Författare Ämne: Julen närmar sig med stormsteg  (läst 22969 gånger)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
Julen närmar sig med stormsteg
« skrivet: tis 6 nov 2007 10:19:49 »
Jag älskar julen och julstöket. Startar den här tråden för bra tips och småsnack.

Idag bakar jag saffransbrödet och fryser in.  :D

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #1 skrivet: tis 6 nov 2007 11:23:47 »
Det är knappt så man törs erkänna det, men jag avskyr det! Stöket, alltså. När det väl är över och jag äntligen sätter mig i soffan med en glögg, skinkdoften fyller huset, osv, då är det perfekt. Men vägen dit, fy bubblan!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #2 skrivet: tis 6 nov 2007 11:28:15 »
Hjälp, saffransbrödet redan! Har prixis fyllt frysen med höstens älg, finns inte en millimeter kvar till lussebullar!
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #3 skrivet: tis 6 nov 2007 16:16:55 »
Jag tycker det är helgerån att baka lussebullar före 12 dec :) jag är mycket mån om traditionerna, semmelbak på fettisdagen (det spelar ingen roll om man jobbar och handlar ingredienserna först 18 och sen får vänta på jäsning osv, det ska bara göras :)) , våfflor på vårfrudagen, och luciaafton och lussebullar är ett måste!

När det är dags -inte förr- kan ni få se exempel på våra innovativa lussebakverk

Däremot funderar jag på om man kan hänga upp ljusslinga i förväg? Det är ju nästan lika mörkt nu som i december. Det är konstigt, det är svårare att hänga upp än låta bli att ta ner ...det har hänt att det "varat intill påska"
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #4 skrivet: tis 6 nov 2007 17:42:59 »
Sååå synd att vi åt upp Lilla Ä:s saffransfigurer till em.kaffet. Där är det nytänkande minsann!

Baka på Lucia?? Då ska det bara festas hela dagen. Från tidig otta tillsen kväll.

Orkar vi, så börjar vi med pepparkakorna i morgon.

Köttbullar och inkokt lax finns redan i frysen. Inte ska vi stressa mer än nödvändigt i december..... >:(

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #5 skrivet: tis 6 nov 2007 19:37:13 »
Ojoj Reseda, jag kan inte bestämma mig för om jag ska vara imponerad av din planering eller tycka att du är galen.  ;)

Hemma hos oss görs absolut inget juligt förrän 1a december när adventsstakarna och julstjärnan plockas fram. Jag älskar julstöket och myset, men börjar man för tidigt hinner ju stämningen dö ut innan julafton. Dock har jag beställt min första julklapp för i år, när det gäller dem har jag gärna lite framförhållning.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #6 skrivet: tis 6 nov 2007 21:31:46 »
Jag är inte så mycket för traditioner. Hos mig finns inte en enda juldekoration. Jag blir bjuden på julbord två gånger - ett av jobbet och ett av släkten - det får räcka. Julklappar har jag inte fått eller gett på säkert 15 år. Födelsedagar firar jag inte - något år har jag kommit på på kvällen at jag fyllde år den dagen. (Jag brukar säga att det inte är något att fira att man blir äldre - hade man blivit yngre, då hade det varit en anledning att fira!). Påsk är som vilken helg som helst, nyår likaså. Ibland har jag gått och lagt mig så att jag sover på tolvslaget. Sådan är jag!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #7 skrivet: tis 6 nov 2007 22:17:48 »
Jag är nog lagd litet åt JJ:s håll.... men familjen och dess krav har hållit mig kvar i vissa traditioner. Visserligen har jag de senaste jularna hotat med att ensam åka ut till stugan, äta risgrynsgröt med socker och kanel, tända ett ensamt ljus och titta ut över den isiga, månbelysta fjärden....

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #8 skrivet: tis 6 nov 2007 22:20:12 »
Många upplever att december är en otroligt stressig månad. ALLT ska hinnas med. Förr var det så.

Vi hade, i mitt föräldrahem, fram till 1955 ett pyttelitet kylskåp. Än idag funderar jag på, hur Salig Mor bar sig åt för att hinna/orka med, att fixa dessa stora kalas, som förr gick av stapeln. Det var inte bara mat utan också hembakat bröd och kakor.

För 35 år sedan drabbades jag av en olyckshändelse med ena ögat. Det förde med sig att jag blev tvungen att ligga till sängs i 10 dagar i december. Då jag fick tillåtelse att stiga upp var det Lucia. ALLT var kvar att göra.....

