Författare Ämne: Till minne av Anna-Lena Löfgren.  (läst 6991 gånger)

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
Till minne av Anna-Lena Löfgren.
« skrivet: lör 22 maj 2010 09:15:11 »
I morse fick vi via TV ta emot det tråkiga budet att Anna-Lena Löfgren igår lämnade jordelivet i den blygsamma åldern av 66 år. En lång karriär med många riktigt fina låtar, en ikon och folkkär artist som som de flesta nog direkt sammankopplar till hiten "Lyckliga Gatan". Det börjar ta på di där gamla goa artisterna nu... tråkigt - men något man inte kan smita från hur man än bär sig åt.
Det man kan göra är att drömma sig bort till en tid då allt verkade vara just... Lyckliga Gatan.

Anna-Lena Löfgren - Lyckliga Gatan
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Till minne av Anna-Lena Löfgren.
« Svar #1 skrivet: lör 22 maj 2010 10:18:54 »
Det smärtar mig. Jag hade förmånen att ha lite personlig kontakt med Anna-Lena under ett par års tid under tidigare nittiotalet när hon var aktiv till förmån för barnhem i polen.

Jag kommer aldrig att glömma första gången jag mötte henne utanför telefonen, i Jönköping -de var på väg till en kyrkokonsert- i hennes husvagn, då hon tog fram gitarren och sjöng lyckliga gatan för oss. Glittret som fanns i henns blick när hon sjöng. Det är en minnesbild som sitter fast.

Jag minns också intensiteten när hon talade om orättvisor och fattigdom, och om sjukdomstillstånd (det fanns många sådana exempel på barnhemmen) som får större konsekvenser än det hade behövt för att rehabilitering och behandling inte existerar. Om detta visste ju Anna-Lena lite grann.

Men också hennes skämtlynne och spontana skratt. Till kaffet bjöds "INTE" rimbo-bullar. *skratt, nejdå vi såg att det var digestive eller om det var mariekex eller om det var ballerina, det har jag glömt vilket*, då Anna-Lena bodde i Rimbo (i varje fall då).

Anna-Lena. Du var en stor kvinna som gjorde mycket gott. Vila i frid!

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Till minne av Anna-Lena Löfgren.
« Svar #2 skrivet: sön 23 maj 2010 23:15:16 »
Jag känner en sorts "sorg" inuti nu sedan en vän till mig berättade att Anna-Lena Löfgren dog i förrgår... vilken sångröst hon hade... vilka låtar... dessa är mina favoritlåtar med Anna-Lena...

Lyckliga gatan - Anna-Lena Löfgren

Anna-Lena Löfgren - Regniga natt.wmv

Anna- lena Löfgren - Klockan i dalen 62
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Till minne av Anna-Lena Löfgren.
« Svar #3 skrivet: mån 24 maj 2010 18:26:44 »
Citera
Jag kommer aldrig att glömma första gången jag mötte henne utanför telefonen, i Jönköping -de var på väg till en kyrkokonsert- i hennes husvagn, då hon tog fram gitarren och sjöng lyckliga gatan för oss

Det är såna minnen man själv önskar man hade, vilket flyt och vilket fint minne!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Till minne av Anna-Lena Löfgren.
« Svar #4 skrivet: lör 19 jun 2010 17:21:09 »
Ett starkt minne av A-L L. är "En stilla sång" skriven av Lasse Holm och Ola Magnell.
Två artister som alltjämt lever och förtjänar långt större beröm än de hittills fått.
Löfgren hittade det anslaget och den stämningen som Magnell inte fick till trots att han har en fräsig , härlig röst som klarar det mesta.Musiken, från Lasse Holm, är lika stark som Miss Decibel eller Black Jack-temat.Det är Abba-klass på den balladen.

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Till minne av Anna-Lena Löfgren.
« Svar #5 skrivet: lör 19 jun 2010 23:13:05 »
Får man ta och kolla upp, tackar för tipset!
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.