Allmänt > Fria diskussioner
Julen närmar sig med stormsteg
Reseda:
Här i huset vill alla att JAG ska upprätthålla traditionerna vad gäller mat och bak >:(
Alla vill ha SIN favvokaka och maträtt med på menyn. :'(
JJ:
--- Citat från: convallaria skrivet tis 6 nov 2007 22:22:58 ---Nu sa ju Moses att hon var lagd lite åt JJ:s håll, men annnars undrar jag varför det verkar vara kvinnor som upprätthåller traditionerna och män som inte tycker att de är viktiga....
--- Slut citat ---
Hos mig så hänger det nog ihop med hur man växer upp. Sedan min mamma gick bort när jag var tio år så blev det lite si och så med traditionerna. Vissa år hade vi gran, vissa inte. Julbordet var inte så omfattande. Jag har diskuterat detta med mat vid uppväxten med andra, och vi kom fram till att de som växer upp med gormetmat kommer att uppskatta detta när de blir vuxna också. Det blev mycket mackor när jag växte upp, och mycket mackor blir det nu också - utan pålägg (ett resultat av en ekonomisk kris för ett antal år sedan som jag nu har vant mig vid, men det skall vara grovt smakrikt bröd).
ada:
Inte alltid så. Ibland reagerar man motsatt. Och det finns allt killar som är måna om julematen (nån som hört talas om kockar? :)) Min lilla hjärna tickade på som barn att när JAG blir stor ska det väckas familjemedlemmar med tårta på sängen som i Lotta på Bråkmakargatan (man ska baka på fettisdagen, göra våfflor på vårfrudagen osv). När JAG blir stor ska alla sitta och äta ihop. När JAG blir stor ska det vara fint julbord. Osv.
Min mor var/är anti till stora arrangemang, så jul kunde vara skinka + mos -inget annat (jodå, julgran, godis, klappar osv men..) Det blev i vuxen ålder roligast när man hade knytis tillsammans med en annan familj som inte skulle äta med släkt, med mycket på julbordet. Vid 35 års ålder, efter att pappa flyttat till Finland upptäckte jag att släkt faktiskt samlades i skock -där. Långbord och mängder med mat. detta blir det varannat år nu, varannat lite lugnare i liten grupp. Julmaten återkommer jag till när det är mer anständig tid att diskutera saken :) (och då syftar jag på närmare jul)
Reseda:
Idag är en perfekt dag för pepparkaksbak. Snön lyser vit på taken. Lilla Ä har gjort snögubbe.
Efter middagen sätter vi igång! Lilla Ä är i extas. Mormor blir svett vid blotta tanken på hennes bakning. Det gäller att serva det lilla livet med deg, mått och plåtar :'(
Anja:
--- Citat från: Reseda skrivet tis 6 nov 2007 10:19:49 ---Jag älskar julen.
--- Slut citat ---
Jag älskar julen, men inte julstöket. Julstök för mig är stress. Det beror på att jag inte har den framförhållningen som Du har Reseda :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion