Allmänt > Fria diskussioner
Dagens loppisfynd
kikarbara:
--- Citat från: Reseda skrivet ons 30 jan 2008 00:19:40 ---Jag tror som Moses att burken är i Onyx. Jag har flera lampfötter i grön Onyx.
Vet inte i hur många färger Onyx finns. Vet någon av er andra det?
--- Slut citat ---
Jag googlade igår och hittade uppgift på röd, men det kan betyda vad som helst. Funderade på rosenkvarts en stund, men det kanske inte heller stämmer. Jag är helt säker på att jag har haft en sån här sten en gång i tiden när jag gick med stenpåsar och joxade med sådant, men jag kommer inte ihåg. Varför samlar inte allt man läser eller ägnar sig åt i skallen och sen finns det kvar där för gott?
kas:
Jaadå, om du kallar upp wikipedia och sedan onyx, så kommer du att hitta en påbörjad beskrivning av onyx! +Färger...
Reggis:
Det finns två typer av onyx. Dels riktig onyx som är en typ av sten dels en form av gipsmassa som pressas/limmas och också kallas onyx, (jämf alabaster och alabastermassa). Den här är troligen av den senare typen men det går inte att vara säker utifrån en bild. Föremålen är vanliga på diverse basarer i Turkiet, Italien osv dit turister kommer. â€Riktig†onyx brukar vara gul-brun -grön med synlig ådring. Den här är för jämn i färgen tycker jag för att vara â€karvad†ur en sten.
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet ons 30 jan 2008 10:43:02 ---dels en form av gipsmassa som pressas/limmas och också kallas onyx, (jämf alabaster och alabastermassa). Den här är troligen av den senare typen men det går inte att vara säker utifrån en bild.
Den här är för jämn i färgen tycker jag för att vara â€karvad†ur en sten.
--- Slut citat ---
Nu när jag sitter och studerar den utifrån ditt inlägg så tror jag att du har rätt. Och jag lärde mig något nytt igen.
Den här åker upp på dotterns hylla med alla största sannolikhet för hon har otaliga små mojänger som behöver en liten burk. Hon är lika förtjust i kitsch som jag, men skillnaden är att hon bär smycken etc, och det gör inte jag, så hon har bättre användning för en liten burk.
Tack så mycket, Reggis.
Reseda:
AHAH det är alltså så, att mina lampfötter mm är riktig gul/grön/brun alabaster. Tack Reggis.
Jag har några söta små "nipperaskar" i Kikis stuk. De är enfärgade. Grön-ljusgul-vit.
Då har jag också lärt mig något nytt idag.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion