Allmänt > Fria diskussioner
Julen närmar sig med stormsteg
Chicaboom:
Ojoj Reseda, jag kan inte bestämma mig för om jag ska vara imponerad av din planering eller tycka att du är galen. ;)
Hemma hos oss görs absolut inget juligt förrän 1a december när adventsstakarna och julstjärnan plockas fram. Jag älskar julstöket och myset, men börjar man för tidigt hinner ju stämningen dö ut innan julafton. Dock har jag beställt min första julklapp för i år, när det gäller dem har jag gärna lite framförhållning.
JJ:
Jag är inte så mycket för traditioner. Hos mig finns inte en enda juldekoration. Jag blir bjuden på julbord två gånger - ett av jobbet och ett av släkten - det får räcka. Julklappar har jag inte fått eller gett på säkert 15 år. Födelsedagar firar jag inte - något år har jag kommit på på kvällen at jag fyllde år den dagen. (Jag brukar säga att det inte är något att fira att man blir äldre - hade man blivit yngre, då hade det varit en anledning att fira!). Påsk är som vilken helg som helst, nyår likaså. Ibland har jag gått och lagt mig så att jag sover på tolvslaget. Sådan är jag!
Moses:
Jag är nog lagd litet åt JJ:s håll.... men familjen och dess krav har hållit mig kvar i vissa traditioner. Visserligen har jag de senaste jularna hotat med att ensam åka ut till stugan, äta risgrynsgröt med socker och kanel, tända ett ensamt ljus och titta ut över den isiga, månbelysta fjärden....
Reseda:
Många upplever att december är en otroligt stressig månad. ALLT ska hinnas med. Förr var det så.
Vi hade, i mitt föräldrahem, fram till 1955 ett pyttelitet kylskåp. Än idag funderar jag på, hur Salig Mor bar sig åt för att hinna/orka med, att fixa dessa stora kalas, som förr gick av stapeln. Det var inte bara mat utan också hembakat bröd och kakor.
För 35 år sedan drabbades jag av en olyckshändelse med ena ögat. Det förde med sig att jag blev tvungen att ligga till sängs i 10 dagar i december. Då jag fick tillåtelse att stiga upp var det Lucia. ALLT var kvar att göra.....
Det var DÃ… jag bestämde mig att aldrig mer spara något till sista stund, som kan göras i förväg.
Gör man köttbullar nu, så fryser man in en plastlåda till jul också. Osv.. Har visat sig klokt många gånger. Influensor och förkylningar med feber mm styr vi inte över.
INGA julgrejor kommer dock fram före Lucia, med undantag för adventsstakar, dörrkransar och utebelysningar som kommer fram till första advent
convallaria:
--- Citat från: JJ skrivet tis 6 nov 2007 21:31:46 ---Jag är inte så mycket för traditioner. Hos mig finns inte en enda juldekoration. Jag blir bjuden på julbord två gånger - ett av jobbet och ett av släkten - det får räcka. Julklappar har jag inte fått eller gett på säkert 15 år. Födelsedagar firar jag inte -Påsk är som vilken helg som helst, nyår likaså. Ibland har jag gått och lagt mig så att jag sover på tolvslaget. Sådan är jag!
--- Slut citat ---
Nu sa ju Moses att hon var lagd lite åt JJ:s håll, men annnars undrar jag varför det verkar vara kvinnor som upprätthåller traditionerna och män som inte tycker att de är viktiga....
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion