Författare Ämne: Vi frihetsälskare…  (läst 7323 gånger)

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Vi frihetsälskare…
« skrivet: ons 26 maj 2010 17:08:05 »
Frihet är det bästa ting, som sökas kan all värden kring. Ja vem känner inte till den strofen. Ändå är vi så få som hyllar friheten och lever efter detta budskap. Idag har det blivit lite skumt att vara frihetsälskare. Nej arbeta skall man och det pratas om arbetslinjen. Vi frihetsälskare kallas ofta för arbetsskygga precis som det skulle vara något negativt.

Jag är stolt över att vara arbetsskygg. Jag är stolt över att inte bära andras ok och vara kuvad under arbetets tvång. Jag är stolt över att kunna klämma ett par vinare på kvällen, sova ut ordentligt på morgonen utan att behöva få känslan av att smita från någon sorts jävla jobb.  Att kunna röka på mitt på dagen, ta en tur på stan och fnittra som en liten flicka utan att ha en massa arbetskamrater som undrar hur det står till.

Men bäst känns det när man tänker på att genom att jag ger katten i att jobba så får någon annan ett jobb. Det är konstigt nog fler som vill bli slavar än vad det finns plats för slavar. Vi som föredrar friheten framför att vara slav under arbetets bojor bör därför avstå från att arbeta.

En dag i varje månad borde utnämnas till slavarnas dag. Då kan vi arbetsbefriade stå på stan med fyllda champagneglas på morgonen och hurra för slavarna på väg till sina jobb. Hurra och skål säger vi samtidigt som vi betonar vikten av att vara nykter på jobbet så vi kan tyvärr inte bjuda.

Gila

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Vi frihetsälskare…
« Svar #1 skrivet: ons 26 maj 2010 19:42:38 »
Grattis dig! Är det provokation du är ute efter??

prydnomannen

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: ons 26 maj 2010 20:10:33 »
Du har så rätt Reggis, den stora lögnen är att alla skall inrätta sig i ledet (arbetslinjen)

Vad kan man tro, kan det vara 10% som verkligen älskar sitt arbete?
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: ons 26 maj 2010 21:10:04 »
Vad kan man tro, kan det vara 10% som verkligen älskar sitt arbete?

Min förra chef trodde på allvar att ca 99% av alla som arbetar älskar sitt arbete.

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: ons 26 maj 2010 22:51:43 »
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta JJ
                          l 
         >< )))`>   x

Vince

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: ons 26 maj 2010 23:50:36 »
Om jag förstår dig rätt så jobbar du inte alls???
Vad lever du på då???Alltså vart får du dina pengar ifrån??Eller lever du på vad naturen ger,odlar morötter (exempelvis) och sover under granar?Hur har du råd att leva i ett konsumtionssamhälle som vårt där tak över huvudet kostar precis som allt annat livsnödvändigt för t.ex. hygien,mat m.m, om du inte jobbar?

Jag förstår inte arbets skygga/frihetsälskande människor,ni måte ha haft ett väldigt traumatiskt arbetsliv som gjort er så negativa till att arbeta.Prova att jobba med nått du tycker om,så gör jag  ;)

JJ

• Global moderator
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: tor 27 maj 2010 00:08:47 »
Reggis lever gott på aktieaffärer, råvaruinvesteringar och liknande. Hon har ett hus på Österlen och en lägehet i Stockholm - fullproppade med dyra antikviteter som hon har köpt riktigt billigt. Det har hon skrivit förut i alla fall...

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: tor 27 maj 2010 00:35:01 »
Äsch, jag förstår Reggis, helt och fullt. Om jag vore ekonomiskt oberoende så skulle jag inte heller stå vid en arbetslinje, men det är så klart inte samma sak som att vara overksam, det finns så lite tid och så mycket att hinna med, allt i livet kan inte behöva handla om pengar. Jag skulle vara fullt sysselsatt oavsett storlek på bankkonto.

