Allmänt > Fria diskussioner

Vilka 5 maträtter mm är ett MÃ…STE på julbordet?

<< < (6/7) > >>

kikarbara:

--- Citat från: Moses skrivet fre  4 jan 2008 21:40:26 ---En tavastländsk rätt, sötad potatislåda. Tillhör inte mina favoriter, jag föredrar vanlig kokt potatis. Men, ganska vanligt förekommande på finska julbord tillsammans med kålrots- och morotlådan.

--- Slut citat ---

Jaaa!! Det måste vara den som är "vår" perunalaatikko!! Den är världsbäst om jag får säga det... blev såå förvånad när jag var hos sambons släkt och firade jul (de är från södra finland, kouvula/kuusankoski närmare bestämt) och man INTE hade den på julbordet... (jag har mina rötter i norra finland, kittilä närmare bestämt).

ada:
Kanske den familjen som inte är så intresserade av potatislåda? Ätit potatislåda i St Michel, östra finland, (tidigare svärföräldrarna jag ännu besöker) och "hemma" i mellersta finland. Och för den som inte vet vad vi pratar om kan man säga att det är typ ugnsbakat potatismos, mycket gott med skinkspad.

kikarbara:

--- Citat från: ada skrivet fre  4 jan 2008 21:55:29 ---Kanske den familjen som inte är så intresserade av potatislåda? Ätit potatislåda i St Michel, östra finland, (tidigare svärföräldrarna jag ännu besöker) och "hemma" i mellersta finland. Och för den som inte vet vad vi pratar om kan man säga att det är typ ugnsbakat potatismos, mycket gott med skinkspad.

--- Slut citat ---

De hade aldrig hört talas om den.

convallaria:
låter fruktansvärt näringsriktigt.... ;)

ada:

--- Citat från: kikarbara skrivet fre  4 jan 2008 22:01:54 ---
--- Citat från: ada skrivet fre  4 jan 2008 21:55:29 ---Kanske den familjen som inte är så intresserade av potatislåda? Ätit potatislåda i St Michel, östra finland, (tidigare svärföräldrarna jag ännu besöker) och "hemma" i mellersta finland. Och för den som inte vet vad vi pratar om kan man säga att det är typ ugnsbakat potatismos, mycket gott med skinkspad.

--- Slut citat ---

De hade aldrig hört talas om den.

--- Slut citat ---
Dina svärförldrar är troligen från yttre rymden :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion