Författare Ämne: Julen närmar sig med stormsteg  (läst 22967 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #15 skrivet: ons 7 nov 2007 22:27:44 »
Däremot funderar jag på om man kan hänga upp ljusslinga i förväg?

Det kan man. Jag tar aldrig ner min. (Det lär betyda tur att glömma ta bort någonting från julen.) Jag har glömt slingan i två år. Så den är redan på plats! Hoppas den fungerar i år också...

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #16 skrivet: ons 7 nov 2007 22:34:51 »
Jag är inte så mycket för traditioner. Hos mig finns inte en enda juldekoration. Jag blir bjuden på julbord två gånger - ett av jobbet och ett av släkten - det får räcka. Julklappar har jag inte fått eller gett på säkert 15 år. Födelsedagar firar jag inte - något år har jag kommit på på kvällen at jag fyllde år den dagen. (Jag brukar säga att det inte är något att fira att man blir äldre - hade man blivit yngre, då hade det varit en anledning att fira!). Påsk är som vilken helg som helst, nyår likaså. Ibland har jag gått och lagt mig så att jag sover på tolvslaget. Sådan är jag!

Jag blir ledsen när jag läser Din beskrivning.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #17 skrivet: ons 7 nov 2007 22:35:31 »
Börja i morgon då vetja!  ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #18 skrivet: ons 7 nov 2007 23:07:13 »
Jag är inte så mycket för traditioner. Hos mig finns inte en enda juldekoration. Jag blir bjuden på julbord två gånger - ett av jobbet och ett av släkten - det får räcka. Julklappar har jag inte fått eller gett på säkert 15 år. Födelsedagar firar jag inte - något år har jag kommit på på kvällen at jag fyllde år den dagen. (Jag brukar säga att det inte är något att fira att man blir äldre - hade man blivit yngre, då hade det varit en anledning att fira!). Påsk är som vilken helg som helst, nyår likaså. Ibland har jag gått och lagt mig så att jag sover på tolvslaget. Sådan är jag!

Jag blir ledsen när jag läser Din beskrivning.

Det behöver du inte alls bli. Vi värderar saker olika och festligheter är inte min grej. Jag är nog alltför speciell för de flesta.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #19 skrivet: ons 7 nov 2007 23:09:31 »
Ok.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #20 skrivet: tis 13 nov 2007 14:24:16 »
Pepparkaksbaket avklarat. PHU vad skönt!

JJ, gamla juldekorationer av alls slag är ett av mina samlarområden. + att jag tillverkar nya efter gamla förlagor.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #21 skrivet: ons 14 nov 2007 21:27:42 »
Frun kan sköta dekorationerna, men resten är mitt.....Eftersom jag i år kommer att vara bortrest från slutet av november till den 21 december så får jag väl åka och handla den 22:a. Det blir så klart en skinka som kokas den 23:e och griljeras på kvällen med följande provsmakning på vörtbröd med russin. På julaftons morgon ringer klockan 08.00, sen börjar min dag. Ett tiotal ägg kokas, de skall senare befrias från sin gula som blandas med Creme Fraihcé, majonäs, dill, finhackad rödlök och räkor samt kryddor. Sen skall blandningen tillbaka i ägghalvorna. Köttbullar skall trillas och stekas, prinskorv likaså. Jansson måste ju ha sin potatis och ansjovis samt lök. Minst två omeletter skall göras, en med räkor ( givetvis färska) och lite lök och Billingeost, den andra är lite mer "manlig", kantareller med mycket rå lök och den fantastiska Västerbottensosten. Omeletterna skall vara klara exakt kl. 13.00 för då skall det ätas. Vissa år har jag dessutom varit för hungrig när jag har handlat, då är risken stor att man har en massa revbenspjäll att passa samtidigt ( skall vara mätt i år ). Till detta serveras det "vanliga", köpt sill, Lammhults leverpastej, kalvsylta, olika korvar och kanske nån torkad skinka. Rödbetssallad och gärna rödkål, någon trevlig sallad är inte fel ( lyxar med färdighackad ). Pepparkakor finns färdiga på burk, dom är mycket godare än dom jag har försökt mej på, likaså allt julbröd. Våra höns tycker om oss väldigt mycket dessa dagar kring jul-nyår. Tur att man slipper kasta bort allt man inte äter upp själv, det har jag innan hönsinförskaffandet haft rejäla samvetskval över. Nu blev jag hungrig, får väl göra en macka. God kväll.....

