Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 218048 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #330 skrivet: sön 10 aug 2008 11:28:53 »
Nu när sommaren är slut här så är det snart läge att gå på loppis igen i våra trakter. Det är rena öken under turistperioden... inte bara för att folk flockas som flugor på en övermogen banan utan för att priserna trissas till nivåer man knappt känner igen. Äntligen lite grått och trist, regn som faller tungt och jagar iväg de sista camparna... Hm, fast annars gillar jag turistsäsongen också måste jag säga, så det är inte bara loppisarna som gapar tomma när de far; tyvärr tar de med sig myller och skratt på samma gång också... hm, tror nog ändå att jag föredrar loppisökenvandringarna sammantaget. Allt är förlåtet; kom snart tillbaka igen!  :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #331 skrivet: ons 20 aug 2008 20:17:11 »
Jag hade tänkt att inte köpa något mer innan Markaryd till helgen, men så sprang jag på en turkos vas från Elme av samma modell som de två jag hade förut. Kroppen på denna är tillplattad oval om man ser den ovanifrån. Kostade 40 kr.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #332 skrivet: ons 20 aug 2008 21:08:28 »
Jag var och loppade idag men jag har redan glömt vad jag köpte... jo, förrästen, en silverberlock signerad JS, någon som kan tipsa om någon som signerat så?

Men... sen kom jag hem till fem stora lådor från en bokhandel som startade i slutet på artonhundratalet och det var enbart äldre varor. Jag måste erkänna, att jag är rätt så matt. Jag har lyft upp grejjer, tittat, kikat och vänt och lagt ihop och packat upp och... jag är helt matt av intryck. Det var fantastiskt roligt. Måste nog kvalificera sig som årets.... eller decenniets mest känslomässiga köp. Det är helgerån att kalla det fynd.

Jag har nu suttit med detta i kanske tre timmar och packat upp och jag minns... inte mycket utav det. Gamla passare i lådor, räknestickor... toalettpapper som ligger i platta buntar, 300 ark i varje (om man fick ett ark åt gången så hm... hoppas vi att de hade tvål på toa... kan jag väl säga). Vykort, vykort, vykort, placeringskort, gratulationskort, julkort, sedelkort, etc, etc, etc, allt man kan tänka, stift till stålpennor i gamla lådor, blyertspennor i gamla lådor, stift av olika de slag. Ja jisses.

Bilder kommer, jag lovar. Jag skall bara landa lite först.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #333 skrivet: ons 20 aug 2008 21:37:46 »
Det där låter r o l i g t  ;) Önskar jag hade kunnat vara med :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #334 skrivet: ons 20 aug 2008 21:46:45 »
Hm, ny här, fast jag känner vissa av er. Men kastar in en bild på vad jag köpte idag =)



Köpte dessutom en söt väggvåg från Nils-Johan =)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #335 skrivet: ons 20 aug 2008 21:48:39 »
Det där låter r o l i g t  ;) Önskar jag hade kunnat vara med :)

Jamen, hallå, du är varmt välkommen. Vet du hur många timmars jobb jag har framför mig??  ;D

Kan tillägga att jag bara dumpade allt på golvet tills imorgon för en liten stund sedan, så jag har spritt allt i hela storarummet... Tur jag har en tålig sambo (hm, får väl muta honom på något sätt sedan...)

Nu måste jag leta upp min gamla handelskatalog från trettiotalet och se om jag kan hitta några av varorna eller vykorten där, med lite tur med förtydning på signaturer men det är väl att hoppas för mycket. Men många av nibsen (stålgåsspetsarna) kanske jag kan få reda på lite mer om.. Ã…h, ni skall få se alla dessa fantastiska lådor de ligger i så fort jag har fått lite struktur på vad tusan det är jag har fått hem.

Och vad små gamla vykort verkar ha varit...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #336 skrivet: ons 20 aug 2008 21:50:17 »
Hm, ny här, fast jag känner vissa av er. Men kastar in en bild på vad jag köpte idag =)



Köpte dessutom en söt väggvåg från Nils-Johan =)

*he-he* Den har vi sett! *skrattar*.
Välkommen! Kul att du har hittat hit! Det är väl nästan här jag bor när jag inte terroriserar er på andra sidan... (om vi bortser från sommaren kanske, då jag försökt göra annat än att sitta vid datorn).

