Författare Ämne: Vad läser du just nu?  (läst 21431 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
Vad läser du just nu?
« skrivet: tor 8 nov 2007 14:49:49 »
Tråden om jultraditioner och alla våra olika kommentarer fick mig att tänka på boken jag läser just nu - som inget har med julen att göra. Vad våra val beror på och hur de formar oss och hur vår uppväxt präglar oss. Här tänkte jag vi kunde tipsa - eller avråda - varandra från läsning.

Denna rekommenderas varmt:
Nu vill jag sjunga dig milda sånger, av Linda Olsson
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #1 skrivet: tor 8 nov 2007 15:38:56 »
Viveca Lärns Den blå vänthallen och Sommarhetta (tror jag att den heter) är de 2 böcker jag läste på Canarias för 2 veckor sedan. Jättebra tycker jag.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #2 skrivet: tor 8 nov 2007 15:41:13 »
Jag är så fruktansvärt dålig på att minnas titlar och författare... läste nyss en amerikansk bok om en mor vars son gjorde sig skyldig till en skolmassaker. Boken var fiktiv, men gjorde ett djupt intryck på mig. Mot bakgrunden av det som hände igår, djupnade ytterligare en dimension. Ända sedan händelsen igår har mina tankar, förutom hos de drabbades familjer, varit hos familjen till den som utförde dådet.
Jag minns som sagt inte vad den heter, men klart läsvärd.
Just nu läser jag den andra delen av en trilogi, Självständighetsdagen,  av Richard Ford. Beskriver det amerikanska samhället och förändringarna där unde de senaste 30 åren. Läsvärd!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #3 skrivet: lör 10 nov 2007 11:36:04 »
Jag läser "Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt. Det är nog ingen bok jag hade valt spontant, men jag fick låna den av en kompis som rekommenderade den, och den är verkligen bra!

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #4 skrivet: lör 10 nov 2007 12:05:12 »
Jag läser inga böcker, har inte ro i kroppen.
Dagstidning Arbetarbladet ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #5 skrivet: lör 10 nov 2007 14:13:07 »
Jag har läst första sidan i Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, har inte tagit mej tid att läsa böcker på sistone

Det är en liten lustig anekdot med denna bok, då min son sa att han sett boken, som varit bioaktuell hos oss, på skolans bibliotek. Jag säger att då kan du låna den till mej, och så gör han det nästa dag! Mor torkar en tår i ögonvrån, han tänkte på henne :)
Han berättade hur den trötta skolbibliotekarien lyste upp när denne unge vackre man kom och visade ett plötsligt intresse för litteratur, hon log stort och berättade hur bra boken var, han lyssnade artigt :)

Sedan väntar Camilla Läckbergs Olycksfågeln pocket köpt på Willys och Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn (som en äldre väninna lånat ut till mig, betydde det att jag behövde lära mig något därur? :) knappast, då jag sprungit över och hjälp henne med datorn så fort den krånglat...)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #6 skrivet: sön 11 nov 2007 19:01:35 »
Jag läser "Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt. Det är nog ingen bok jag hade valt spontant, men jag fick låna den av en kompis som rekommenderade den, och den är verkligen bra!

Instämmer!
Allt går.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #7 skrivet: sön 11 nov 2007 19:03:32 »
Jag har läst första sidan i Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, har inte tagit mej tid att läsa böcker på sistone

Den ser jag frameot att höra om, för den ligger väntande här.

Sedan väntar Camilla Läckbergs Olycksfågeln

Är hon bra, man har hört så många olika åsikter....?

Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn

Den läste jag förra veckan. Sympatisk.
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #8 skrivet: mån 12 nov 2007 00:07:43 »
"Ängeln på sjunde trappsteget" läste jag för ca 1 år sedan. Jag tycker den är bra. Rekommenderar den gärna.

kas

  • Gäst
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #9 skrivet: mån 12 nov 2007 23:07:38 »
 Jag läser manualen till nya värmeanläggningen, den är ju datorstyrd...det är hur mycket som helst, som en kriminalroman, tänk till slut hittade jag moment inspelade mord på Kwatt där kan man se hur lång gångtid på kompressorpump och värme/kontra varmvatten utöver tiden eller eltillsats osv.
 Det är för mig spännande läsning eftersom jag är lite freak på teknik. 8)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #10 skrivet: mån 12 nov 2007 23:18:37 »
Jag har läst första sidan i Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri,

Är det den boken som är skriven på "Blatte-svenska"? Förstå mig rätt, jag har för mig att boken är skriven utifrån hur "personerna i boken" pratar.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #11 skrivet: mån 12 nov 2007 23:21:23 »
Jo, jag kom att läsa högt, denna första sida jag klämde, det var ett häftigt språk
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #12 skrivet: tis 13 nov 2007 21:29:19 »
Idag började jag att läsa en biografi över arkitekten Sven Brolid som var verksam i Göteborg på 50-talet och ritade många hus i Kortedala, vid Dr Fries torg, Brunnsbo mm. Extra läcker är kiosken Lyktan i Kortedala som jag är osäker på om den finns kvar - när boken skrevs 2001 fanns den kvar men enligt texten förfallen. Sven ritade även frimärksserien tre kronor från 1937 (och framåt) när han var 24 år gammal. Boken är köpt på antikvariat för 20 kr.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #13 skrivet: tor 15 nov 2007 11:28:55 »
Tidigare läste jag ”En shopaholics bekännelser” av Sophie Kinsella, den var kul och välskriven. Efter den blev det ”Mannen som gjorde de äkta männen svartsjuka” av Jilly Cooper som jag plågar mig igenom just nu. Den kan jag verkligen inte rekommendera, skräp, skräp, skräp.

Jag har de så förspänt att jag behöver inte köpa böcker utan min bokaffär är föreningens soprum. Där ställer vi böcker på en bokhylla och där kan man hämta den litteratur man vill ha. Ofta står det nyutgivna eller relativt nyutgivna böcker där varje gång jag går ner, jättebra.

Fördelen är inte bara att det är gratis utan man slipper välja, det har någon gjort åt en. Ofta får man tag på böcker man inte annars skulle ha tänkt på.  Jag läser ungefär en bok i veckan och då mest det som går under beteckningen chick-lit.

kas

  • Gäst
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #14 skrivet: tor 15 nov 2007 14:20:29 »
 Här är det fortfarande manualen som gäller, var inte med på igångkörningen tyvärr, montören hade lagt i en "standardkurva" och det sket sig naturligtvis...Den var alldeles för brant och hög över hela spektrum, så det blev "larm" såklart, men nu har jag nog kommit ner till mera idealiska tongångar...
 Mycket är det! Varmvattenspets för att undvika Legionellabakterier ex.vis, knäcka kurvor osv.
 Men det är spännade läsning och ska memoreras! 8)
« Senast ändrad: tor 15 nov 2007 14:24:11 av kas »