Författare Ämne: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??  (läst 24454 gånger)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« skrivet: tis 20 apr 2010 23:14:11 »
Hittade inget renodlat "Övrigt" bland porslin kategorierna som inte var ursprungs kategoriserat så eftersom jag mest har svenskt porslin fick det bli i denna kategorin.

Jag är av den åsikten att sakerna man köper ska användas,även porslinet.Jag använder mina fynd som vardagsporslin och är lite nyfiken på hur folk går tillväga när dom rengör sina fynd före man börjar använda dom.
Tycker ni det räcker med en vanliga med ordentlig avdiskning (ej i diskmaskin) eller går ni djupare in på det,och isåfall hur???vad finns det för metoder att rengöra kracelerade ytor,där samlas det ju mycket smuts??Såg ett avsnitt på antikrundan där man ställde in det i ugnen tror jag det var,hur gör ni??

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #1 skrivet: ons 21 apr 2010 12:23:11 »
Jag skulle inte använda krackelerade koppar att dricka ur. Vissa fläckar kan man ta bort med gnidning av fuktigt salt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #2 skrivet: ons 21 apr 2010 12:48:46 »
Det där med att ställa i ugn vill jag höra mer om, vilket avsnitt av antikrundan? (om det finns online rent utav)

Det som ska användas tycker jag nog blir fräscht nog av att dras över med koncentrerad Yes, är det beläggningar gnuggar jag med Vim på en disktrasa.

Salig Reseda rekommenderade Cillit Bang (finns på Lidl tror jag)

Sen har jag hört att avfettning som får stå i koppen om det är missfärgade krackeleringar kan göra gott, för är det fett i funkar det inte att låta stå i...

Klorin, men det senare skulle jag vilja prova säg att man har nåt snyggt med missfärgade kanter, jag skulle vilja se om det har effekt att ställa en kopp t ex i ett par millimeter Klorin, om det är mönster man ska akta

Autosol ska vara bra på repor och spår av metallisk färg av bestick och dylikt, har inte provat, kanske ska prova med en skål som har just såna "metalliska" elvisprepor

Mönster ska man akta, dekor låg ofta utanpå emaljen, fram till vdn-märkningens intrång på 60-talet, jag har visat ett exempel på en kopp i serien Ali där fatet varit i diskmaskin mest, assietten något och koppen inte alls (på bilden har det just druckits kaffe ur den och sölats)
 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #3 skrivet: ons 21 apr 2010 15:55:37 »
jag såg det avsnittet i antikrundan, men kan för mitt liv inte komma ihåg hur han gjorde... men huvva vad mycket det finns gömt i en gammal porslinsgrunka, tror det var såsåkannor han rengjorde. allt fett riktigt kröp ut....

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #4 skrivet: ons 21 apr 2010 19:31:00 »
Jag tror att det var tre avsnitt bakåt som ugnsmetoden användes. Man han sade att för att få det bra så fick man upprepa metoden ca 100 gånger, och då skall det vara rejält värdefulla saker för att göra åt så mycket tid och el.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #5 skrivet: ons 21 apr 2010 22:09:47 »
Jag skulle inte använda krackelerade koppar att dricka ur. Vissa fläckar kan man ta bort med gnidning av fuktigt salt.

Varför skulle du inte det???
är det nått speciellt salt man ska använda eller helt vanligt salt??

jag såg det avsnittet i antikrundan, men kan för mitt liv inte komma ihåg hur han gjorde... men huvva vad mycket det finns gömt i en gammal porslinsgrunka, tror det var såsåkannor han rengjorde. allt fett riktigt kröp ut....

Han använde väll kaustiksoda lät det verka sen ur med det och in i ugnen på jättevarmt och så smälte allt gammal fett och smuts ur dom små fina kraqckeleringarna,blev en enorm skillnad om jag inte minns helt fel.Man ville verkligen inte äta nått ur porslinet han visade i början på reportaget men dom i slutet hade jag mycket väll kunnat tänka mig =)
Vill också minnas att det är ca 3-4 avsnitt tillbaka i årets antikrunda

JJ:Jag tycker nog det räcker att man tycker om ett föremål väldigt mycket för att lägga ner oförsvarbart med tid och pengar på det,då spelar inte ekonomiska värdet för mig så stor roll så länge jag blir nöjd med resultatet.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #6 skrivet: ons 21 apr 2010 22:42:45 »
Om det är mörka krackeleringar så känns det inte så bra om den varma drycken kan dra ur gammal smuts som man sedan dricker upp.

Vanligt salt. Tar bort missfärgningar av te bl a som inte går bort med diskmedel.

Ja, med värdefullt så behöver det inte vara ett ekonomiskt värde. Den kan ha ett högt affektionsvärde om den har tillhört någon person som man gillar eller så. Men att göra det med en vanlig sak som man istället kan köpa en likadan för en hundralapp verkar onödigt.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #7 skrivet: ons 21 apr 2010 22:45:28 »
Om det är mörka krackeleringar så känns det inte så bra om den varma drycken kan dra ur gammal smuts som man sedan dricker upp.

Vanligt salt. Tar bort missfärgningar av te bl a som inte går bort med diskmedel.

Ja, med värdefullt så behöver det inte vara ett ekonomiskt värde. Den kan ha ett högt affektionsvärde om den har tillhört någon person som man gillar eller så. Men att göra det med en vanlig sak som man istället kan köpa en likadan för en hundralapp verkar onödigt.

