Författare Ämne: Adas traderaäventyr :)  (läst 17852 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #30 skrivet: tor 24 jun 2010 00:28:47 »
Jag ville bara höra vad andra tyckte innan jag sväljer förtreten. Har också bett köparen förklara skadan då hon faktiskt fotograferat den med en mindre "skada", fast jag vet inte vad jag kan förvänta mej för svar förstås. Sen överför jag pengarna :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #31 skrivet: tor 24 jun 2010 01:09:46 »
Klart att hon ska förklara vad som hänt med den. Vid retur av vara skall den alltid vara i samma skuíck som vid köptillfället, försök lämna tillbaka en kjol som du köpt på Ellos eller nåt och sedan klippt hål i ;)
Skrev du lapma eller lampfot i annonsen?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #32 skrivet: tor 24 jun 2010 05:49:53 »
Det sura är jag redan betalat 43 kr (prishöjning) för returfrakten, sen ska betala 49 + 39 kr till, och har fått tillbaka en trasigare vara än jag skickat och betalar 82 kronor för besväret.

Supertråkig erfarenhet men jag månste nog ändå säga att jag håller med Gitzie. Det är inga pengar att lägga energi på utan se det som lärpengar.
Tänker på det här:
"Jag argumenterade för att det trots allt var lampfoten som var huvudsaken, och skärmen "dög" vad jag såg, men inte tittade jag så noga på den..."

Att argumentera mot en köpare när man inte riktigt gått igenom varan håller inte. Du skrev själv att lampfoten var huvudsaken men ändå vill du ha ersättning för skärmen nu när den är i sämre skick än när du skickade den, och först då blir den primär?  Var den undermålig eller sönder redan när den landade hos köpare så kassera den och lägg ut lampfoten igen. I det skicket som skärmen var när den landade hos köpare vill du nog ändå inte lägga ut den till försäljning igen?

Men, min andemening är:
Du har gjort en miss. Det gör vi alla, var glad att den inte kostade dig mer. Nästa gång så minns du att även lamskärmen behöver gås igenom när du lägger ut en lampa. Etc. Jag hade personligen bet kunden om ursäkt för min miss och svalt förtreten i det här fallet.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #33 skrivet: tor 24 jun 2010 15:03:39 »
Har fått ett negativt utlåtande nu, för att jag frågade varför det var en större skada

Hon presenterade detta och jag skickade betald fraktsedel och lovade pengarna tillbaka

Och jag fick en skärm med detta


Det ligger nåt i det du säger Kikarbara om att jag underlåtit att kolla skärmen, därför lovade jag också pengarna tillbaka.

Ur min synvinkel är det ju så att jag bara frågat varför skärmen var mer skadad (det var köparen som var småaktig om skärmen till att börja med, fast hon bjöd på en "Fibula Carl Harry Stålhane bordslampa retro" ) för att kunna lugna mej och svälja förtreten att skärmen nu är oanvändbar och sen betala, ville jag fråga vad som hänt först.

Bifogar bild på kanten där en lös bit ligger under tyget och kanten är nu sladdrig + en spricka till som inte fanns där innan -som hon inte påpekat.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #34 skrivet: tor 24 jun 2010 15:24:08 »
jag ska visa vad reklamationen bestod av mer, förutom kanten som släppt, det var ett par bilder till, på pinne som var av och en buckla, båda syns på mina bilder

Bifogar limrester i locket, flugskit och spricka fotat med macroobjektiv som hon skickat till mej
« Senast ändrad: tor 24 jun 2010 15:27:32 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #35 skrivet: tor 24 jun 2010 15:26:39 »
Oavsett att det fanns brister i auktionsbeskrivningen så tycker jag att det är ett mycket tråkigt och orättvist omdöme du fått. Köparen har ju uppenbarligen gjort något med skärmen efter att hon tog bilderna och att du frågar vad som har hänt är väl ingen anledning att kalla dig det hon gör? Sedan var det väl aldrig tal om att hon inte skulle få tillbaka pengarna så omdömet är inte befogat. Du har ju gjort vad du kan för att åtgärda missen!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #36 skrivet: tor 24 jun 2010 15:45:37 »
Kom på en sak till, jag fick hennes kontonummer 12.17 igår, hade inte kunnat föra över pengar om vi haft olika banker innan beskedet om att jag fått negativt omdöme kom 13.22 idag (där står alltså att jag är skyldig pengar bl a)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Adas traderaäventyr :)
« Svar #37 skrivet: tor 24 jun 2010 19:36:48 »
Hur var den packad under vägen från dig till henne, samt från henne till dig? Kan den fått en omild behandling av speditören? Eller kan skärmen varit skör i plasten av ålder? Det känns inte riktigt rimligt att du missat att lampan var i detta skick, eller att den blev i ännu sämre skick när den kom fram än när hon tog bild.

Egentligen är du nog mest offer för en gammal traderagruppsdiskussion... NÄR är en affär klar och genomförd? är det när pengarna anländer på kontot eller är det när köpare har mottagit och godkänt varan? En lyckad affär kan nämligen få många efterspel.. och det är ju helt klart det här ett lysande exempel på.