Författare Ämne: Sak i mahogny?  (läst 5748 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Sak i mahogny?
« skrivet: tor 8 nov 2007 13:07:48 »
Vad är detta? 38 cm långt och 22 cm brett, men en infälld kakelplatta med bild av Carlsberg-bryggerierna i Köpenhamn. Baktill en stämpel där det står: "äkta mahogny, formgiven och tillverkad för Arvid Nordqvist". Ostbricka, njaaää, tillsammans med öl?  Har någon sett något liknande?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #1 skrivet: fre 9 nov 2007 18:44:03 »
Ingen?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #2 skrivet: fre 9 nov 2007 19:00:58 »
NU reagerade jag på A.N. för det är ju inte okänt, fast jag tänker mest på kaffe, kunde ju passa med en kaffepanna där? men kanske är en delikatessbricka, det står i historiken att de även importerat kaviar, kanske passar in kaviarburkar i fördjupningarna? http://www.arvid-nordquist.se/Default.aspx?ID=8
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #3 skrivet: fre 9 nov 2007 20:06:49 »
Jag förutsätter att keramikplattan har en praktisk funktion, t ex skärbräda. Öl och smörgås är en känd kombination - kanske skall det ligga en dansk kavring i fördjupningen, och möjligen även en ostbit på andra sidan. Enbart spekulationer men kanske en ledtråd.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #4 skrivet: fre 9 nov 2007 20:24:21 »
tror din lampa på ap däremot är en sån där Orrefors av Carl Fagerlund utan yttre färgad kupa, vi har nån variant här http://www.retroforum.se/index.php/topic,254.0.html

länken ap (nu när jag hittade trånden igen): http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/171/205417.html?1194637159
« Senast ändrad: fre 9 nov 2007 21:03:36 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #5 skrivet: fre 9 nov 2007 20:57:58 »
Tack, Ada, så är det! Det saknas tydligen en "ytterlampa" men jag tycker den går bra som fönster- eller hallampa i alla fall. Kanske det här med kristall inte är så helt galet  :D

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #6 skrivet: fre 9 nov 2007 21:03:20 »
vad gäller den här andra grejen, alltså i mahogny, så har jag känslan av att den är en typisk "konstruktion", något man designat för designandets skull, inte utgående från ett faktiskt behov. Jag ändrar mig, om någon kommer med en vettig förklaring! :-*

eizo

  • Gäst
SV: Sak i mahogny?
« Svar #7 skrivet: ons 21 nov 2007 22:24:42 »
Ett flott kastrullunderlägg eller för typ foundygryta , eller kanske för kokkaffepannan varma varor  skulle jag tro i alla fall. . Vet inte om jag stavade rätt på grytan men ni förstår vad jag menar endå kanske . Slippa brännmärken på bordet

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Sak i mahogny?
« Svar #8 skrivet: ons 21 nov 2007 22:39:09 »
Har någon sett något liknande?
Nej, tyvärr.

Men jag hade också köpt den om jag hade hittat den!  :)