Författare Ämne: apropå Barbie, dockan Lili  (läst 9982 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
apropå Barbie, dockan Lili
« skrivet: ons 4 feb 2009 11:09:50 »
Läste om 50-åringen Barbie, faktiskt med ett visst intresse. Själv hör jag till generationen sam absolut borde ha haft en (eller flera), men dockor har aldrig roat mig, så företeelsen är mig ganska främmande.
Men, till sak. För länge sen köpte jag en Disneyfigur på loppis. Han var ihoptejpad med bildens docka, 10 cm lång. Hon har blivit liggande, och nu kom jag ihåg henne. Upprinnelsen till Barbie ska ju ha varit en tysk "porrig" docka vid namn Lili. Denna såldes/gavs åt kunder i tobaksaffärer och på barer. Jag tycker att min docka är ganska lik bilden på Lili :o). Kan det vara en Lili?
Man kan ju fråga sig varför hon är så grönblek i ansiktet? Kanske för att det gått upp för henne vad hon blev upphovet till.... ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #1 skrivet: ons 4 feb 2009 13:04:59 »
Din bild är lite svår att bedöma jag har svårt att hitta likheter med bild lillis ansikte? Att hon är grön kan vara från örhängen som har spritt sig till hela ansiktet.

Hör ansikte och kropp ihop tror du? Är hon stämplad bak på ryggen eller stjärten?

Här kommer en bild-lilli länk.
http://bild-lilli.com/
« Senast ändrad: sön 8 feb 2009 17:44:28 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #2 skrivet: ons 4 feb 2009 13:23:53 »
Bild lilly 7,5"
http://www.dollreference.com/bild_lilli_7.html

She was produced in 7 1/2 -8" and 11 1/2", her shoes and earrings are molded on, she has a painted face with side glancing eyes with white irises, high v-like narrow eyebrows, red cupid bow lips and fingernails.
http://www.dollreference.com/bild_lilli.html

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #3 skrivet: ons 4 feb 2009 15:19:13 »
Det finns inga märkningar på dockan. Huvudet verkar (färgen till trots!) att höra ihop med kroppen, går faktiskt inte att ta loss. Profilen, med antydan till uppnäsa, verkar vara densamma, irisarna är vita, skorna påmålade osv. Hon har tappat en del hår och makeup`en är sliten. Under skorna har hon små tappar, så hon har antagligen stått på en platta. Men storleken, hon är blott 10 cm?
Både kamera och fotograf är lika urusla, den förstnämnda isynnerhet på närbilder på små föremål, men jag försökte....

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #4 skrivet: ons 4 feb 2009 15:21:26 »
förutom usel på kameror, även på datorer.... ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #5 skrivet: ons 4 feb 2009 15:21:51 »
Fjoll, var är du??

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #6 skrivet: mån 9 feb 2009 20:05:36 »
Ledsen, men jag kan så oerhört lite om Bild Lilli så mitt svar kan bara bli rena gissningar. Men jag tycker att näsan pekar på att det skulle kunna vara ett Barbiehuvud eftersom de en period hade små uppnäsor. Det är också det enda jag vågar gissa om huvudet. Vad gäller kroppen så kan jag bara säga att en Babiekropp är det med säkerhet inte. Det gjordes clonedockor på både Barbie och Bild Lilli och det är möjligt att det är en sådan också.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #7 skrivet: tis 10 feb 2009 09:13:51 »
Ledsen, men jag kan så oerhört lite om Bild Lilli så mitt svar kan bara bli rena gissningar. Men jag tycker att näsan pekar på att det skulle kunna vara ett Barbiehuvud eftersom de en period hade små uppnäsor. Det är också det enda jag vågar gissa om huvudet. Vad gäller kroppen så kan jag bara säga att en Babiekropp är det med säkerhet inte. Det gjordes clonedockor på både Barbie och Bild Lilli och det är möjligt att det är en sådan också.

Huffa, jag som trodde att det var mig det var fel på som kände mig så diffus. Det hade varit lättare att utesluta direkt om dockan varit märkt, men storleken stämmer mig veterligen inte med lilli?

Moses, kan du åstadkomma bättre bilder tror du?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #8 skrivet: tis 10 feb 2009 10:14:51 »
Jag ska försöka ;), fast utmaningen tar fram kallsvetten....återkommer.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: apropå Barbie, dockan Lili
« Svar #9 skrivet: mån 24 maj 2010 12:43:43 »
Eftersom tråden ligger kvar vill jag tillägga för de som ev läser den nu att det definitivt inte är en Lili-docka. Vare sig kropp eller ansikte.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)