Jag skulle tro att folk som vågar säga kontroversiella saker saker som Reggis t.e.x. har ett starkt behov av individualitet, och likadant känner jag, jag har alltid haft svårt för t.e.x lagsporter, det är helt enkelt inte så spännande att samarbeta, finns ingen kick att få i det, inte för mig, i jämförelse med vad ett eget projekt kan ge, så är det kul att vara motvalls/udda dessutom.

Att ha ett kapital som arbetar är också ett arbete. Något man brinner för är så klart att föredra men människor har inte alltid lyxen att kunna välja det

Faaan Reggis, du är en lyxpunkare...
                          l 
         >< )))`>   x

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: tor 27 maj 2010 17:30:54 »
Jag lever gott på mina tillgångar så jag är ingen parasit på andras arbete. Det jag har vänt mig emot är den här totala fokuseringen på att alla skall arbeta hela tiden. Det finns ju massvis med arbetslösa som vill arbeta, det är ju för helvete brist på anställningar varför då hålla på så här.

Livets mål kan inte vara att arbeta och berika ägarna vare sig i form av aktieägare eller enskilda personer. Individen måste också få utrymme att kunna ägna sig åt sånt som inte ger PENGAR. Gör du något som du inte får lön för betraktas du närmast som suspekt.

Jag tyckte det här som Miljöpartiet hade som kallades friår var fantastiskt. Det var politiker som inte såg allt i "klingande" mynt utan ville ge individen chansen att utvecklas, heders till Miljöpartiet. Det försvann naturligtvis när vi fick en regering med "penningdyrkare" som tillbad det heliga arbetet.

De flesta arbetsuppgifter som finns är totalt meningslösa som att marknadsföra ytterligare en tandkrämssort till, ett nytt mirakulöst tvättmedel eller schampo med vitamin X i.

Jag har arbetat men helt enkelt tröttnat, det ger ingenting. Att berika ett antal aktieägare varför då? Dom kan faan i mig jobba ihop sina pengar själva om dom nu är så förtjusta i dom.

kikarbara

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
« Svar #9 skrivet: tor 27 maj 2010 19:59:49 »

Jag tyckte det här som Miljöpartiet hade som kallades friår var fantastiskt. Det var politiker som inte såg allt i "klingande" mynt utan ville ge individen chansen att utvecklas, heders till Miljöpartiet. Det försvann naturligtvis när vi fick en regering med "penningdyrkare" som tillbad det heliga arbetet.

Tyvärr så försvann friåret redan under föregående regering. De penningsdyrkande brunskjortorna har således ingenting med detta att göra. Det var många år sedan nu. Sambon ville haft sig ett sådant men kvoten var redan fylld och skulle inte fyllas på, och det är efterhand många år sedan känns det som. Tror att det kan ha varit omkring 2003 eller 2004, det var i varje fall under den tiden jag var löneslav.

Vince

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: tor 27 maj 2010 20:09:28 »
På så vis,hadde jag kunnat så hade jag också slutat arbeta och ägnat mig på heltid med det som jag tycker är absolut roligast.Har all respekt för folk som knegat ihop sina pengar varesig det är kroppsarbete eller hjärnarbete som genererat dom.
Dock är ju dagens sanning och verklighet att utan pengar går det inte att leva ett drägligt liv.Det är få förunnat att inte jobba och att nån ska sluta jobba för att det finns en arbetslös som vill jobba går ju inte ihop,den lilla procent som kan sluta jobba och leva på sina tillgångar matchar ju inte det arbetslösa procentantalet överhuvudtaget,det resonemanget håller inte.
Och dom som inte vill jobba men inte inte har råd ska dom gå på bidrag då?

Hoppas inte du tar illa upp men jag måste säga att jag anar en stor trångsynhet hos dig reggis i den här frågan,ser du verkligen hela bilden???Och att säga att dom flesta arbetsuppgifter är meningslösa håller jag inte med om.Jag är lastbilschaufför och för höra att jag är minsann ett miljösvin som spyr ut avgaser hela tiden och att alla jag gör är så himla dåligt,men hur tror ni att eran frukost har hamnat på erat bord???Eller hur bensinen kommer fram till macken.Eller för den delen hur 80% av det mesta kommer fram??Som sagt det är inte många som ser hela bilden.

