Allmänt > Fria diskussioner
sälja som privatperson, skattefritt?
thisismycat:
*skickar kopia på denna tråden och Blocket-annonsen till Skatteverket som hämnd för överpris på fåtöljer*
prydnomannen:
--- Citat från: thisismycat skrivet lör 8 maj 2010 23:46:37 ---*skickar kopia på denna tråden och Blocket-annonsen till Skatteverket som hämnd för överpris på fåtöljer*
--- Slut citat ---
Du skämtar va? Hur som helst så känns det otrevligt att skriva något sådant och som aningen missriktad avundsjuka eller något...
Som hämd? Kom igen
kikarbara:
Den här tråden blev nog lite fel när den plockades ut ur tråden? Tänker då på Wanjas trådstart, det ser ju nästan ut som om Wanja rekommenderar privatpersoner att sälja svart, något jag absolut vet att Wanja inte står för.
Undrar om inte det skulle varit med åtminstone något inlägg till, då jag har för mig att ett inlägg refererar till att privatpersoner skall skatta från första kronan när man köper för att avyttra vidare.
retro.:
Lite luddiga regler egentligen, vem skall någonsin ha koll på om du äger sakerna själv ifrån början eller inte?
Jag har också sett dessa annonser som återkommer varje vecka och då kan man såklart misstänka en varaktighet som skall beskattas.Personligen så fyndar jag ofta och använder detta i mitt hem, har sedan en benägenhet att vilja förändra hemma hela tiden och då åker grejerna ut på Blocket ganska snabbt igen, allt som oftast med några hundringar i vinst. Det är väl mittemellan vad som är tillåtet eller inte på något sätt då? Luddigt var ordet.
Utgår ifrån att det den där "vidarebefodran" är ett skämt.....
kikarbara:
--- Citat från: thisismycat skrivet lör 8 maj 2010 23:28:25 ---Sant, man får göra en vinst på 50.000 per år, men köper du saker i syfte att sälja det vidare och tjäna pengar på det ska du skatta från första kronan. Man får nog inte som privatperson sälja saker varaktigt heller (ex. säljare i Göteborg som sålt retro-grejer i tre år som privatperson). Så har jag förstått det, men jag kan ha fel.
--- Slut citat ---
Många stirrar sig blind på 50 000:- men missa inte det här också:
"Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former."
Och är det shopping på loppis för att sälja är det näringsverksamt från första kronan. Som sagt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion