Författare Ämne: "BC" på en rundradiomottagare???  (läst 4615 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
"BC" på en rundradiomottagare???
« skrivet: mån 31 maj 2010 00:43:33 »
Någon på forumet som vet vad bokstäverna "BC" i mitten på stationsskalan på radion på bilden står för? "LW" står ju för "Long wave" och "SW" för "Short wave", men förkortningen "BC" är i radiosammanhang helt ny för mig, fast att jag sysslat med olika former av radiolyssnande sedan 35, 40 år.

Kanske en tidigare/"annorlunda" benämning på FM? En tanke jag fick är att det kan stå för "Broadcast". Men FM-bandet går ju från 87,5 till 108 MHz. Och minns jag rätt så är Zenith ett ryskt fabrikat, och där kanske FM-bandet täcker frekvensområdet 55-160 MHz?

Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

roffe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: "BC" på en rundradiomottagare???
« Svar #1 skrivet: fre 4 jun 2010 22:49:51 »
Jodå,visst betyder det "broadcast".Amerikanarna hade ju bara MV,då långvågen var upptagen med annat.Därför ser man ibland USA-varianter där långvågen saknas och ett KV-band har plockats in i stället.
Din Zenith är så amerikansk den kan vara.Zenith var en stor tillverkare av både små,tidiga och lite stora,lyxiga apparater.Själv har jag en Royal 1000 i det första utförandet utan FM,men som tyvärr föll utför en trappa för några år sedan och antog en romboid form...men fungerar gör den.
Ryska Zenith sysslade vad jag minns med bl.a kikare.
http://www.radioatticarchives.com/archive.htm?page=z7

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: "BC" på en rundradiomottagare???
« Svar #2 skrivet: lör 5 jun 2010 00:53:18 »
Hej roffe!

Tack tack så mycket!

Fast någon sådan radio har jag inte, jag hittade bilden på den när jag sökte på google. Jag samlar inte på sådana där radioapparater. Har däremot en liten samling 27 och 31 MHz kommunikationsradioapparater.

Ja, ryska Zenith tillverkar kikare, av bra kvalitet dessutom tycker jag.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...