Väldigt konstigt resonemang måste jag säga...

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: tor 27 maj 2010 21:21:42 »
Vince det är det här dom försöker slå i dig att det är så viktigt sååå viktigt det du gör ända tills man hittar på något annat då är du bara en belastning. Visst finns det arbeten som behövs, fast det är inte så många och de flesta är underbetalda arbeten inom offentlig sektor. Det är lärare, viss sjukvård, infrastruktur och lite annat.

Att få drivhusodlade tomater gödda av kemikalier från Holland fraktade via lastbil hit på vintern känns inte så nödvändigt och viktigt. Att stå framför tandkrämshyllan i affären och ha 47 sorters tandkräm att välja på känns inte heller så viktigt. Att frakta runt levande djur mellan olika länder för slakt och sen återtransport till ursprungslandet för försäljning känns inte heller viktigt utan känns som djurplågeri. Allt för att man vill pressa arbetskraftskostnaden till en bottennivå.

Nej börjar du tänka efter så skall du se att de flesta, inte alla, arbeten är i stort sett onödiga. Det vore bättre om dom inte utfördes och de som inte ville arbeta skulle kunna avlönas för att ge katten i att arbeta. Arbetet är ett gissel som förstör naturen, gör människor sjuka och i stort sett är ett sätt för myndigheterna att sysselsätta människor så att dom inte börjar tänka. För det är farligt. Börjar människor och tänka, så börjar de ifrågasätta den rådande ordningen och då ligger makthavarna illa till.

Sen förstår jag också att jag har det bra förspänt men det har egentligen ingen betydelse. Det är denna totala fixering vid arbete, sysselsättning, jobb som jag tycker är sjukt. För att det skall fungera så behövs tvånget pengar. Arbetar du inte så skall du leva som en kyrkråtta i utanförskap och inte bara det du skall dessutom bespottas och betraktas som konstig.

Vad är det för konstigt med att vilja bestämma själv om sitt liv? Annars är det valfrihet som gäller. Min lycka är gjord jag får nu möjlighet att välja olika företag för bilbesiktning också, hurraaa!!! Fick information om det idag och sedan tidigare har jag nu möjligheten att hämta ut medicin från affärer med olika ägare. Jag kan välja vilket företag jag skall berika även när jag köper medicin. Det är frihet det.

Vince

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: tor 27 maj 2010 23:19:55 »
Nej det är ingen som försöker slå i mig det,det är så det är,det är ingen fantasi.Att du säger så tar jag som en förolämpning,bara för att jag inte tänker som du eller håller med dig så betyder inte det att jag är mindre intelligent.Min tankar och reflektioner är det ingen annan som planterat i mitt huvud,dom har jag åstadkommit själv.Sen att dom råkar vara väldigt lika som du utrycker "dom" s åsikter gör mig inte ointelligent.det är tunn linje du balanserar på reggis.
Det har aldrig slagit dig reggis att det finns människor som faktiskt tycker det är KUL att arbeta,som gillar det???Att få några tomater alls,då,eller tandkräm??Även svenskproducerade varor som säljs i sverige fraktas.Att handla närproducerat och kravmärkt och allt vad det heter är bra,men det är ingen som gör det,trots att det är dom som brukar gnälla och låta högst när det kommer på tal.
Att frakta runt djur i lastbilar är jag ingen vän av så där håller jag bara med dig.

Grejen är att jag tänker efter,men på ett annat sätt änn du.
Jag tror nog tristessen skulle påverka mycket folk negativt om dom inte hadde nånstans att gå,det finns många människor som har jobbet som sin enda sociala kanal i livet,annars sitter dom hemma ensamma i sin lägenhet utan nån att prata med,exempelvis.
Det är samma sak med kyrkan och religion som jag anser vara tidernas största idioti,men när man tänker efter hur mycket kyrkan gör för till exempel ensamma människor,hemlösa,hungriga,fattiga m.m. så tänker jag fortsätta vara medlem där,inte för att jag tror på gud det minsta,eller stöder religioner,jag är ateist,utan för att jag vet hur det är att inte ha någon att vända sig till.Sen om det är nån man kallar för gud eller för Kalle har inte med saken att göra.

