Allmänt > Fria diskussioner
Dagens loppisfynd
kikarbara:
--- Citat från: Reggis skrivet ons 23 jan 2008 08:24:06 ---Det är pastellpapper ni kallar för sametspapper.
--- Slut citat ---
Pastellpapper? Tack, då lärde jag mig något nytt idag också.
Reggis:
När man använder pastellpapper som har en luddig yta så skall pastellen fixeras med ett speciellt medel för att inte "flagna" bort. Pastellpapper med "luddig" yta har förekommit länge. Jag har två pasteller från andra halvan av 1800-talet utförda på detta media. Man förundras över vilken detaljrikedom man kunde åstadkomma på den tiden. Skall lägga in bilder på dessa senare här. De är värda att se även om de ur retrosynpunkt har passerat "bäst före datum".
Reseda:
Jag minns en sprayflaska: Fixativ, att spraya på, när barnen i skolan målat med pastellkritor. Etiketten var grön runtom burken och texten FIXATIV i en röd ton. Är det möjligen vad du Reggis menar med fixering?
kikarbara:
--- Citat från: Reseda skrivet ons 23 jan 2008 18:29:28 ---Jag minns en sprayflaska: Fixativ, att spraya på, när barnen i skolan målat med pastellkritor. Etiketten var grön runtom burken och texten FIXATIV i en röd ton. Är det möjligen vad du Reggis menar med fixering?
--- Slut citat ---
Det måste det vara; har ju själv målat med torrpastell på pastellpapper samt kol, så då måste man ha fixativ. Det pastellpappret jag har stött på har dock inte varit fullt så luddigt som detta, utan det känns verkligen som sammet.
Reggis:
Jag har sett den typ av papper du talar om kikarbara, det är inte ovanligt. Jag har flera på sådant papper.
Här kommer de två pastellerna från 2-ra halvan av 1800-talet. De är båda 10 ggr 17 cm i storlek. Tänk på det när ni ser vilken detaljrikedom de har. Kolla ordentlig så ska ni se vad mycket det finns på bilderna och de är tyvärr fotade genom glas.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion