Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 219779 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #300 skrivet: tis 5 aug 2008 13:08:55 »
Vykort är spännande. Jag har en som samlar på tåg/järnvägsvykort här hemma  ;)
Kan tänka mig att du har roligt om än tidskrävande :)

Problemet är att jag "fastnar" i bilder... likadant så köpte jag för ett litet tag sedan upp ett stort parti gamla hemmets veckotidningar för att jag ville hitta lite klippdockor som jag själv hade som barn, på speciella idoler (jag skulle gifta mig med Donny Osmond när jag blev stor... trist nog blev han en gammal gubbe så jag slog det ur hågen *skrattar*). Men jag kan knappt gå igenom dem, för jag sitter och läser och läser och läser... jag gör likadant med vykorten, sitter och funderar över trakter och bilder och människor... det borde inte vara tidskrävande, men det blir det när man inte bara kan skugga över...


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #301 skrivet: tis 5 aug 2008 13:19:45 »
Får väl visa min fina Sessa och grodan hon just skall kyssa så att del blir en prins. Köpt på loppis nu i sommar.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #302 skrivet: tis 5 aug 2008 13:30:31 »
Hur gammal är den reggis? Vet du det? Stämpeln ser "modern" ut, men ansiktet på sessan ser ut att vara äldre tillverkning.
Klämmer in en lito också som jag köpte nästan samtidigt med den andra.Den platsade i vårt sovrum direkt :)
Däremot har jag inte kunnat lista ut vem konstnären är. Visst står det Hedelin på den?
Har hittat en Rita och en Marianne, men tycker inte att de hör ihop med denna litton.
Beklagar att bildkvalitén inte blev den bästa :(
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #303 skrivet: tis 5 aug 2008 13:50:40 »
Jag tror jag blir tokig, såvida jag inte är det redan ??? ::)
Ser ni ögat i vänstra kanten på bilden, ca 1/3 nerifrån. DET FINNS INTE PÃ… BILDEN I VERKLIGHETEN. Båda jag och min man granskade den igen alldeles nyss!
Det händer med jämna mellanrum att det finns saker på mina bilder som inte finns på/runt det jag fotograferar i verkligheten.Tycker att det är lite "spoky".
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #304 skrivet: tis 5 aug 2008 13:58:26 »
Det är ingen av dom det är Lillemor Hedelin.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #305 skrivet: tis 5 aug 2008 14:01:55 »
Fast det verkar vara samma person som den här Rita.

Min prinsessa är en Ungersk princessa från början av 1930-talet.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #306 skrivet: tis 5 aug 2008 14:41:22 »
Och hittade vid genomgång två till som jag ville ta vara på för egen del. Och sen dess har jag sorterat och slängt, sorterat och slängt, och nu lite försiktigt börjat lägga ut på tradera.

Varför slänga? Hur många gånger har man frågat personer på loppis om de har gamla vykort att sälja men då har de haft sådana men slängt dem! Istället har de tagit med naggade IKEA-vaser och askfat från greklandssemestern -83...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #307 skrivet: tis 5 aug 2008 18:53:44 »
Varför slänga? Hur många gånger har man frågat personer på loppis om de har gamla vykort att sälja men då har de haft sådana men slängt dem! Istället har de tagit med naggade IKEA-vaser och askfat från greklandssemestern -83...

Jag har mest slängt vikta eller skadade dussinkort från sjuttio-åttio-nittiotalet, sånt som jag inte baxar med att grejja med helt enkelt. Rästen delade jag upp på några -för mig- logiska loter och la för ett par kronor på tradera, just med tanke på att någon kanske söker något i den vägen. Jag tycker ju inte om att slänga i ONÖDAN liksom men tänker inte vada i kort i evinnerlig tid framöver utöver allt jag redan dessförinnan har samlat på hög...
det jag har lärt mig av den här högen är att jag aldrig mer skall skicka ett vykort med en gullig rävunge där det står något i stil med "jag saknar dig" eller sådant, utan framöver skall jag tänka på att skicka vykort "där det händer något", där man antingen ser stilperiod, människor som rör sig eller liknande för dessa tyckte jag själv var roligast.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #308 skrivet: tis 5 aug 2008 20:07:47 »
Ok, jag fick för mig att de var äldre. Då är det lugnt!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #309 skrivet: tis 5 aug 2008 20:20:02 »
Ok, jag fick för mig att de var äldre. Då är det lugnt!

Inte alla, en helt var dock betydligt äldre. De jag har noterat är från 1902 och framåt, mycket 60/70-tal. Men sen fanns det nästan helt "färska" med. Det var en salig blandning av allt.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #310 skrivet: tis 5 aug 2008 20:52:39 »
 Får man lov att berätta om dom loppisfynd man inte har gjort?
Det kan ju inte kännas så betungande  för omgivningen eftersom denne inte har gjort några fynd. För min del tycker jag att man utan omsvep skall kunna lägg ut texten.
 Hoppas ni sammtycker!
 Jag vet hur man skall uppför sig men det är en specalitet jag ha att ibland snacka på till tusen och det är därför som man har blivit avstängd hos vissa andra forum.
 Som på PES t.ex. där skulle man hålla sig till ämnet, hålla sig till ämnet, man kan fråga sig hur vissa där kan veta något om ämnet över huvud taget och just dom som styrde hade oftast noll koll på ämnet jag talade om.
 Just detta med ämnet är ett problem eftersom det ibland går över mängdens huvud och långt in på kattens.
 Man vet ju aldrig, här kanske det också lyser ordning och reda lampan, frågan är bara hur många Watt den slukar, vi får väl se.
 Retro skapar stora problem här då man tänker sig att avbilda något, uuum mina blickar föll på en dammig väska som är från 70-talet, skänkt av någon bank då man satte in tio lakan, jag satte inte in så mycket men efter mycket bönande och bedjande så fick även jag lilla dokumentaren eftersom det just denna dag var ägnad åt menlösa barn.
 Att jag fick den kan nog bero på att jag inte hade några större men efter varkan det ena eller andra.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #311 skrivet: tis 5 aug 2008 21:10:39 »
Ah, en äkta prejuppiedokumentportfölj :) I denna tråd hamnar mycket som inte är retro, så det är inte så knussligt med innehållet. Vi möblerar om lite om det är nåt som passar annanstans sen, men utesluten blir man inte för lite oreda... Välkommen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #312 skrivet: tis 5 aug 2008 21:41:22 »
Missade loppisfynd är nog värd ett eget ämne. De flesta har säkert sett något attraktivt och snopet fått konstaterat att man inte hann fram med handen innan någon annan snöt den framför näsan. Eller att man har varit lite osäker på om man skall köpa något, gått ett varv innan man har bestämt sig och när man kom tillbaka var den såld.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #313 skrivet: tis 5 aug 2008 21:47:24 »
 Man kan nog säga att denna snöt jag mi i framför näsan.

 Jag tackar!  Trots den svåra torka som har härjar vårt land så tycks detta ställe fått en viss bevattning från ovan, sådant får man också tacka för.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #314 skrivet: ons 6 aug 2008 20:38:42 »
Skall det vara kort så skall det väl var lite klass på dom. Har kommit över några handkolorerade konstfoton i kortformat av Solveig Lund från 1907. Vad tycker du JJ?