Författare Ämne: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt  (läst 21369 gånger)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« skrivet: lör 1 maj 2010 00:21:55 »
Jag/vi sitter och letar efter ett lämpligt hus till familjen, hittade ett mkt fint funkishus i Stureby i södra Stockholm, tiden tycks ha stått stilla i det huset, titta på bilderna, på huset utvändigt, se möblemanget, fantastiskt tycker jag, som ett museum.

Säkert mycket arbete och pengar om man ska få det i ordning, K-märkningen kan vara en fördel om man gillar stilen som då måste bibehållas (i vilken grad vet jag inte riktigt), kanske inte blir så många spekulanter av ovan nämnd anledning men samtidigt blir det säkert dyrare att renovera...

Se och njut, finns en gammal bild från tiden bland de nyare.

http://www.hemnet.se/beskrivning/659168?r=3
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #1 skrivet: lör 1 maj 2010 00:33:41 »
Huset
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #2 skrivet: lör 1 maj 2010 08:46:06 »
En fröjd för ögat, men det ser inte ut till att må så himla bra i källaren... har själv kollat på ett liknande hus (som dock kostade en tredjedel av detta priset och ej var K-märkt) och det var fullt av fina prylar som ingick. Men efter att ha räknat på vad renoveringen skulle gå loss på så tog sansen vid och det blev ingen deal vilket jag var ypperligt nöjd med då den värsta vinter på evigheter slog till och man sitter varm och ej utblottad i en lägenhet istället!  :D

K-märkt är en fin grej, men när det kommer till att göra allt rätt enligt konstens alla regler så kan det bli en dyr affär... dels att fixa till och om man gör något fel så blir det mycket knepigt och kostsamt.
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #3 skrivet: lör 1 maj 2010 10:57:20 »
Fint, jag förstår att du är sugen! Kan dock som redan sagts bli en kostsam historia:

- I köket finns varken fungerande spis eller kyl, jag antar att man dessutom måste dra in 3-fas om man ska ha elspis.
- Elen måste gås igenom då den är i original, kan alltså behöva bytas ut en del. Säkerhet vad gäller eluttag är troligen inte så bra...
- Elpanna från -82, risken FINNS att den inte håller så länge till?
- Inga uppgifter om radon, det bör man ju testa.
- Källaren visar att en fukt/mögelsanering är på sin plats, kanske visar det sig att ny dränering bör göras?

Om du är seriöst intresserad så bör du lägga pengar på att ta dit en oberoende besiktningsman för att bedöma ovanstående saker. Sen finns det bara 2 sovrum, räcker det för familjen? Garaget blev jag själv sugen på, tänk att ha det och "arbetsrummet" som renoveringshörna :)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #4 skrivet: lör 1 maj 2010 11:05:50 »
Ja det är nog mest drömmande, har säkert inte råd med allt som ska göras, känns som ett högriskprojekt men det kändes värt att visa upp här.

Det är för huset ett lågt urtropspris för att vara i stockholm, om det inte vore K-märkt och i samma skick och område så borde det landa på ca 4,6-5-3 miljoner i slutpris kan jag tänka, bara tomten är nog värd kring 3 miljoner som marknaden ser ut.

Kan vara bra att ha som jämförelse om man inte känner till stockholms marknaden.

Vi får se var det slutar, alltid svårt att gissa, i detta fallet beror det nog mycket på hur kraftfulla restriktioner märkningen har.

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #5 skrivet: lör 1 maj 2010 11:17:41 »
Tomtvärdet är snarare värt 0:- eftersom man inte får riva huset =)

Du får förtälja hur det går, men nog kan det bli himla trevligt!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #6 skrivet: lör 1 maj 2010 12:50:34 »
Hehe, ja så kan man se på det också...

Nu pratade jag om ett likadant hus som inte är K-märkt och ungefärligt värde men jag uppskattar din vinkel.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #7 skrivet: lör 1 maj 2010 13:29:02 »
Ett hus med stor potential!
K-märkning brukar väl bara gälla exteriört???
Vi köpte själva ett gigantiskt renoveringsobjekt för 6 år sen och det är inte klart ännu, men man ska inte låta sig avskräckas, utan se det som ett långsiktigt projekt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #8 skrivet: lör 1 maj 2010 14:43:37 »
jag trodde lilla q och stora Q hade ersatt k  och K men där liten bokstav skulle betyda exteriört (dvs bara fasaden behöver bevaras) och stor bokstav skulle betyda att inget får ändras varken inne eller ute

MEN nu hittade jag en beskrivning hur det funkar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturm%C3%A4rkning_i_Sverige

OCH det står i beskrivningen att det är "k-märkt" (lilla k som fortfarande finns kvar tydligen) Det står såhär bland annat om lilla k:
Citera
...Varsamhetsbestämmelser kan till exempel ange vilken kulör en byggnad ska målas i eller hur fönstren ska se ut. Bestämmelserna kan inte reglera sådant som inte är bygglovpliktigt. De kan till exempel inte innebära krav på att originaldetaljer (exempelvis fönster) bevaras, men de kan styra hur detaljerna får se ut om de ändras...


