Allmänt > Fria diskussioner

Vilka 5 maträtter mm är ett MÃ…STE på julbordet?

<< < (5/7) > >>

änglautanskor:
Jag säger bara Fy på er!!

Lutfisk är konstigt nog gott, smakar egentligen ingenting, utan det är lutfisken med diverse tillbehör som gör det hela till en härlig delikatess som smakar juletid,

Tänk bara Julskinka utan senap och vörtbröd...............

Maria

kina_p:
Mina MÃ…STEN:

Olika sorters sill
Skinka
Köttbullar (hemgjorda)
Grönkål (ingen jul utan grönkål)
Svagdricka

brodertuck:
RFTLF rekommenderar:
Koka en tvättsvamp och ät den med kryddpeppar och vit sås.
Konsistensen är densamma och det är ju ändå tillbehören som är goda  ???
På detta sätt slipper vi rättrogna den kväljande lukten av kemikaliefisk.

kikarbara:

--- Citat från: Moses skrivet tor 15 nov 2007 21:29:31 ---Den finska varianten heter "rosolli" och består av finhackat: inlagd rödbeta, kokt potatis, kokt morot, inlagd gurka, rå lök. Vill man kan man ha finhackad matjessill i. Garneras i ränder av (finhackad) äggula. äggvita och persilja. Serveras med lättvispad grädde, färg- och smaksatt med rödbetsspad, samt salt och vitpeppar. Serveras till sillen/fisken. Mums!

--- Slut citat ---

Rosolli? Det heter verkligen så? Jag trodde nästan att det var mamma som hade konstruerat ett eget ord, ingen med inblandning av finska danska och svenska. Hon gör många sådana ord nämligen... hon har rosolli på julbordet men jag måste säga att jag aldrig har fastnat för det. Däremot måste hennes perunalaatikko finnas med. Dvs, en potatislåda som tydligen är en lokal specialitet, har inte sett den på finska julbord i övrigt, men i vår släkt förekommer den.

Moses:
En tavastländsk rätt, sötad potatislåda. Tillhör inte mina favoriter, jag föredrar vanlig kokt potatis. Men, ganska vanligt förekommande på finska julbord tillsammans med kålrots- och morotlådan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion