Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 219296 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #285 skrivet: sön 15 jun 2008 21:15:33 »
Fint blev det, helt klart, men du, jag kan ändå inte låta bli att undra, blir det inte lite kladdigt när man inte blandar ut det med någon typ av balsamterpentin (usch så giftigt)? Tänker bara på de gånger jag spillt olja på vår träköksbänk. Det har allt blivit lite kladd iof kan det bero på att den redan varit mättad. Själv är jag en linoljefantast, tror att det är bra till det mesta. Oliver och Lin, det är mirakelväxter!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #286 skrivet: sön 15 jun 2008 21:28:29 »
Nej faktiskt inte. Är själv väldigt förvånad. Det var just för rädslan till kladd jag bara provade på en liten bit först men det blir inte kladdigt. Det tar ca 2 timmar för det att torka sen är det bara att lägga på mattor, etc.

Tycker detta är rätt typiskt för dagens samhälle. Här köper man dyra oljor, rengöringsmedel, etc så är det bara en omförpackning av något vanligt och billigt man köper. Såg till exempel att Yes var bland det bästa du kunde använda för mögeltvätt. Bättre än de flesta svindyra rengöringsmedel.  Jag har kört med golvpolish vid ett par tillfällen och det här ger ett mycket bättre resultat till bråkdelen av kostnaden för dessa medel.


nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #287 skrivet: sön 15 jun 2008 21:37:59 »
Det som jag funderar över är, kan inte matolja härskna och börja lukta?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #288 skrivet: sön 15 jun 2008 21:45:02 »
Det tror jag inte. Linolja är också vegetabilisk och där händer ingenting. Träet suger upp den och trä härsknar inte.

Visar en liten grej från dagens loppisrunda, en gris, troligen från förra sekelskiftet. Fin va?


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #289 skrivet: sön 15 jun 2008 22:14:55 »
I morse var jag på en loppis i ett litet samhälle några mil hemifrån - hade fått låna en bil vilket inte händer så ofta. Jag läste om loppisen på anslagstavlan i en mataffär - det fanns inga annonser i någon tidning. Den skulle börja 10.00 så jag kom dit 09.35. Bara att knalla in och botanisera bland prylarna, och ingen annan köpare fanns där. Plockade på mig: två kaffekoppar Prunus, en liten stengodsvas av Nylund, en miniatyr från Alingsås Keramik samt en liten Mumintallrik (två mumintroll sitter i en båt och en av dem försöker laga en trasig utombordare). Allt i fint skick. Totalt pris - 40 kr! Betalade kl 09.55 och inte förrän då började fler personer komma...

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #290 skrivet: sön 15 jun 2008 22:16:01 »
Ungefär som grönsåpa och ugnar, splendido!!! Ni vet alla dessa supergiftiga sprayburkar som ska göra ugnen skinande ren. Att man sen (utan att ha astma) får något liknande när man använder det säger de inget om. Ja, kanske gör de det men väldigt väldigt finstilt.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #291 skrivet: sön 15 jun 2008 22:23:59 »
Det måste kännas härligt JJ!!! Jag är glad för din skull. Själv kommer jag att leva länge på min Fabiola, tom Barbisen ligger långt i lä. Jag är rätt så less på att betala dyra pengar för dockorna och kläderna. Faen så trött. Det finns så mycket annat jag också vill köpa typ en gammal minkpäls från 30-talet (gillar definitivt inte pälsdjursuppfödning men de här minkarna har varit döda länge och hade säkert ett långt och bra liv för kriget) eller ett par urfina skor från samma era. Eller varför inte den där Cadobokhyllan för många pengar. Så fort jag får en slant över så blir det Barbisar. Hmmm, måste ta mig en riktig funderare. Sen ska jag kanske ägna en del av semestern till att åka runt i landet och besöka loppisar, en lockande tanke.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #292 skrivet: sön 15 jun 2008 22:39:11 »
Jag kan inte annat säga än att det känns bra med loppisfynden!

