Författare Ämne: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?  (läst 6447 gånger)

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« skrivet: sön 16 maj 2010 16:07:37 »
Ett av förra veckans bästa fynd var den här päronformade skålen. Efter lite kärlek och omsorg blev den så här fin! :)

Den är dock helt utan märkning, och jag har aldrig sett någon liknande tidigare. Den mäter 40 cm på längden och 30 cm på bredaste stället, höjden är ca 10 cm.

Jättekul om någon kan ge en ledtråd till ev. upphovsman/-kvinna samt tillverkare! Någon i Danmark är ju inte otänkbart, men vår käre Karl Holmberg i Götene kanske också har gjort liknande föremål?


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #1 skrivet: sön 16 maj 2010 16:40:43 »
Jag kan inte ge dig någon ledtråd på upphovsman, mer än att mitt ex ärinförskaffad i danmark en gång i tiden.

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #2 skrivet: sön 16 maj 2010 16:47:18 »
Ah!

Kikarbara – du har alltså en likadan?!? :)

När köpte du den och hur mycket gav du om jag får fråga? Misstänker att du inte köpte den ny så att säga, utan typ loppis/retrobutik.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #3 skrivet: sön 16 maj 2010 17:16:26 »
Det ser inte ut som Karl Holmberg i alla fall.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #4 skrivet: sön 16 maj 2010 19:18:29 »
Ah!

Kikarbara – du har alltså en likadan?!? :)

När köpte du den och hur mycket gav du om jag får fråga? Misstänker att du inte köpte den ny så att säga, utan typ loppis/retrobutik.
Jag har själv inte köpt den, men är inte helt säker på om den kommer från mammas gömmor eller om den kommer från min adopterade mormor och morfar. Så jag kan inte hjälpa dig med detaljer alls. Jag har iofs alltid tänkt "paprika" om formen på den här, men jag undrar om inte vi har eller har haft en äppelformad med...

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #5 skrivet: mån 17 maj 2010 08:53:30 »
Jag har sett dylika märkta med en oval guldetikett " äkta Bangkok teak "
står det om jag inte missminner mig. 

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #6 skrivet: mån 17 maj 2010 09:49:31 »
Ã…h, den där ser ruggigt bekant ut under åren som gått... men såklart så är all info som bortblåst när man väl ser den såhär under förstoringsglaset  :P
Ser fram emot mer info när rätt forummedlem sätter huvudet på spiken!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #7 skrivet: mån 17 maj 2010 22:47:51 »
Semlan, är du säker på att du sett just ett sådant här päron med den märkningen?

Jag har själv några andra skålar med just etiketten som jag tror att du syftar på, men de är liksom av sämre kvalitet i utförandet. Vet inte hur jag ska förklara det bättre/annorlunda, men de alster jag har med den märkningen känns som volymprodukter på ett annat sätt.

Rent generellt bör det ta x antal timmar längre tid att karva ett dylikt päron, än att maskinsvarva en skål...

Är iaf glad för skålen – 60 kr var den absolut värd!

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #8 skrivet: tis 18 maj 2010 09:56:41 »
Hm... Nu har du gjort mig osäker, Morphos...
jag vet vilka skålar du menar och jag har för mig att det finns ett päron i den "serien".
Men efter att ha studerat bilden på din närmare, tycker jag nog också att den är i bättre kvalite.
60 kr var definitivt ett fynd! Jättefin skål!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som känner igen denna päronformade teakskål?
« Svar #9 skrivet: tis 18 maj 2010 11:12:37 »
Jag har en päronskål till någonstans, som är lite annorlunda/simplare i utformningen samt "tyngdmässigt" skiljer när man lyfter i det. En av skålarna är min mors förvärv som jag la beslag på (för att den "liknade" den som mormor morfar hade) och en av skålarna fick min morfar troligtvis när han arbetade på sadolin och holmblad eller om det var på royal b&g en gång i tiden. Han började sin militära ansätllning 62/63, så hans skål är från tiden dessförinnan. Frågade min mor men hon visste inte riktigt var deras skålar kan ligga men hon vill också minnas ett äpple.