Författare Ämne: Vad läser du just nu?  (läst 21451 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #15 skrivet: tor 15 nov 2007 14:49:18 »

Jag har de så förspänt att jag behöver inte köpa böcker utan min bokaffär är föreningens soprum. Där ställer vi böcker på en bokhylla och där kan man hämta den litteratur man vill ha. Ofta står det nyutgivna eller relativt nyutgivna böcker där varje gång jag går ner, jättebra.

Vilken bra idé! Vi har nåt liknande på biblioteket på orten. Där finns en hylla där man kan ställa dit en bok och ta nån annans. Problemet är ju bara att jag inte vill ställa dit nån av mina. Vill bara haaaaaa.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #16 skrivet: tor 15 nov 2007 15:38:03 »
Det är ju synd. Men jag har ingen chans att lagra alla böcker jag läser och oftast är det pocketböcker så jag brukar ställa dit. Annars så har vi också en frivilligtjänst som har en daglokal med loppis. De har ofta så mycket böcker att de ställer ut ett bord med gratisböcker. Annars så säljer de för någon krona så det går lika bra.

Böcker finns det hur mycket som helst så bokhandeln besöker jag bara om jag skall ha fackböcker eller något liknande.


Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #17 skrivet: tor 15 nov 2007 17:46:38 »
Camilla Läckberg blandat med Mari Jungstedt, gillar kriminalromaner!  :)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #18 skrivet: tor 15 nov 2007 22:44:24 »
Jag har blivit latare och latare. Från att ha läst minst ett par böcker i veckan är jag nu nere i att lyssna på en bok i månaden...

Ljudböcker är dyra i inköp. Det finns klubbar även för detta fenomen, med lägre priser. Jag tror inte man kan hitta dem i soprummet eller andra inrättningar ännu.

Det sämsta/bästa (?) med ljudböcker är att de är lätta att somna till.

Just nu lyssnar/somnar jag till Stieg Larssons "Flickan som lekte med elden".

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #19 skrivet: fre 16 nov 2007 07:58:38 »
Har försökt under längre tid att läsa färdigt Moment 22 av Joseph Heller, men vet ej om jag lyckas den här gången heller. Provade för 15 år sen utan framgång och nu kom den fram igen. Rekommenderas som sömnmedel. Annars ligger arvet efter Arn och väntar, den ser jag fram mot att plöja mej igenom. Kan passa på och rekommendera Lars Widding och ex. Ã…rstasviten, många fina lästimmar finns det där.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #20 skrivet: fre 16 nov 2007 09:03:34 »
Jag har väl aldrig varit någon större läsare av skönlitterära böcker, men nu finns ju som sagt andra alternativ.
Har lyssnat på några stycken iaf. I somras tänkte jag att jag skulle lyssna på "Liftarens guide till galaxen". Den ska ju vara så otroligt bra, och ja, jag lyssnade igenom den, men varför den boken fått kultstatus begriper jag inte ???

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #21 skrivet: fre 16 nov 2007 10:06:04 »
Har försökt under längre tid att läsa färdigt Moment 22 av Joseph Heller, men vet ej om jag lyckas den här gången heller. Provade för 15 år sen utan framgång och nu kom den fram igen. Rekommenderas som sömnmedel. Annars ligger arvet efter Arn och väntar, den ser jag fram mot att plöja mej igenom. Kan passa på och rekommendera Lars Widding och ex. Ã…rstasviten, många fina lästimmar finns det där.

Ja, Moment 22 var ju nåt man bara MÃ…STE läsa. Kult. Och jag gjorde det i tjugo års åldern, men tyckte också den var ganska tråkig. Widding slukade jag däremot i samma ålder: som historieintresserad var det underbart.
Allt går.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #22 skrivet: fre 16 nov 2007 10:09:54 »
I somras tänkte jag att jag skulle lyssna på "Liftarens guide till galaxen". Den ska ju vara så otroligt bra, och ja, jag lyssnade igenom den, men varför den boken fått kultstatus begriper jag inte ???


Böcker med kultstatus skrämmer lite, för tänk om man själv tycker det är crap! Liftarens guide dröjde jag länge med att läsa just för att alla höjde den till skyarna (sic!) men jag gillade den skarpt och har hört att just ljudboken ska vara en fullträff. Man man har ju olika sorts humor. Jag läste Dumskallarnas sammansvärjning när jag pendlade till Sthlm, men fick sluta för jag satt och gapskrattade på tåget så att mina medresenärer blev störda. Min syster läste boken och tyckte den var skittråkig....
Allt går.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #23 skrivet: fre 16 nov 2007 10:47:18 »
Försökte mej också på "Dumskallarna" och orkade väl igenom halva. Visst finns det poänger, men så rolig är den inte. Blir den kanske roligare mot slutet?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #24 skrivet: fre 16 nov 2007 11:59:36 »
Man måste nog ha lite kissåbajshumor för att tycka Dumskallarnas sammansvärjning är kul.  ;D

Se på serier: Laban t ex - totalt humorlös, tar upp plats sen flera år i UNT, jag hoppar naturligtvis över den men surar för att den är där. Medan Rocky är tidernas bästa serie, tycker jag.
Mor min, däremot, njuter av Laban och avskyr Rocky. Baby Blues diggar hon och jag tycker den är pennalistisk.
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #25 skrivet: sön 18 nov 2007 02:01:14 »
Håller på med Vackra lögner av Lisa Unger. Mycket svår att lägga ifrån sig...
Har varit på tävling men smitit ifrån för att läsa  ::)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #26 skrivet: lör 24 nov 2007 23:34:04 »
Jag förstår att ni liksom jag inte har tid att LÄSA nu när julen närmar sig med stormsteg! 8)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #27 skrivet: sön 25 nov 2007 11:11:02 »
Ha! Läste just ut Peter Robinsons: En bit av mitt hjärta. Robinson är alltid ett säkert deckarkort. Började igår på Sture Dahlströms Gökmannen. Helt sjuk. Ã…terkommer om den.
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #28 skrivet: mån 26 nov 2007 00:33:46 »
Tomten har varit här och lagt 3 böcker i bokhyllan: Svenska äventyr, Kärlek i juletid och Mord i julklapp.

I år har tomten börjat använda sig av plastkasse från Jultidningsförlag. Börjar nog läsa runt Lucia. Tomten kan ju inte se ALLT!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #29 skrivet: mån 26 nov 2007 09:24:40 »
Måste utfärda en varning för Sture Dahlström. Mycket eroootiskt, inget jag kommer att kunna läsa på tåget idag; man kanske löper amok! Ska börja på Stieg Larsson istället.
Allt går.