Två personer som jag känner lite grann har ägnat en vecka var av förra årets semester åt att köra runt och åka in på varje ställe där de ser en skylt med texten "loppis". En åkte på Öland/Östra Småland och den andre i Halland/Skåne. Båda sade att de inte hittade någonting. En annan bekant åkte runt i Danmark och hittade en hel del.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #293 skrivet: sön 15 jun 2008 22:40:18 »
Mumintallriken är enligt katalogen "Engine problems" tillverkad 91-97, den vill säkert nån samlare ha.

Jag har visat min lilla radiogrammofon redan, men det har blivit mer, på tal om billigt kom jag hem med 4 femkronors, en liten glasskål likadan som de jag har i rött från Trelleborg/Gullaskruv, ett litet uppläggningsfat AS-modell arabia (har gått direkt till samlarkartongen, med udda gammalt arabia, inte med på bild) två brickor, jag undrar om inte mönstret omnämnts nånstans, så det är känt men som skapat det? (bild 2)  Piedestalen kostade 50 kr.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #294 skrivet: sön 15 jun 2008 22:47:40 »
Mumintallriken är enligt katalogen "Engine problems" tillverkad 91-97, den vill säkert nån samlare ha.

Tack för upplysningen! Tallriken kommer säkert att hamna i en samlares ägo i höst eller så. Om någon här är spekulant redan nu så är jag alltid pigg på en bytesaffär.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #295 skrivet: tis 5 aug 2008 00:44:56 »
Inte så retro......men ett loppisfynd som jag är glad över.
Det är en torrnålsbild  "Bygget" av en konstnär som heter Leif Olausson. Han är fortfarande verksam och bor i Älmhult om jag är rätt informerad.
Den är läckert inramad. Bladet är fastsatt på en "kudde" och det blir "tittskåpseffekt" med skugga runt bladet.
Inköpt för en billig peng ;D
Hittade genast sin plats här i huset. Annars kan det ibland vara besvärligt tycker jag. Man köper något som man tycker är toppenfint, kommer hem och så passar det bara inte in någonstans.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #296 skrivet: tis 5 aug 2008 08:19:14 »
Är det en "torris" så är den mycket bra utförd.Grattis.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #297 skrivet: tis 5 aug 2008 11:51:37 »
Jo då, det är en "torris" ;D Det står på, annars hade jag inte vetat det ::)
Pratade med galleriet som hade ramat den. Det var därifrån jag fick uppgifterna om konstnären.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #298 skrivet: tis 5 aug 2008 12:26:53 »
Mitt senaste loppisfynd håller mig väl sysselsatt. Hittade en låda för ett tag sedan, med vykort och jag råkade få upp ETT jag ville ha. Men det var allt-eller-inget-principen som gällde; så jag fick överväga om det ena vykortet - med risk att det inte fanns fler när jag gick igenom dem som jag ville ha eller kunde ta vara på-var värt priset för mig/inte samlarmässigt utan bildmässigt... men jag slog till.

Och hittade vid genomgång två till som jag ville ta vara på för egen del. Och sen dess har jag sorterat och slängt, sorterat och slängt, och nu lite försiktigt börjat lägga ut på tradera.

Riktigt roligt ärligt talat. Så i bara farten slog jag till på ett vykortsparti från en gammal affär som öppnade i slutet på artonhundratalet och som hade ett gammalt vykortslager som spänner över många decennier kvar. Det kommer om ett par veckor, eller så, och jag har ingen aning om vad det innehåller.... men roligt skall det bli!  :)

Jag var inte vykortssamlare som barn i den egentliga vuxna bemärkelsen, men jag samlade - på barns vis- och älskade mina vykort, som jag gick igenom om och om igen, sorterade på olika sätt och ta mig tusan, jag får samma känsla av eufori fortfarande när jag sitter och sorterar upp i alla de högar...

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #299 skrivet: tis 5 aug 2008 12:52:11 »
Vykort är spännande. Jag har en som samlar på tåg/järnvägsvykort här hemma  ;)
Kan tänka mig att du har roligt om än tidskrävande :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))