Författare Ämne: Adas traderaäventyr :)  (läst 17898 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Adas traderaäventyr :)
« skrivet: tis 1 jun 2010 23:33:24 »
Ni har läst om personen som inte svarade på en vecka
(http://www.retroforum.se/index.php/topic,3606.0.html) men det har ju hänt så mycket annat under denna tid jag haft uppdraget att sälja av en del saker på tradera http://www.tradera.com/search/result.aspx?ended=1&alias=rauthing (lite krafs kvar http://www.tradera.com/search/result.aspx?alias=rauthing)

Jag lyckades t ex ta ett färdiginslaget paket som jag skrev ut Schenkerfraktsedel till på morgonen innan jobbet, fick grubbla under arbetsdagen om jag tagit rätt paket, visst fanken var det fel! Vilka våndor, jag skickade rätt paket efterpå med ett påklistrat kuvert med en korrekt fraktsedel till det felaktiga paketet till en tjej som mest verkade le åt min tossighet. Idag meddelade hon att hon skickat iväg det (för henne) felaktiga paket till rätt adress. Med de långa leveranstiderna för Schenker särskilt uppåt landet var det nervpåfrestande, och tjejen skulle ha sitt paket till mamma som morsdagspresent, killen som inte fick något paket skulle ge bort en födelsedagspresent... inget lyckades. Men kors i taket: verkar inte vara några alltför sura miner om detta.

Fick i slutet av veckan veta att en tallrik gått sönder i frakten. Jag kom fram till att jag skulle be om foto på skadan i alla fall, fick en miniatyrbild, vilket jag faktiskt utgick från INTE var som avsikt att dölja något utan bara tekniska problem. Bad diplomatiskt om en större bild och kontonummer för att betala tillbaka det köparen lagt ut, och jag förde över pengarna.

Sen fick jag igår ett mail att en person fått tyg istället för glas, och suck jag hade gjort det igen, förväxlat paket! Jag kom fram till att jag mejlar fraktsedlar till båda, och då kom en ny sommaradress till person 1, de visade sej komma från samma stad! Så det blir varubyte på plats istället... Tur i oturen får man säga. Och bägge verkar ta det med ro, mer än jag.

Är det bara jag som förväxlar paket?

NU har jag däremot fått ett negativt omdöme, där det bara står "besviken", varför gör man så? Förklarar ingenting, säger inte vad som är fel, tar inte kontakt innan och skäller ut mej för vad jag kan ha gjort fel? Kan någon förklara detta? Min omdömessida: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=626641
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #1 skrivet: ons 2 jun 2010 01:05:34 »
Underligt beteende..försök att få en förklaring

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #2 skrivet: ons 2 jun 2010 06:43:48 »
Ring upp personen och fråga varför. Verkar helkonstigt!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #3 skrivet: ons 2 jun 2010 07:04:34 »
Var den någon med förväxlade paket som skrev "besviken". Har själv aldrig fått ett negativt omdöme, men det är alltid lättare att vara i den köpande änden av affären, så att säga. Man tjatar på dem som säljer att skicka så snart som möjligt, men när man själv ska skicka - inte lika lätt...
Tycker sällan det är värt att sälja på Tradera, förutom möbler då. Ingen som kommer hem och klämmer och prutar. Har de köpt så har de köpt, liksom. Rätt skönt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #4 skrivet: ons 2 jun 2010 08:52:40 »
Var den någon med förväxlade paket som skrev "besviken". Har själv aldrig fått ett negativt omdöme, men det är alltid lättare att vara i den köpande änden av affären, så att säga. Man tjatar på dem som säljer att skicka så snart som möjligt, men när man själv ska skicka - inte lika lätt...
Tycker sällan det är värt att sälja på Tradera, förutom möbler då. Ingen som kommer hem och klämmer och prutar. Har de köpt så har de köpt, liksom. Rätt skönt.
nej det är just det som är grejen att ingen som fått paket förväxlade har sagt nåt "ont" och detta är oförklarligt

tänkte ge personen ett dygn att förklar sej, jag har mejlat och frågat vad jag gjort? Tänkte prova telefonnumret ikväll. Sen får jag kommentera det negativa omdömet.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #5 skrivet: ons 2 jun 2010 11:13:11 »
tänkte ge personen ett dygn att förklar sej, jag har mejlat och frågat vad jag gjort? Tänkte prova telefonnumret ikväll. Sen får jag kommentera det negativa omdömet.
Du kan lika gärna kommentera det negativa omdömet direkt. Men har personen gjort sig förtjänt av ett negativt omdöme tillbaka, om det var så du tänkte? Om du fått betalt i tid etc, så kan jag bara se att du utöver att kommentera ditt eget omdöme (vänta inte med det) kan ge något i stil med "Lämnar neg utan att höra av sig, annars allt ok". Eller ngåot sådant.
Men sen kan du höra av dig ändå, och det går att få ett negativt borttaget om det skett en miss på vägen. Sen beror det förstås på vad det är man är besviken på, stämmer beskrivningen och det bara är den personliga förväntningen som grusats, -den ser ju olika ut för olika individer- så kan du inte lastas för besvikelsen. Sen kan det ha gått sönder, vara fel i beskrivning etc, etc, etc. som åligger dig som säljare. (söndrigt åligger bara dig om du har packat undermåligt enligt transportörs bedömning).

