Författare Ämne: Dagens loppisfynd  (läst 219745 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #120 skrivet: ons 30 jan 2008 09:16:49 »
Jag tror som Moses att burken är i Onyx. Jag har flera lampfötter i grön Onyx.
Vet inte i hur många färger Onyx finns. Vet någon av er andra det?

Jag googlade igår och hittade uppgift på röd, men det kan betyda vad som helst. Funderade på rosenkvarts en stund, men det kanske inte heller stämmer. Jag är helt säker på att jag har haft en sån här sten en gång i tiden när jag gick med stenpåsar och joxade med sådant, men jag kommer inte ihåg. Varför samlar inte allt man läser eller ägnar sig åt i skallen och sen finns det kvar där för gott?

kas

  • Gäst
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #121 skrivet: ons 30 jan 2008 09:46:57 »
Jaadå, om du kallar upp wikipedia och sedan onyx, så kommer du att hitta en påbörjad beskrivning av onyx! +Färger...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #122 skrivet: ons 30 jan 2008 10:43:02 »

Det finns två typer av onyx. Dels riktig onyx som är en typ av sten dels en form av gipsmassa som pressas/limmas och också kallas onyx, (jämf alabaster och alabastermassa). Den här är troligen av den senare typen men det går inte att vara säker utifrån en bild. Föremålen är vanliga på diverse basarer i Turkiet, Italien osv dit turister kommer. ”Riktig” onyx brukar vara gul-brun -grön med synlig ådring. Den här är för jämn i färgen tycker jag för att vara ”karvad” ur en sten.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #123 skrivet: ons 30 jan 2008 11:02:28 »
dels en form av gipsmassa som pressas/limmas och också kallas onyx, (jämf alabaster och alabastermassa). Den här är troligen av den senare typen men det går inte att vara säker utifrån en bild.

Den här är för jämn i färgen tycker jag för att vara ”karvad” ur en sten.


Nu när jag sitter och studerar den utifrån ditt inlägg så tror jag att du har rätt. Och jag lärde mig något nytt igen.
Den här åker upp på dotterns hylla med alla största sannolikhet för hon har otaliga små mojänger som behöver en liten burk. Hon är lika förtjust i kitsch som jag, men skillnaden är att hon bär smycken etc, och det gör inte jag, så hon har bättre användning för en liten burk.

Tack så mycket, Reggis. 

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #124 skrivet: ons 30 jan 2008 16:21:49 »
AHAH det är alltså så, att mina lampfötter mm är riktig gul/grön/brun alabaster. Tack Reggis.

Jag har några söta små "nipperaskar" i Kikis stuk. De är enfärgade. Grön-ljusgul-vit.

Då har jag också lärt mig något nytt idag.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #125 skrivet: ons 30 jan 2008 17:41:27 »
Det här kitschiga grafiska bladet med en lesbisk kyss hittade jag på lunchpromenaden idag. Köpte det trots att det är stort och tungt.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #126 skrivet: ons 30 jan 2008 20:34:45 »
Det här kitschiga grafiska bladet med en lesbisk kyss hittade jag på lunchpromenaden idag. Köpte det trots att det är stort och tungt.

Ja, det var ju kitchigt så det störde :) Äter du aldrig på lunchrasten? När jag har ätit så har jag 20 minuter kvar av rasten, och då blir det en snabbtitt här och på Tradera, om datorn är ledig...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #127 skrivet: ons 30 jan 2008 21:03:50 »
Jo visst gör jag det men min lunchrast är så lång som jag väljer att ha. Vill jag ha 3 timmar så blir den 3 timmar. Idag blev den nog bara 2 timmar.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #128 skrivet: ons 30 jan 2008 21:17:12 »
OK, det var ju praktiskt.

Dagens loppisfynd för mig köpte jag aldrig pga att jag inte visste om jag hade den förut eller inte. Men den storleken hade jag inte förut så jag får hoppas på att den finns kvar i morgon.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #129 skrivet: ons 30 jan 2008 21:27:54 »
Tyvärr så var den förbenade kitschlitton så tung att det bara blev den idag. Fast jag hittade den här i min hylla, den hade jag glömt bort så den känns som ny. En askkopp med tändsticksställ från Ipsen. Rätt kul att det är flickan med svavelstickorna som sitter där. Man blir rörd. Det här är kitsch på samma nivå som ynglingen som gråter på sin moders grav, den är fin.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #130 skrivet: ons 30 jan 2008 21:36:58 »
Tyvärr så var den förbenade kitschlitton så tung att det bara blev den idag. Fast jag hittade den här i min hylla, den hade jag glömt bort så den känns som ny. En askkopp med tändsticksställ från Ipsen. Rätt kul att det är flickan med svavelstickorna som sitter där. Man blir rörd. Det här är kitsch på samma nivå som ynglingen som gråter på sin moders grav, den är fin.

Ã…h, den är fin; och det är dessutom min älsklingssaga från när jag var liten.

Det var säkert den sagan som helt undermedvetet fick mig att åka härsan och tvärsan till olika barnhem i öst under nittiotalet.... se så de kan sätta sig de där sagorna man hör som liten. Jag vågar knappt fråga dig Reggis, vilken som var din favoritsaga...

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #131 skrivet: ons 30 jan 2008 21:56:49 »
Det var Petter och hans fyra getter, den var fin. De hade olika färg alla getterna så man fick lite visioner från Pridefestival när man läste den. Tänk bara på den elaka Ludenben som sprack, rätt åt det glupska trollet.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #132 skrivet: ons 30 jan 2008 22:59:07 »
I sin stuga bodde Petter,med sin katt och fyra getter.
Katten hette Murre Svart,tog en råtta varje kvart.
Första geten hette Röd, den åt bara smör och bröd.
Andra geten hette Blå, den var starkare än två.
Treje geten hette Gul, den var julbock varje jul.
Fljärde geten hette Vit, den var känd för sin aptit.

Hela dagen måste Petter, valla sina fyra getter.
Röd och Blå och Gul och Vit, sprang i skogen hit och dit.
Mitt i skogen i en sten, bodde trollet Ludenben.
Ludenben var alltid arg, alltid hungrig som en varg
...............

Nu slutar jag som kan hela boken utantill, efter att först ha haft den som älsklingsbok och sedan läst den för fyra barn. Har inte tagit fram den till Lilla Ä. Men den står i bokhyllan.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #133 skrivet: ons 30 jan 2008 23:02:42 »
Jag har både min pappas exemplar (när han var barn) kvar samt ett nyare exemplar. Skall ta fram och läsa detta litterära mästerverk igen. Kul och läsa början här Reseda.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Dagens loppisfynd
« Svar #134 skrivet: ons 30 jan 2008 23:18:22 »
Boken kom som FIB:s Gyllene Bok på sent 40-tal eller kanske i början på 50-talet. Den första Gyllene boken hette Misse Murr. Den andra Den duniga ankungen.