Författare Ämne: Vad läser du just nu?  (läst 21345 gånger)

loppistanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #30 skrivet: mån 26 nov 2007 19:02:22 »
Jag har hittat en intressant bok som heter "Fråga mig om all ting" - handbok för alla menniskor - av E.H.Hagdahl
Boken är från 1883  :)

Här hittar man råd om det mesta som var viktigt för - vad sägs om detta mina herrar:

Skägg:
Att bära eller icke bära skägg - det är frågan och ehuru den förr var en ganska allvarsam tvistefråga så är den numera endast en smakfråga, beroende på hvars och ens godtfinnande att afgöra.
Det ända skäl som kan anföras emot skägget, är att det gifver ett mera vårdslöst och vanvårdat utseende
De skäl som tala för skäggen, äro däremot ganska talrika.
Att skaparen låtit skägg växa för något nyttigt ändamål
Att det är inkonseqvent att raka hakan och ej hjessan
Att rakning är en besvärlig och stundom smärtsam operation
Att skägget skyler halsen och munnens organer och sålunda förekommer bronchitis och reumatiska åkommor som lättare angripa personer utan skägg!

Eller
Barn bör ej tillåtas att prata ständigt utan tillhållas att tiga då deras prat kan vara störande för äldre personer

och
För personer som blifvit sjuka av os i stängdt rum äro bästa botemedlet att begjuta hufvudet med kallt vatten, slå upp ådern och lägga senapsdegar under fötterna!

Håll tillgodo mina vänner - mera vill komma om så önskas  ;D

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #31 skrivet: mån 26 nov 2007 23:36:50 »
 ;D ;D ;D Tack L-tanten för ett gott skratt!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #32 skrivet: tis 27 nov 2007 09:41:44 »
Apropå Ã…rstasviten....för ett par år sedan läste jag de "riktiga" Ã…rstafruns dagböckerna. De kom ut i komprimat (heter det så?) någon gång på 40-talet, men jag har glömt vem som sammanställt. Tre tjocka volymer, som ger en helt fantastisk bild av livet på Ã…rsta gård i slutet av 1700-talet och början av 1800-talet. Det var ett mycket anspråkslöst liv, präglat av brist på pengar....
Jag rekommenderar!

kas

  • Gäst
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #33 skrivet: tis 27 nov 2007 09:51:21 »
 Många läser bankboken och ser samma sak, brist på pengar!!! :o

loppistanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #34 skrivet: tis 27 nov 2007 17:29:37 »
-måste bara vidarebefordra hur vanskligt det kunde vara att färga håret i slutet på 1800-talet  ;D

Att färga hår:
En erfaren person, hvars råd jag begärde i detta afseende, meddelade följande underrättelse:
Jag har, sade han - under de sista 12 åren gjort åtskilliga experiment på mitt eget hufvud utan att mitt förstånd tagit någon skada däraf, ehuru jag hört att alla försök att färga håret skolo medföra denna verkan.
Jag har till och med under årens lopp blifvit så mycket klokare, att jag tillverkar sjelf för några öre det som jag förut köpte för några kronor.


Jag köper nämligen litet kalk; upplöser den i helt obetydeligt vatten och blandar därtill en fjärdedel så mycket glitt samt drifer blandingen genom fin hårsikt.
Detta pulver som säljes under namnet "Unique Powder" till ganska högt pris, är det bästa kända färgämne för håret, men det är mindre behagligt att använda. ehuru enkelt sättet är.
En del av pulvret begjutes med varmt vatten och omröres med en knif tills det är tjockt ocg jemt som senap.

Sedan göres täta benor i håret och blandingen ingnides väl, både däri och i sjelfva skinnet.
Hvarefter hufvudet betäckes med brunt eller blått papper samt därutanpå en näsduk och en nattmössa och man beger sig till sängs.

På morgonen borstas pulvret ur håret mycket noggrant, hufvudet tvättas med såpa och varmt vatten, torkas väl och håret brännes sedan samt ingnides med olja.

Genom denna behandling blifver håret vackert svart hvilket just de flesta som hafva rött eller grått hår, söka åstadkomma

Oaktadt detta goda vitsord tviflar jag storligen på att ens en person bland hundra skulle vilja insmörja sitt hufvud på detta sätt eller skulle kunna sofva sedan.
Den sömnen blefve troligen ej afundsvärd, och vi skola derföre här nedan meddela dem, som skämmas för sina gråa hår några mindre obehagliga sätt att dölja dem.

Det var väl det som myntade talesättet: "Vill man vara fin - får man lida pin"



convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #35 skrivet: tis 26 feb 2008 16:18:31 »
Måste få rekommendera Tusen strålande solar av Khalad Hosseini. (Han har också skrivit Flyga drake, som jag inte läst än, men som "alla" verkar ha läst och tyckt om.) Fascinerande berättelse om kvinnors liv utanför och under burkan i Afghanistan under tjugo år. Det verkar så vackert där och så hemskt. jag skulle vilja åka dit - om det någonsin blir fred.

Bilden hämtad från bokus.com
Allt går.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #36 skrivet: tis 26 feb 2008 16:42:25 »
Jag har också längtat till det det landet Convallaria men oron där gör att jag hållit mig hemma. Däremot har en kompis till mig arbetat som korre där. En på många sätt fasansfull tid (enl henne) men ack så lärorik. Även jag kan varmt rekommendera Tusen strålande solar, en av de bättre böcker jag läst på senaste tiden. Flyga Drake är av samma höga klass, jag sträckläste båda.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #37 skrivet: sön 2 mar 2008 15:19:09 »
Sitter och läser en bok som heter "Hela svenska folkets park - en K-märkt turné" av Staffan Bengtsson och Göran Willis.
Mycket bra bok om våra svenska folkparker och mycket roliga gamla bilder.Det finns riktigt snygga folkparker där allt är så grymt snygga 50-talsformer på.

MVH Micke

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #38 skrivet: sön 2 mar 2008 19:53:46 »
Sitter och läser en bok som heter "Hela svenska folkets park - en K-märkt turné" av Staffan Bengtsson och Göran Willis.
MVH Micke

Jag har för mig att jag såg den på rean häromdan. Jag kanske köper den - har ett par böcker i serien förut.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Vad läser du just nu?
« Svar #39 skrivet: sön 2 mar 2008 22:23:48 »
Jag har för mig att jag såg den på rean häromdan. Jag kanske köper den - har ett par böcker i serien förut.

Ja den är helt klart utan tvekan värd dom ynka 59:- som den kostar,man får mycket för pengarna,bra skriven bok,mycket info utan att bli tråkig och bra,snygga bilder.

MVH Micke