Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 219283 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #90 skrivet: tis 22 jan 2008 22:04:28 »
Tavlan kommer från en tavelsäljande dörrknackare. De gick tydligen runt och sålde pasteller vid dörren har jag hört. Jag undrat varifrån de kom eftersom de är rätt vanliga på loppis och fått den förklaringen av en äldre handlare. Det var på 1960-talet tydligen.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #91 skrivet: tis 22 jan 2008 22:19:43 »
Tavlan kommer från en tavelsäljande dörrknackare. De gick tydligen runt och sålde pasteller vid dörren har jag hört. Jag undrat varifrån de kom eftersom de är rätt vanliga på loppis och fått den förklaringen av en äldre handlare. Det var på 1960-talet tydligen.

Jag kan inte låta bli att gilla färgerna, så den får hitta ett hörn och en ny ram, men det var bra att veta decennie, för då är det lättare att hitta en ram som passar bättre än den som den kom i. Den var helt malplacerad i en terrakottafärgad ikearam...

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #92 skrivet: tis 22 jan 2008 22:58:39 »
Dessa "konstverk" på sammetsliknande papper såldes vid dörr även på 70-talet. De var på 60-70-talet MYCKET vanliga. Tror att de kan tillskrivas ett otal olika konstnärer.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #93 skrivet: tis 22 jan 2008 23:08:44 »
Dessa "konstverk" på sammetsliknande papper såldes vid dörr även på 70-talet. De var på 60-70-talet MYCKET vanliga. Tror att de kan tillskrivas ett otal olika konstnärer.

De som såldes på sandpapper minns jag, från sjuttiotalet, men har nog inte lagt märke till sammetstavlor tidigare. Men jag har såklart inte letat efter det heller. Men nu tror jag nog att jag skall hålla utkik efter dem, eftersom jag gillar intensiteten i färgen på den här. Det var en riktigt kul liten grej, och en krona var hon absolut värd. Hon får följa mina andra damer framöver!  :)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #94 skrivet: ons 23 jan 2008 08:24:06 »
Det är pastellpapper ni kallar för sametspapper.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #95 skrivet: ons 23 jan 2008 09:27:35 »
Det är pastellpapper ni kallar för sametspapper.

Pastellpapper? Tack, då lärde jag mig något nytt idag också.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #96 skrivet: ons 23 jan 2008 09:39:26 »
När man använder pastellpapper som har en luddig yta så skall pastellen fixeras med ett speciellt medel för att inte "flagna" bort. Pastellpapper med "luddig" yta har förekommit länge. Jag har två pasteller från andra halvan av 1800-talet utförda på detta media. Man förundras över vilken detaljrikedom man kunde åstadkomma på den tiden. Skall lägga in bilder på dessa senare här. De är värda att se även om de ur retrosynpunkt har passerat "bäst före datum".


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #97 skrivet: ons 23 jan 2008 18:29:28 »
Jag minns en sprayflaska: Fixativ, att spraya på, när barnen i skolan målat med pastellkritor. Etiketten var grön runtom burken och texten  FIXATIV i en röd ton. Är det möjligen vad du Reggis menar med fixering?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #98 skrivet: ons 23 jan 2008 18:56:24 »
Jag minns en sprayflaska: Fixativ, att spraya på, när barnen i skolan målat med pastellkritor. Etiketten var grön runtom burken och texten  FIXATIV i en röd ton. Är det möjligen vad du Reggis menar med fixering?

Det måste det vara; har ju själv målat med torrpastell på pastellpapper samt kol, så då måste man ha fixativ. Det pastellpappret jag har stött på har dock inte varit fullt så luddigt som detta, utan det känns verkligen som sammet.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #99 skrivet: ons 23 jan 2008 19:14:12 »

Jag har sett den typ av papper du talar om kikarbara, det är inte ovanligt. Jag har flera på sådant papper.

Här kommer de två pastellerna från 2-ra halvan av 1800-talet. De är båda 10 ggr 17 cm i storlek. Tänk på det när ni ser vilken detaljrikedom de har. Kolla ordentlig så ska ni se vad mycket det finns på bilderna och de är tyvärr fotade genom glas.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #100 skrivet: ons 23 jan 2008 19:14:45 »
"-an.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #101 skrivet: ons 23 jan 2008 19:17:33 »
Jag har sett den typ av papper du talar om kikarbara, det är inte ovanligt. Jag har flera på sådant papper.


Missförstå mig inte, jag säger inte att det är ovanligt; utan menar att jag gillar den här ytan skarpt. Jag är rätt så fashinerad utav den, påminner mig om mina sammetsplancher jag hade på sjuttiotalet. Hade tre sådana som jag gillade; den ena med Jim Morrison, den andra med de astrologiska tecknen och den tredje ... hm, hade ochså astrologihänvisning men var kanske inte så rumsren. Morsan fick nästan spader när jag satte upp den  ;D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #102 skrivet: ons 23 jan 2008 19:25:47 »
Jag har en naken tjej i utmanande posé målad på detta material. Den är superkitschig helt enkelt så jag förstår din förtjusning. Den dåliga smaken har vi gemensamt Kikarbara.

Här är ett av de "fynd" jag köpt idag, en "tokåsna". Visst är den kul.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #103 skrivet: ons 23 jan 2008 19:27:03 »
Jag har en naken tjej i utmanande posé målad på detta material. Den är superkitschig helt enkelt så jag förstår din förtjusning. Den dåliga smaken har vi gemensamt Kikarbara.

Här är ett av de "fynd" jag köpt idag, en "tokåsna". Visst är den kul.

vill du ta bild så vore det kul att se den!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #104 skrivet: ons 23 jan 2008 19:32:16 »
Det är inget jag har uppsatt på väggen utan den ligger i mina förråd. Skall ta en bild på den nästa gång jag gör ompackning.