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #6 skrivet: ons 2 jun 2010 11:16:18 »
Peppar peppar, jag har inte varit med om att förväxla försändelser. Men jag packar aldrig innan det har gått ut och sen har jag plocklistan till hjälp; och jag packar aldrig varor utanför tradera innan jag har en adress. Annars hade det lätt blivit kaos, inslagna tapetrullar är det svårt att skilja på.

Andra missar har jag förstås gjort. Två högerskor var väl klockrent.  :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #7 skrivet: ons 2 jun 2010 14:15:35 »
Du kan lika gärna kommentera det negativa omdömet direkt. Men har personen gjort sig förtjänt av ett negativt omdöme tillbaka, om det var så du tänkte? Om du fått betalt i tid etc, så kan jag bara se att du utöver att kommentera ditt eget omdöme (vänta inte med det) kan ge något i stil med "Lämnar neg utan att höra av sig, annars allt ok". Eller ngåot sådant.
Men sen kan du höra av dig ändå, och det går att få ett negativt borttaget om det skett en miss på vägen. Sen beror det förstås på vad det är man är besviken på, stämmer beskrivningen och det bara är den personliga förväntningen som grusats, -den ser ju olika ut för olika individer- så kan du inte lastas för besvikelsen. Sen kan det ha gått sönder, vara fel i beskrivning etc, etc, etc. som åligger dig som säljare. (söndrigt åligger bara dig om du har packat undermåligt enligt transportörs bedömning).
Jag har redan lämnat ett superbra omdöme då h*n betalade snabbt osv. Det är kommentaren på det negativa omdömet jag skulle vilja ha lite kött på benen till. Det är ju den sista text man kan få ut offentligt.

Varför hör människan inte av sej om det gått sönder? Jag har redan skickat tillbaka pengar för en tallrik, de som det strulat för får fraktfritt osv.

Två högerskor var kul :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #8 skrivet: ons 2 jun 2010 16:57:34 »
Ada, Ada, Ada nu skall du inte låta dig nedslås av lite sammanblandade paket. Utan ta i stället och annonsera ut dina objekt som ett lotteri i stället. När ni bjuder på det här så kan det bli något av, och sen rabblar du upp allt du håller på och sälja. Då är det ju dig fritt att skicka i stort sett vad som helst. Detta måste bli mer spännande än vanlig auktion som i de flesta fall är förutsägbar om det inte är Ada som är i farten. Nej gå loss med ”Adas Traderalotteri”, som kan annonseras med texten: ”Du får vad du förtjänar.”

Är du säker på att hon fick en karaff i paketet? Annars var det kanske det hon blev besviken på. Ryktesvis hade hon hört att köper man av Ada så får man något helt annat än vad man bjuder på. När hon sen öppnar paketet så ligger där karaffen hon bjudit på. Klart hon blev besviken.

Är inte detta förklaringen så tycker jag du skall kräva en förklaring av Rejmyre som gjort karaffen. Maila dem och tala om att de som köper deras förbaskade karaffer blir besvikna.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #9 skrivet: ons 2 jun 2010 21:42:40 »
Haha, visst är det Adas Traderalotteri :) Men jag får folk att knyta vänskapsband på det sättet, även jag själv som börjar småprata via mail med folk, till och med ringt en..
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #10 skrivet: ons 2 jun 2010 23:11:06 »
Varför göra en höna av en fjäder....ring och fråga!!! Och vad gör det omdömet om 100 år  ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #11 skrivet: ons 2 jun 2010 23:50:17 »
Varför göra en höna av en fjäder....ring och fråga!!! Och vad gör det omdömet om 100 år  ;)
Jag tror på Reggis teori, klart köparen blev besviken när det var rätt vara i försändelsen...  ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #12 skrivet: tor 3 jun 2010 06:45:21 »
Och vad gör det omdömet om 100 år  ;)

Om 100 år gör det säkert ingenting, men om Ada vill sälja mer grejer i höst t ex så kan det vara avgörande om någon vill lägga bud. Speciellt när det dåliga omdömet inte är motiverat.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #13 skrivet: tor 3 jun 2010 14:44:27 »
Om 100 år gör det säkert ingenting, men om Ada vill sälja mer grejer i höst t ex så kan det vara avgörande om någon vill lägga bud. Speciellt när det dåliga omdömet inte är motiverat.

I synnerhet när man har så pass få omdömen, då syns det ju på procenten :( Jag skulle definitivt tala med köparen för att få reda på vad som har hänt. Som sagt, gemensamt borttagande av omdömen är enkelt gjort.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #14 skrivet: tor 3 jun 2010 16:53:58 »
Jag frågade supporten om att länken till gemensamt borttagande inte funkade, så sa de att båda två ska ha lämnat neg för att det ska kunna göras. Men en person kan faktiskt be om att ta bort sitt negativa omdöme, om jag nu ska bry mej om att tjata på personen´. Det försvann i mängden nu, men i ett dygn var det "varningstriangel" på mej, nu är det "tummen upp" tack vare fler omdömen som spädde ut procenten.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se