls i lägre koncentration) känns väldigt överhängande då det är ett av de mest renodlade industriella blekmedel som lär dra med sig ALLT i processen och allt vad dekor och yta lär bli kraftigt skadat.
Hur gör man fresten för att avsluta processen och neutralisera objektet så att det går att använda som bruksobjekt igen?
Antikrundans ugnsbehandling var verkligen genomvidrig att skåda, men när man såg det färdiga resultatet så blev jag riktigt impad. Sakta men säkert är min melodi när jag restaurerar mina prylar, men om det inte gäller något riktigt speciellt har jag konstaterat att det mesta är aldrig mödan värd - särskilt inte om det är något som skall säljas till en vettig peng! :D
För ett tag sedan gjorde jag ett experiment med att lösa rost med citronsyra, först hände det ingenting... när det väl tog fart blev det mest skit av allting för att uttrycka sig i klarspråk! Jag gillar att experimentera med genvägar... detta var en mindre lyckad sådan.
Slå en kik på experimentet på min blogg:
http://blogg.slims.se/#post59
Detta blev lite off topic... men lustan att experimentera är nog något som går hand i hand och över gränserna oavsett vad det gäller, det som inte funkar på ett material kanske funkar på något annat. Det är ju "misstagen" som brukar bli nya genidrag ;D
Frihane:
Väteperoxid är inte skadligt i låga koncentrationer. Det används bland annat till sårtvätt! Höga koncentrationer däremot är inte att leka med, fungerar fint till så väl torped- som raketbränsle samt till tillverkning av sprängämnen!
Modern Design:
www.gallerigriberg.se
Moses:
Jag är alls ingen expert, men såg också antikrundan, där man använde sig av ugnsmetoden. Hade ett lock till Pomona-burk, starkt krackelerat och mörknat. Jag kombinerade klorin och ugn. Först ett dygn i Klorin, sedan i ugn några timmar (kom inte ihåg gradtalet, men använde mig av 100 grader), upprepade proceduren 3 ggr. Och, simsalabim, locket blev, om inte som nytt, men användbart!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion