Författare Ämne: Galna priser på amerikansk auktion  (läst 5460 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Galna priser på amerikansk auktion
« skrivet: sön 30 maj 2010 19:49:23 »

Petter_D

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #1 skrivet: sön 30 maj 2010 22:35:00 »
Men den är väl jättemycket ovanligare än seal chair?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #2 skrivet: sön 30 maj 2010 22:38:34 »
Priserna i USA ÄR galna, 50-60-talsmöbler av skandinavisk design kostar ofta 10 ggr så mycket som här... Även höga priser på art deco.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #3 skrivet: mån 31 maj 2010 07:03:28 »
Jag antar att det är som så att skandinaviska möbler är dyrare där och amerikansk "mid century" är svindyr på denna sidan havet.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #4 skrivet: mån 31 maj 2010 08:03:28 »
Ja, men samtidigt så upplever jag att det finns bra mycket mer av skandinaviskt 50-60-tal där än det finns amerikanskt här, därmed borde prisbilden på deras möbler vara ännu högre här i jämförelse. Som sagt, det handlar inte enbart om den typen av möbler utan även art deco. Toilettebordet från 30-talet som jag sålde nyligen skulle kosta runt 8 ggr så mycket hos en amerikansk handlare... Jag har diskuterat det hela med en kille som har butik i Texas men han är inte heller säker på vad det beror på. Ã… andra sidan är det rätt mycket som ligger på en helt annan prisnivå i USA, titta bara på hyrorna i storstäderna. Märkligt fenomen är det i alla fall!

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #5 skrivet: mån 31 maj 2010 10:52:39 »
Priserna i USA ÄR galna, 50-60-talsmöbler av skandinavisk design kostar ofta 10 ggr så mycket som här... Även höga priser på art deco.
Det handlar kanske till viss del om att skandinaviskt är spännande och exklusivt för amerikanare. Tillgången är ju inte den samma heller som här.
Sen får man räkna med tokpriser på de exklusivare auktionerna som Wrights ex. där kundkretsen är i stadd kassa.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #6 skrivet: mån 31 maj 2010 11:12:45 »
Det handlar kanske till viss del om att skandinaviskt är spännande och exklusivt för amerikanare. Tillgången är ju inte den samma heller som här.
Sen får man räkna med tokpriser på de exklusivare auktionerna som Wrights ex. där kundkretsen är i stadd kassa.
Undrar om det kan spela någon roll att många är ättlingar till skandinaver därborta i amerkat.... släktforskning är ju också något som är på agendan för många. Kan det hänga ihop på något sätt?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #7 skrivet: mån 31 maj 2010 12:11:43 »
Dessutom så tjänar amerikaner betydligt mer än svenskar, speciellt om man har lite specialkunskaper.

På tal om dyra saker - kolla här på ett reklamvykort som ligger på eBay:

http://cgi.ebay.com/WAVERLY-CYCLES-ALPHonSE-MUCHA-ULTIMATE-ART-NOUVEAU-CARD_W0QQitemZ390080098973QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item5ad295f29d

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #8 skrivet: mån 31 maj 2010 13:46:38 »
Haha! JJ, det är väl bara att slå till  ;D Om man nu skulle ha drygt 30 miljoner dollar som låg och skräpade i köksskåpet, hur nervigt skulle det inte vara att få en sådan sak skickad till sig? Eller, han kanske klistrar på ett fimärke och lägger kortet adresserat och klart på lådan :)
Allvarligt talat, OM nu värdet skulle vara så högt för ett sådant kort, hur 17 vet man att det är äkta?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #9 skrivet: mån 31 maj 2010 16:34:38 »
hur 17 vet man att det är äkta?
Det är det inte som jag ser det. I vänstra kanten på kortet står att det är en reproduktion.  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #10 skrivet: mån 31 maj 2010 19:54:16 »
Undrar om det kan spela någon roll att många är ättlingar till skandinaver därborta i amerkat.... släktforskning är ju också något som är på agendan för många. Kan det hänga ihop på något sätt?
Jo, det tror jag nog.
För många år sen dök det upp släktingar från amerikat hemma hos mina föräldrar, jag vet inte vilken av dem vi var släkt med, båda var lika entusiastiska och väldigt stolta över den enes svenska ursprung.
Ordinärt för oss, exklusivt för någon annan!

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #11 skrivet: mån 31 maj 2010 22:15:59 »
Haha! JJ, det är väl bara att slå till  ;D Om man nu skulle ha drygt 30 miljoner dollar som låg och skräpade i köksskåpet, hur nervigt skulle det inte vara att få en sådan sak skickad till sig? Eller, han kanske klistrar på ett fimärke och lägger kortet adresserat och klart på lådan :)
Allvarligt talat, OM nu värdet skulle vara så högt för ett sådant kort, hur 17 vet man att det är äkta?

Det är inte fullt så dyrt som 30 miljoner utan 30500$  de sista ,00 anger antalet cent, så gör de i USA....

M.a.o:  its a bargain!
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Galna priser på amerikansk auktion
« Svar #12 skrivet: mån 31 maj 2010 22:32:54 »
Självklart, prydnomannen, jag läste helt åt skogen. Skyller på svår sömnbrist :) Men då så, då är det ju bara att slå till, vi får väl se vem som hinner först  ;D