Har du nått såpass varmt i en mugg att det drar ut smuts ur krackeleringarna lär du inte kunna dricka det ändå  ;) Men jag håller med om att mörka krackeleringar inte är vidare fräscht i porslin man vill använda.


prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #8 skrivet: tor 22 apr 2010 00:12:26 »
Metoden från antikrundan användes på en gammal soppskål som var gulblek som ärtsoppa ungefär, när den var klar var den vit igen, de hade lyckats få ut mängder av gammalt soppfett som ackumulerats genom kanske 150 år...superäckligt, jag bytte nästan kanal
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #9 skrivet: fre 23 apr 2010 22:28:10 »
Metoden från antikrundan användes på en gammal soppskål som var gulblek som ärtsoppa ungefär, när den var klar var den vit igen, de hade lyckats få ut mängder av gammalt soppfett som ackumulerats genom kanske 150 år...superäckligt, jag bytte nästan kanal

Håller med....det var äckligt! :P

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #10 skrivet: lör 24 apr 2010 13:17:02 »
Jag började titta på stycket om rengöring
http://svtplay.se/v/1855085/antikrundan/rengora_porslin?sb,k122207,2,f,-1
Jag tror jag skulle rekommendera den metoden verkligen, ser riktigt äckligt ut medan man håller på, men det är verkligen värt jobbet när man ser resultatet!
Han rekommenderade diskmaskin, bra att dekoren är under glasyren på det tvåhundraåriga han visar upp, det är nog lite varierande om semiantika prylar har dekoren under glasyren, olika från fall till fall tror jag.
« Senast ändrad: lör 24 apr 2010 13:28:52 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #11 skrivet: mån 21 jun 2010 23:16:16 »
Hej,

Glöm antikrundans dumheter. Det enda som fungerar utan en massa kladd är att bada porslinet i väterperoxid. Finns färdig brukslösning i färgaffären. Diska först prylarna ordentligt för hand eller i maskin om du vågar för att få bort så mycket smuts som möjligt. Låt prylarna sedan ligga i 1-3 veckor i väteperoxidlösningen beroende på skicket. Det blir som nytt! Lösningen ska förvara mörkt och oåtkomligt för barn samt i ett lufttätt kärl, även under processen. Blandningens reaktivitet mattas med tiden, mden det går att göra rent ganska mycket. STARKT FRÄTANDE! ANNÄND HANDSKAR OCH SKYDDSGLASÖGON!



Väteperoxid används som blekmedel inom industrin eller för till exempel tandblekning. Högre koncentrationer av väteperoxid är frätande och oxiderande. Treprocentig lösning säljs för blekning av bland annat hår och tänder. Låga koncentrationer väteperoxid ingår också i hårfärgningsmedel. För tekniskt bruk finns väteperoxid i koncentrationen 30–70 %. Den mest omfattande användningen av väteperoxid i Sverige är industriell blekning av pappersmassa.

MODERN DESIGN:
WWW.GALLERIGRIBERG.SE
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #12 skrivet: ons 23 jun 2010 10:31:24 »
Det mesta går att få rent med rätt medel... men att använda väteperoxid till bruksföremål låter inte alls särskilt trevligt i mina öron! Är det värt att riskera hälsan under resans gång då det är SÃ…DÄR bra för såväl in som utsidan av kroppen?
Risken att det gör mer skada än nytta (om det ens händer något alls i lägre koncentration) känns väldigt överhängande då det är ett av de mest renodlade industriella blekmedel som lär dra med sig ALLT i processen och allt vad dekor och yta lär bli kraftigt skadat.
Hur gör man fresten för att avsluta processen och neutralisera objektet så att det går att använda som bruksobjekt igen?

Antikrundans ugnsbehandling var verkligen genomvidrig att skåda, men när man såg det färdiga resultatet så blev jag riktigt impad. Sakta men säkert är min melodi när jag restaurerar mina prylar, men om det inte gäller något riktigt speciellt har jag konstaterat att det mesta är aldrig mödan värd - särskilt inte om det är något som skall säljas till en vettig peng!  :D

För ett tag sedan gjorde jag ett experiment med att lösa rost med citronsyra, först hände det ingenting... när det väl tog fart blev det mest skit av allting för att uttrycka sig i klarspråk! Jag gillar att experimentera med genvägar... detta var en mindre lyckad sådan.
Slå en kik på experimentet på min blogg:
http://blogg.slims.se/#post59

Detta blev lite off topic... men lustan att experimentera är nog något som går hand i hand och över gränserna oavsett vad det gäller, det som inte funkar på ett material kanske funkar på något annat. Det är ju "misstagen" som brukar bli nya genidrag  ;D
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #13 skrivet: tor 5 aug 2010 22:18:48 »
Väteperoxid är inte skadligt i låga koncentrationer. Det används bland annat till sårtvätt! Höga koncentrationer däremot är inte att leka med, fungerar fint till så väl torped- som raketbränsle samt till tillverkning av sprängämnen!

Modern Design:
www.gallerigriberg.se
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Hur rengör ni erat nyinköpta porslin före användning??
« Svar #14 skrivet: fre 6 aug 2010 08:56:15 »
Jag är alls ingen expert, men såg också antikrundan, där man använde sig av ugnsmetoden. Hade ett lock till Pomona-burk, starkt krackelerat och mörknat. Jag kombinerade klorin och ugn. Först ett dygn i Klorin, sedan i ugn några timmar (kom inte ihåg gradtalet, men använde mig av 100 grader), upprepade proceduren 3 ggr. Och, simsalabim, locket blev, om inte som nytt, men användbart!