Författare Ämne: Fulgentin  (läst 19194 gånger)

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Fulgentin
« skrivet: fre 21 maj 2010 21:42:24 »
Är Fulgentin det supermedel som reklamen påstår?
Med tanke på priset kan ju en liten marknadsundersökning vara på sin plats innan ett inköp.
Mycket tacksam för kommentarer! :D

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #1 skrivet: lör 22 maj 2010 21:15:50 »
Vad ska det användas till?
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #2 skrivet: lör 22 maj 2010 21:17:27 »
Jag svarar på min egen fråga.

http://www.precisensan.com/html/fulgentin.htm
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Fulgentin
« Svar #3 skrivet: sön 23 maj 2010 09:16:57 »
Det är ett medel som man ser allt mer och mer i retroaffärerna... det låter ju som en dröm om det nu funkar till en massa olika saker och man inte behöver en hel arsenal av olika medel.

För teak har jag alltid använt MP52, en klassiker som gör sitt jobb och luktar gott.

Citronolja (som man rengör instrument med) att rengöra och polera olika plaster med, har aldrig gjort det själv men stått sidan om och sett helt strålande resultat.

För metall (krom) tycker jag att Autosol är kanon, det är förvisso med slipmedel (vilket Fulgentin säger sig sakna) och om man tar väldigt mycket på trasan så blir man väldigt trött och bakis av ångorna vilket är SÃ…DÄR trevligt... men blank det blir det tveklöst!

Jag har skrivit lite om olika sånahär erfarenheter på min blogg, slå en kik om du vill:
http://blogg.slims.se/#category2.
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #4 skrivet: sön 23 maj 2010 10:37:58 »
Din Oldsmobile var fin. likaså din blogg. Tyvärr är jag inte spekulant men lite nyfiken på vilket prisspann den rör sig i, bilen.

Hälsningar Johan
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #5 skrivet: sön 23 maj 2010 11:03:06 »
Tack för svaren, men är det ingen som provat Fulgentin ?
Slims: jag har använt Autosol till plast med fint resultat, men testar gärna citronolja.
        Var köper man det?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Fulgentin
« Svar #6 skrivet: sön 23 maj 2010 15:46:40 »
Tack för svaren, men är det ingen som provat Fulgentin ?
Slims: jag har använt Autosol till plast med fint resultat, men testar gärna citronolja.
        Var köper man det?
Du har säkert hört det förr, men autosol skall man vara lite försiktig med eftersom det lämnar en hel del repor efter sig. På gammalt chrome kan man ibland se tusentals små repor i ytan i solljuset när det är rent. Typexempel på hur årtals putsande med autosol ställer till.

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Fulgentin
« Svar #7 skrivet: sön 23 maj 2010 18:22:48 »
Autosol ska man absolut vara försiktig med ja, är man riktigt rask i vändningarna är det lätt att man hittar vad som finns under kromet  :-\

Citronoljan köper du där det säljs gitarrer och instrument!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Fulgentin
« Svar #8 skrivet: sön 23 maj 2010 20:32:08 »
Det finns citronoljebaserad möbelpolish också som är helt fantastiskt bra! Luktar trevligare än många andra typer av polish och känns onekligen vänligare för både skalle och miljö. Just den typ jag använt minns jag inte vad den heter just nu, men den är amerikansk och finns ej i Sverige.
Vad gäller Fulgentin så har jag tänkt köpa hem och prova men det har inte blivit av, så jag är också nyfiken på vad de som provat tycker :)

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #9 skrivet: mån 24 maj 2010 09:45:54 »
Tja Wanja, bra kvinna reder sig själv. Ska till storstaden Malmö i veckan och ska då investera i Fulgentin, återkommer med testresultat!

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Fulgentin
« Svar #10 skrivet: mån 24 maj 2010 13:09:19 »
Citera
Din Oldsmobile var fin. likaså din blogg. Tyvärr är jag inte spekulant men lite nyfiken på vilket prisspann den rör sig i, bilen.

Sorry att jag inte svarat innan... det är en riktigt cool bil dendärade!
Dessvärre är det inte min... hade jag haft stålarna över så hade jag nog faktiskt slagit till redan förra sommaren när min kompis började fundera på att sälja den! Han har begärt 125 000 vilket är ganska så normalt för en kärra av detta slaget och skicket. Det är ju en perfekt bil för den som vill fixa och trixa för att få en riktigt läcker custombil. Bara pinstripingen på insidan går loss på ett par tusen och är riktigt välgjort, så jag hoppas att det är en riktig bilälskare som lägger vantarna på den och behåller den biten  :D

Och så får jag tacka för att du gillade bloggen, bloggar du något??

Citera
Ska till storstaden Malmö i veckan och ska då investera i Fulgentin, återkommer med testresultat!
Passa på att gå förbi Musikbörsen (Östergatan 18, ligger vid Caroli City) och köp en flaska av finaste citronolja och sen får du berätta om vad du tycker om både den och Fulgentin!!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Fulgentin
« Svar #11 skrivet: sön 30 maj 2010 15:34:12 »
Nu har jag faktiskt gjort ett litet test med Fulgentin som jag införskaffade under helgen!

För det första vill jag ge tummen upp för hur det doftar, det är en riktigt frisk och fin doft med citruston (vilket gör att jag misstänker att en del i denna soppa är just citronolja). Det är ganska så rinnigt och tunt så man får vara lite försiktig så man inte häller ut alldeles för mycket. Men det behövdes inte många droppar på en liten bit tyg för att man skulle kunna köra igång med polerandet. Jag testade dels på teak och dels på bakelithandtag på gamla bestick... och nog blev bakeliten mycket finare med detta! Tog även ett par tag på skedens metall och där gjorde det kanske inga mirakelvändningar... men det kanske blir bättre om man verkligen gnuggar loss!

På teaken blev väldigt mörkt och fint snabbt, det var lätt att arbeta med och för en skål stor som en rejäl tallrik från allehanda servis så krävdes det inte så många droppar. Där det var små ojämnheter så trängde Fulgentin inte ner så hårt som t.ex. MP52 gör. Då fick man ta ett par nya droppar och försöka få ner dem... fungerade helt OK, men inte som världens mirakelmedel! Glansen blir helt OK, men MP52 är nog stråt vassare. Om man sedan väger detta mot att man slipper att bli bakfulll på alla lösningsmedel så är detta helt klart något man bör testa på och se vad man tycker. Det funkar till en hel massa olika material och det kändes inte som att man satt och laborerade med medel som fräter bort hjärnan, fingrarna och halva föremålet vilket jag uppskattar!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #12 skrivet: mån 31 maj 2010 10:56:41 »
Tack Slims!  :D
Själv hann jag inte handla vare sig det ena eller andra vid min snabb visit i stora staden, gör ett nytt försök till helgen!

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Fulgentin
« Svar #13 skrivet: mån 31 maj 2010 11:05:40 »
Ser fram emot dina erfarenheter och reflektioner på detta mirakelvatten då!  :D
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fulgentin
« Svar #14 skrivet: mån 31 maj 2010 12:14:15 »
Jag har köpt ett liknande medel som kallas Janol. Har inte hunnit prova det än men någon annan kanske har?