Tror nog du måste förstå att det finns människor som tycker om att arbeta,vissa är lagda åt det hållet där man slöar i hängmattan hela livet och andra tycker om att uträtta saker och att arbeta.
Och hur ska man kunna avlöna folk om det inte finns några pengar??Nån måste ha jobbat in dom pengarna som dom arbetsfria ska avlönas med,dom dyker liksom inte bara upp ur tomma intet,för att nån ska kunna få/tjäna pengar måste han eller nån annan ha jobbat för dom nånstans.
Sånna där regeringskonspirationer tycker jag är så underhållande att folk verkligen tror på.Vad är det som stoppar dig från att göra,tycka och tänka va du vill??Och vad är det makthavarna gör som är så skrämmande att det måste startas en tanke revolution???Vart vill du komma?

Du vill alltså avskaffa pengar???

Jag tolkar det som att du har ett litet horn i sidan till den blå regeringen i ett tidigare inlägg,har jag fel,isåfall ber jag m ursäkt.Men vilken regering är det som möjliggjort att du kan välja besiktning och medicin.Jag är för privatisering men besiktningen är nått dom verkligen inte skulle privatisera det finns en anledning till att sverige har en av europas äldsta vagnparker och det är pga att vi håller bilarna i bra skick tack vare bilbesikting,det kommer rulla ut många många trafikfarliga bilar ur hallarna nu när det helt plötsligt bara ska handla om pengar och inte säkerhet,in med bilen,ett ok,ut med bilen allt för att få igenom så många som möjligt och tjäna pengar,dessutom kommer det bli dyrare att besikta bilen.Nej att privatisera bilbesiktningen är ett misstag.

Och för att tydliggöra så det inte urartar i nån rödgrön mot blå politik pajkastning så vill jag tillägga att jag röstar varken eller, utan är individualist.

MVH Micke
« Senast ändrad: tor 27 maj 2010 23:24:45 av Vince »

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: tor 27 maj 2010 23:50:06 »
Det förstod jag och respekterar det naturligtvis. Sen tycker jag inte att det är något fel i att gilla och arbeta, alla har vi olika smak.

Det jag vänder mig emot är förtrycket av oss som inte gillar att arbeta, inte finner någon större mening eller tillfredsställelse i det. Säger jag att "jag gillar inte att arbeta" så tittar man konstigt på mig och undrar vad det är för fel på mig. Jag tror mig veta att det finns väldigt många som liksom jag inte heller gillar att jobba. För oss låter det här med arbetslinje, utanförskap med mera bara som förtryck. Alla de här reglerna runt anmälan hit och dit för att få pengar som många mindre bemedlade drabbats av är ju bara trakasserier.

Nej inför en medborgarlön så att inte bara bättre bemedlade som jag kan njuta av en arbetsfri tillvaro. Är det som du säger att folk gillar att arbeta så finns det väl inga problem med en sån åtgärd. Det finns tillräckligt med kanonmat att rekrytera till ekorrhjulen.

prydnomannen

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: tor 27 maj 2010 23:50:12 »
Det är otroligt tröttsamt att vi ska prackas på den nya valfriheten, det är ingen valfrihet det handlar om utan ideologisk marknadsföring med större kostnader för konsumenten som följd p.g.a all reklam som nu snart forsar in genom brevlådan, öronen, ögonen och andra infartskanaler till våra potentiellt mottagliga sköra själar.

Jag kom just att tänka på en annan dyngspridare, postkodlotteriet, de kör med adresserad reklam för att kunna fortsätta sprida sin dynga till folk som har en reklam nej tack skylt på dörren, jävlar, jag vill snart bombhota det företaget, helt sinnessjukt koncept.

F.ö tror jag Reggis kanske inte egentligen vill peka ut specifika företeelser utan snarare påvisa tendenser i samhället som väldigt många är hårt knutna till mammon och som därför marknadsförs kraftfullt av grupper som har något att gagna på att dessa fortgår eller helst accelererar. 
                          l 
         >< )))`>   x