Det jag vet annars kulturmärkningar är att det också finns bidrag att få när man ska renovera, om det gäller just detta huset får man kolla upp, ja och naturligtvis kolla upp om det är något annat än fasadens uttryck man inte får ändra på, gissar att det är fritt fram invändigt.

Man hoppas vissa saker följer med på köpet, som arbetsrummets inredning...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #9 skrivet: lör 1 maj 2010 22:40:10 »
Ja, delar av inredningen kanske följer eller går att diskutera...

Tack Semlan för din uppmuntran, jag skulle gärna ta mig an huset men det finns fler i familjen som inte alltid är lika entusiastiska när det gäller renoveringsprojekt, men de kanske låter sig mutas  ;)

Angående Kk Qq märkningar så har jag inte så lätt att förstå det hela som står på t.e.x wikipedia, jag har läst någonstans att det inte har något juridiskt värde med K-märkning eller de andra men samtidigt verkar det ändå ha det, verkar rörigt.
 Om det bara gäller extriört så vore det bra i detta fallet men samtidigt som Slim pratade om, så hur tänker man om man inte får riva huset, hur se på detta, även om det inte skulle vara aktuellt att riva naturligtvis, många mäklare anger att K-märkta hus påverkas negativt vad det gäller försäljningsvärde, helt ok om man köper förstås, men hur påverkar det ägandet, lägre prisbild enbart för att gruppen potentiella köpare minskar, eller vad finns det för faktorer....mycket att tänka på..

Vi får se vad mäklaren har att säga i detta fallet men själv så tycker jag inte att det är något problem med att rätta sig efter visuella krav, jag gillar vad jag ser och som jag tror många tycker på ett sådant här forum så känns det alltid eftersträvansvärt att försöka bibehålla ursprungstänk och utseende så långt det går.

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #10 skrivet: lör 1 maj 2010 22:44:35 »
Och ang. kostnader att ta med i beräkningarna Wanja så finns det en hel del såklart, bara att börja räkna...men radon tror jag inte är något problem, i alla fall inte ifrån byggmaterialet, lätt/blåbetong tror jag inte användes på den tiden men det kan alltid sippra in markradon.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #11 skrivet: sön 2 maj 2010 10:10:10 »
Varför inte kontakta Svenska byggnadsvårdsföerningen:

http://www.byggnadsvard.se/

Ang. K-märkningens värdeminskning, hade jag inte oroat mig för den.
Fler och fler vill ha hus som inte är sönderrenoverade, istället är det positivt om man har bevarat så mycket som möjligt av ursprunget.
Dessutom, bor man kvar i huset i många år och renoverar det, lär priset knappast gå ner.
Vi "överbetalade" vårt hus för 6 år sen, men hade idag gjort en rejäl vinst om vi hade velat sälja.

Tänk på att dylika hus inte växer på träd, det kan bli svårt att hitta något liknande!
Alt. flytta till Skåne, ut på landet,  så kan du få jäkligt mycket hus för de pengarna!!  ;)

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #12 skrivet: sön 2 maj 2010 22:34:07 »
Alt flytta till Norrland....och få en herrgård med jaktmarker till... ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #13 skrivet: sön 2 maj 2010 23:38:22 »

Angående Kk Qq märkningar så har jag inte så lätt att förstå det hela som står på t.e.x wikipedia, jag har läst någonstans att det inte har något juridiskt värde med K-märkning eller de andra men samtidigt verkar det ändå ha det, verkar rörigt.
Jag vet att man kan tvingas återställa något man gjort fel, som ägaren till biografhuset där jag jobbat. Fasaden är skyddad (vågar inte yttra mej om vilken bokstav det är nu) De nya fönstren i det högra fönstret på på bilden fick återställas till de ursprungliga.

i tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,187.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Funkishus i Sthlm Stureby K-märkt
« Svar #14 skrivet: mån 3 maj 2010 11:20:18 »
Det måste jag säga var strängt. Det nya var ändå rätt likt originalet...
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x