Det var DÃ… jag bestämde mig att aldrig mer spara något till sista stund, som kan göras i förväg.

Gör man köttbullar nu, så fryser man in en plastlåda till jul också. Osv.. Har visat sig klokt många gånger. Influensor och förkylningar med feber mm styr vi inte över.

INGA julgrejor kommer dock fram före Lucia, med undantag för adventsstakar, dörrkransar och utebelysningar som kommer fram till första advent

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #9 skrivet: tis 6 nov 2007 22:22:58 »
Jag är inte så mycket för traditioner. Hos mig finns inte en enda juldekoration. Jag blir bjuden på julbord två gånger - ett av jobbet och ett av släkten - det får räcka. Julklappar har jag inte fått eller gett på säkert 15 år. Födelsedagar firar jag inte -Påsk är som vilken helg som helst, nyår likaså. Ibland har jag gått och lagt mig så att jag sover på tolvslaget. Sådan är jag!

Nu sa ju Moses att hon var lagd lite åt JJ:s håll, men annnars undrar jag varför det verkar vara kvinnor som upprätthåller traditionerna och män som inte tycker att de är viktiga....
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #10 skrivet: tis 6 nov 2007 22:30:45 »
Här i huset vill alla att JAG ska upprätthålla traditionerna vad gäller mat och bak  >:(

Alla vill ha SIN favvokaka och maträtt med på menyn. :'(

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #11 skrivet: tis 6 nov 2007 23:14:01 »
Nu sa ju Moses att hon var lagd lite åt JJ:s håll, men annnars undrar jag varför det verkar vara kvinnor som upprätthåller traditionerna och män som inte tycker att de är viktiga....

Hos mig så hänger det nog ihop med hur man växer upp. Sedan min mamma gick bort när jag var tio år så blev det lite si och så med traditionerna. Vissa år hade vi gran, vissa inte. Julbordet var inte så omfattande. Jag har diskuterat detta med mat vid uppväxten med andra, och vi kom fram till att de som växer upp med gormetmat kommer att uppskatta detta när de blir vuxna också. Det blev mycket mackor när jag växte upp, och mycket mackor blir det nu också - utan pålägg (ett resultat av en ekonomisk kris för ett antal år sedan som jag nu har vant mig vid, men det skall vara grovt smakrikt bröd).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #12 skrivet: tis 6 nov 2007 23:49:28 »
Inte alltid så. Ibland reagerar man motsatt. Och det finns allt killar som är måna om julematen (nån som hört talas om kockar? :)) Min lilla hjärna tickade på som barn att när JAG blir stor ska det väckas familjemedlemmar med tårta på sängen som i Lotta på Bråkmakargatan (man ska baka på fettisdagen, göra våfflor på vårfrudagen osv). När JAG blir stor ska alla sitta och äta ihop. När JAG blir stor ska det vara fint julbord. Osv.

Min mor var/är anti till stora arrangemang, så jul kunde vara skinka + mos -inget annat (jodå, julgran, godis, klappar osv men..) Det blev i vuxen ålder roligast när man hade knytis tillsammans med en annan familj som inte skulle äta med släkt, med mycket på julbordet. Vid 35 års ålder, efter att pappa flyttat till Finland upptäckte jag att släkt faktiskt samlades i skock -där. Långbord och mängder med mat. detta blir det varannat år nu, varannat lite lugnare i liten grupp. Julmaten återkommer jag till när det är mer anständig tid att diskutera saken :) (och då syftar jag på närmare jul)
« Senast ändrad: ons 7 nov 2007 02:26:25 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #13 skrivet: ons 7 nov 2007 12:50:39 »
Idag är en perfekt dag för pepparkaksbak. Snön lyser vit på taken. Lilla Ä har gjort snögubbe.

Efter middagen sätter vi igång! Lilla Ä är i extas. Mormor blir svett vid blotta tanken på hennes bakning. Det gäller att serva det lilla livet med deg, mått och plåtar :'(
« Senast ändrad: ons 7 nov 2007 22:34:17 av Reseda »

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #14 skrivet: ons 7 nov 2007 22:20:52 »
Jag älskar julen.

Jag älskar julen, men inte julstöket. Julstök för mig är stress. Det beror på att jag inte har den framförhållningen som Du har Reseda :)