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #22 skrivet: ons 14 nov 2007 22:21:33 »
Du är inte ensam om att bli hungrig. Jag dreglar... Och nu vill jag inte bara ha en macka! Jag vill ha...  :-\ .. ett litet julbord!
« Senast ändrad: ons 14 nov 2007 23:11:40 av Anja »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #23 skrivet: ons 14 nov 2007 23:15:04 »
Nu står 6 kakdegar på bänken och längtar till ugnen. Det blir morgondagens utmaning. Lilla Ä jublar förstås. Hon ska baka Brysselkex: Man rullar ut degen i en rulle, ca 4 cm tjock. Rullen bestryks med RÖD KARAMELLFÄRG. Sedan rullas den i pärlsocker och skäres i cm tjocka skivor som gräddas.

Det är när karamellfärgen kommer fram, som Mormor vill att golvet ska öppna sig!!

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #24 skrivet: ons 14 nov 2007 23:22:25 »
 ;D ;D
Önska istället världens bästa "ta-bort-färg"-medel!!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #25 skrivet: tor 15 nov 2007 01:40:38 »
Efter "målandet" som lilla Ä utför mycket noggrant och omständigt gäller: Duschen för Lilla Ä och en kopp svart kaffe för Mormors hårt ansträngda nerver, Så var det 2006, i år är hon ju 1 år äldre. Man kan ju alltid hoppas.........

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #26 skrivet: tor 15 nov 2007 10:28:31 »
Eftersom jag är hindu så bryr jag mig inte om julen. Visst jag fixar till lite enkel julmat men helt utan ansträngning. Det enda jag är noga med är fiskpatén. Utan fiskpaté så är det ingen jul.  För övrigt köper jag mest färdiglagat måste jag erkänna. Fast jag kokar alltid en skinka dagen före julaftonen.

När det gäller julpynt och liknande så rör jag inte ett finger. Däremot brukar hjälpsamma manliga bekanta stå för detta. Fast då får de förbinda sig att städa bort dessa förbenad barr och annat som är en konsekvens av denna märkliga sed. Dessutom kräver jag att få granen utsatt på balkongen efter jul. Fåglarna gillar att leka i den.

Förra året hade jag en cypress i stället för gran. Tycker det vart jättefint med en klädd cypress på matsalsbordet. Har framfört önskemål om cypress även i år. 

Det enda jag gillar med julen är julklapparna. Jag älskar att få dyrbara presenter. Brukar i god tid tala om att jag tycker mycket om smycken och ädla stenar. Det går också bra med retrosmycken i art-deco stil. Exklusiv parfym är också något jag uppskattar.

Min dryck på julen är alltid Julmust, det håller jag hårt på. Den enda sprit som förekommer är päronkonjak och stark päroncider. Till detta kan man med fördel puffa lite grann för att få upp stämningen.


Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #27 skrivet: tor 15 nov 2007 23:08:15 »
Jag har provat Päronkonjak. Den kan jag undvara. En liiiten, liten en är ok. Man blir sjuk om man provar en större dos! :P

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #28 skrivet: lör 24 nov 2007 23:26:57 »
Har bytit alla gardiner putsat en del koppar idag. I morgon ska alla adventsstakar ses över och granrisgirlander utomhus sättas upp.

Allt är bakat, även 7 sorters kakor. Den mesta maten är klar. Frysarna nyavfrostade för att få plats med all julmat/bröd.

Inte för att jag vill stressa er, men det är bara 29 dagar kvar!!  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Julen närmar sig med stormsteg
« Svar #29 skrivet: lör 24 nov 2007 23:40:59 »
öh, vad ska du göra fram till jul då  ???
Mitt senaste projekt www.ipnr.se