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #337 skrivet: ons 20 aug 2008 21:52:15 »
*he-he* Den har vi sett! *skrattar*.
Välkommen! Kul att du har hittat hit! Det är väl nästan här jag bor när jag inte terroriserar er på andra sidan... (om vi bortser från sommaren kanske, då jag försökt göra annat än att sitta vid datorn).

Tack. Jo jag tänkte göra slag i saken efter ditt evinnerliga tjat =) Ska bara vänja mig vid denna forumformen... Men det går nog =)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #338 skrivet: ons 20 aug 2008 21:53:52 »
Tack. Jo jag tänkte göra slag i saken efter ditt evinnerliga tjat =) Ska bara vänja mig vid denna forumformen... Men det går nog =)

*skrattar* Asså vore det inte smartare att att rymma till sidor där jag INTE finns om du vill slippa mitt tjat... Du lär dig, jag lovar.

(Det finns förrästen en barnvagnsavdelning, så du kan lägga hur mycket barnvagnstrådar du vill här!)
« Senast ändrad: ons 20 aug 2008 21:56:36 av kikarbara »

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #339 skrivet: ons 20 aug 2008 22:01:24 »
*skrattar* Asså vore det inte smartare att att rymma till sidor där jag INTE finns om du vill slippa mitt tjat... Du lär dig, jag lovar.

(Det finns förrästen en barnvagnsavdelning, så du kan lägga hur mycket barnvagnstrådar du vill här!)

Jag finns på många sidor där jag inte sett till dig =)

Jo jag vet att det finns en barnvagnsdel. Håller på att rota igenom den =)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #340 skrivet: ons 20 aug 2008 23:09:50 »
Jamen, hallå, du är varmt välkommen. Vet du hur många timmars jobb jag har framför mig??  ;D
Jag kan ana..........Har börjat arbeta och kvällen har jag ägnat åt att plocka i datorn >:(
Skulle läsa in en engelsk text åt mina elever och ljudet ville inte komma in i datorn trots hel mikrofon,ok ljudkort och rätt inställningar! I det läget blir jag vansinnig :o ;D
Öppnade datorn och "plockade lite" och si eländet tyckte då att nu kan det väl fungera. Då hade det gått många timmar >:(
Nåja, jag är redan sysselsatt om man säger så. Roligt är det att jobba sedan eleverna började. Vi började en vecka innan och det är en tråkig, arbetsam vecka med konferenser och pappersjobb.
Det känns skönt, att fortfarande efter 29 år köra till jobbet med ett leende på läpparna :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #341 skrivet: ons 20 aug 2008 23:14:32 »
Jag kan ana..........Har börjat arbeta och kvällen har jag ägnat åt att plocka i datorn >:(
Skulle läsa in en engelsk text åt mina elever och ljudet ville inte komma in i datorn trots hel mikrofon,ok ljudkort och rätt inställningar! I det läget blir jag vansinnig :o ;D
Öppnade datorn och "plockade lite" och si eländet tyckte då att nu kan det väl fungera. Då hade det gått många timmar >:(
Nåja, jag är redan sysselsatt om man säger så. Roligt är det att jobba sedan eleverna började. Vi började en vecka innan och det är en tråkig, arbetsam vecka med konferenser och pappersjobb.
Det känns skönt, att fortfarande efter 29 år köra till jobbet med ett leende på läpparna :)

Ã…h, Gitzie; du är lärare? Det har gått mig förbi.
Idag började min minsta unge i skolan och sen åkte jag iväg på ett möte som tog hela eftermiddagen. Jag är sådan där som älskar att sitta på möten och diskutera olika frågor om olika saker som jag ändå inte begriper.  ;) När jag inte håller på med mitt eget förstås.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #342 skrivet: tor 21 aug 2008 10:25:05 »
Den här tallriken, handmålad med sagomotiv tyckte jag var lite småkul så jag köpte den. Någon som vet vilken saga det är?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #343 skrivet: tor 21 aug 2008 22:31:04 »
Emmaljunga Rondo i mörkblå manchester, kostade 1980 spritt ny hela 800:- inkl. madrass och lift.

Tror Lees vagn kan vara sent 1970-tal eller tidigt 1980.

Lee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #344 skrivet: tor 21 aug 2008 23:03:54 »
Emmaljunga Rondo i mörkblå manchester, kostade 1980 spritt ny hela 800:- inkl. madrass och lift.

Tror Lees vagn kan vara sent 1970-tal eller tidigt 1980.

Runt 82 vad jag hört =)