Författare Ämne: Stockholm Weekend Market…  (läst 2209 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Stockholm Weekend Market…
« skrivet: tis 27 apr 2010 17:32:46 »
Stockholm Weekendmarket 2010 i samarbete med Kungliga Djurgården är bara en stor succé. Äntligen har Stockholm fått den marknad staden förtjänar.

Enligt vad det står på webben så skall det vara en utomhusmarknad med ett brett utbud av produkter, där ledorden är vintage (prylar och kläder), ekologiska produkter, antikviteter och design.

Agneta Banér, informationsansvarig, betonar att det inte handlar om ännu en loppmarknad i Stockholm. Här rör det sig lite exklusivare föremål. Vi vill hålla en hög standard, säger Agneta Banér.”

Jahapp och vad är då hög standard enligt ”Weekend market”.  Jag såg ett bord med nytillverkade fantasyfigurer i plast, ett bord med direktimporterad så kallad airportart från Afrika, ett bord med ”söta” halsband i kirurgstål och annan ”design”.  Sen hade vi hälsoprodukter i form av badsalt och liknande.

Det fanns också ett par bord med ”antikviteter” med en prissättning som måste vara den mest optimistiska i Sveriges historia. Det var en IKEA-lampa från 1980 i ”Strindbergsstil” för 1450 kr och liknande köpvärda objekt.

Totalt var det väl ett 20-tal bord vilket genast får en att tänka på Portobello Market i London vilket enligt arrangören skall vara förebilden för detta. Det trevliga läget vid en parkeringsyta med några kvarglömda bilar på och säljarna som får hålla fast sina bord för att dessa inte skall flyga iväg i blåsten stärker detta positiva intryck.

Sandhamnsgatan, där det mest är företagslokaler, ger en härlig känsla av ödslighet precis som Portobello road.  Men det är bara att använda sin fantasi. För på vardagarna så springer det fullt med portföljförsedda herrar och damer här från och till de olika kontoren.

Nej blir inte det här en braksuccé så vet i tusan. För bara 500 kr kan du få ställa upp ditt bord här och sälja. Men var noga med att du håller den rätta kvalitén bara.


Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Stockholm Weekend Market…
« Svar #1 skrivet: tis 27 apr 2010 21:32:20 »
Var inte där själv men en besviken bekant var där....men man får kanske ge det lite tid.... i slutet på sommaren kanske det blomstrar...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Stockholm Weekend Market…
« Svar #2 skrivet: tis 27 apr 2010 22:57:38 »
Ja med den här stimulerande miljön kan det inte bli annat än succé helt enkelt. Konstigt att man inte valde baksidan på Högdalstippen i stället. Det hade varit ekologiskt så det förslår. Då hade man kunnat tippa varorna direkt där de hör hemma utan miljöbelastande transporter. 

Det skulle dessutom ha skänkt den absolut rätta inramningen till detta kvalitetsevenemang genom en unik soptippsdoft. Nu får besökarna nöja sig med känslan av ödslighet och blåst.

Fortsätter man bara och lockar dit någon som säljer hemmagjorda lakritsremmar också men   framför allt kokosbollskartonger i konceptet ”tre för 100 kr”, ekologiska naturligtvis, så har man nått målet att bli ett nytt Portobello road. 

Just det här att Kungliga Djurgårdsförvaltningen är med i arrangemanget känns också bra. Prinsessan Madeleine har nog tid över nu och kanske kan stå där och sälja överblivna polkagrisar som hon bakat tillsammans med Kungen till julbordet.  Ja vem vet vilka spännande saker som kommer att utspela sig på denna vindpinade parkeringsplats framöver.


Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Stockholm Weekend Market…
« Svar #3 skrivet: fre 30 apr 2010 19:19:42 »
Jag var på Vanadisbergets Ã…VC häromdan.För den som inte bor i stan kan berättas att det är en  underjordisk soptipp i Sthlms stad.Platsen är utsprängd i berget på samma sätt som bensinstationen OK Slussen.Ã…tminstone några skulle nog önska att stan började ta entré och sätta upp prisskyltar så att deras lycka vore gjord.
Utan att stanna längre än nödvändigt eller sätta på mig glasögonen såg jag ganska mkt saker som jag aldrig ser på någon loppis/gatumarknad med glasögon på.

En möjlig tanke är att åtminstone några av dem som har det bra ställt vill bli av med sina saker för gott.Det hägrar inte att återse dem igen irl eller virtuellt på Tradera.
Platsen är regn-, blåst- och snösäker.Möjligen är det problem med kondens, mögel och röta men är det gammalt så ska man väl ha något för turen?

Personligen praktiserar och gillar jag "parisisk flyttning";när jag vill bli av med nåt som jag bedömer nån annan behöver lämnar jag det på tunnelbaneperrongen lr (under sommaren) på trottoaren.Trots att det står Big Bags med byggsopor överallt i stan
numera brukar det inte dröja länge förrän åtråvärt "skräp" försvinner.