Författare Ämne: Hur vet man vilken typ av barbie men har?  (läst 5238 gånger)

gizmomania

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hur vet man vilken typ av barbie men har?
« skrivet: mån 17 maj 2010 15:05:42 »
Hejsan!
Hur ser man vilken typ man har? Vissa står det siffror på. Andra mattel o årtal andra simba typ steffi love. Är det olika värde på dom? Ska lägga upp på trdera de inte dottern vill ha...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hur vet man vilken typ av barbie men har?
« Svar #1 skrivet: mån 17 maj 2010 19:38:50 »
Ja, det är absolut olika värden på dem.
När det gäller barbie står det mattel på dem, årtalet är INTE nödvändigtvis det året dockan är ifrån, utan det året som ex kroppen copyrightades, dvs en docka från åttiotalet kan vara märkt med sextiotalet etc.
Detaljer som ex pat.pend i märkningen har betydelse för att fiska fram vilken docka det handlar om samt årgång.
Fjoll fyller säkert i, hon är den sanna barbieexperten här på forumet. Bäst hjälp kan du få om du lägger in bild, företrädevis på barbie-na.

gizmomania

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Hur vet man vilken typ av barbie men har?
« Svar #2 skrivet: mån 17 maj 2010 20:28:25 »
Jag tror inte att de är så gamla att det denna gången är nödvändigt att ta reda på allt, men det är intressant att veta eftersom jag går en del på loppisar o kanske ramlar på en dyrgrip! Eller man kan ju alltid hoppas. Tack för snabbt svar.Försökte lägga ut en bild på den som ser äldst ut men jag klarar inte av att göra den mindre.på den står det 0935HF 2007 mattel

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hur vet man vilken typ av barbie men har?
« Svar #3 skrivet: mån 24 maj 2010 12:40:57 »
Hej Hopp! Det har varit en hel del och jag har inte varit inloggad på länge, därav mitt sena svar. I vilket fall som helst så är det precis som Kikar säger, jag har inget att tillägga. Och som hon säger, skickar du bilder så kan du få reda på mer exakt tillverkningsår, modell osv. Lycka till med loppisfynd! Ang bildstorleken så är jag rätt så säker på att Ada hjälper dig att lägga ut bilden om du skickar den till henne. Hon är nämligen väldigt hjälpsam, forumets grundare o ägare, Ada!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)