Allmänt > Fria diskussioner
Dagens loppisfynd
Reggis:
Nej jag var inte i Vanneberga utan på Österlen. Det var ovanligt lite folk på loppisen så det var bara att förse sig med fynd. Hittade några jättefina textilier också. Bland annat den här kudden och löparen samt ett konstverk av Bo Hultén, Rörstrandsskål förra sekelskiftet, etc.
kikarbara:
Den här föll jag för idag; en träsnidad tavla med lika snidad ram. På baksidan satt det en artikel fastsatt och när jag väl kom hem och fick loss den så ser jag att det är en artikel från en tid där man kunde tänkas komma med kritik till Ullsten och man talar om "begåvade statsråd som Ingemar Mundebo, Birgit Friggebo, Hans Blixt, Gabriel Roma-Kärnekull". Någon som ca sådär kan datera artikeln? 70-80-tal? (minns tyvärr inte när dessa namn var på tapeten).
Tavlan i sig är daterad på baksidan med 7 november 1945, och är signerad F.Lind.
Artikeln som satt fast på baksidan klargör att han heter Fingal i förnamn, och att han levde 1878-1966, och att han var en mycket skicklig träsnidare.
Någon som känner igen namnet eller konstnären eller vet något?
ada:
--- Citat från: kikarbara skrivet sön 11 maj 2008 20:40:01 ---från en tid där man kunde tänkas komma med kritik till Ullsten och man talar om "begåvade statsråd som Ingemar Mundebo, Birgit Friggebo, Hans Blixt, Gabriel Roma-Kärnekull". Någon som ca sådär kan datera artikeln? 70-80-tal? (minns tyvärr inte när dessa namn var på tapeten).
--- Slut citat ---
Ganska precis 78-79, det var endast då Hans Blix var statsråd, i Ola Ullstens minoritetsregering, fast den där sista måste ha varit Gabriel Romanus? Kärnekull?
kikarbara:
--- Citat från: ada skrivet sön 11 maj 2008 21:09:00 ---Ganska precis 78-79, det var endast då Hans Blix var statsråd, i Ola Ullstens minoritetsregering, fast den där sista måste ha varit Gabriel Romanus? Kärnekull?
--- Slut citat ---
Aha, ja, artikeln är avklippt på mitten, jag bara antog att den fortsatte där... tack så hjärtligt!
Reggis:
Kul â€folklig†trätavla du har köpt Kikarbara. Den skall du lägga ut på Antikprat så får dom chansen att â€spy över smakens förfallâ€. Jag la ut en liknande bara för att driva med dom för några veckor sedan. Jätteroligt att höra reaktionerna.
Jag har annars fyndat något som jag inte vet vad det är. Är det någon som vet vad jag köpt, det är av järn och ca 40 cm på längden. Tror att det har med hästar att göra.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion