Författare Ämne: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)  (läst 25898 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« skrivet: fre 4 jun 2010 08:30:47 »
« Senast ändrad: mån 25 okt 2010 15:14:21 av Nisse »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #1 skrivet: fre 4 jun 2010 10:05:34 »
Det låter väl på http://www.liljevalchs.stockholm.se/default.aspx?id=7166,  citatet ur IKEAkaatalogen 1956 där det introducerades som delade ben var första varianten:
Citera
”Bord Lövet – en liten läcker tingest, ultramodernt formad med svarvade steg i två satser. Skiva i vackert fylld jakaranda och svarta mässingsskodda steg. Ett bord som genast upptäcktes av ”finsmakarna” på utställningen i Älmhult. Skiva 78x39 cm, höjd 52 cm, vikt 5 kg. Monterbart.”
De tänkte väl först att benen behövde delas för att skapa ett bra platt paket, men jag gissar att de insåg att det inte behövdes delade ben för att åstadkomma det

Jag har läst annanstans att Lövet skulle vara DET första platta paketet de åstadkom på IKEA, i denna artikel beskrev de det inte riktigt så. Även om de introducerade flera platta paket i den katalogen tror jag det kan stämma att de började med Lövet

Detta önskar jag att jag hittade för 40 kronor för att det är flammigt på Pingskyrkas loppis :) De har den prispolitiken som glatt mej mycket, sen har jag putsat upp och oljat och fått en fin bordsyta eller teakbricka för en billig peng.
« Senast ändrad: fre 4 jun 2010 10:07:36 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #2 skrivet: fre 4 jun 2010 12:16:34 »
Bordet finns med i min katalog från -59, men inte i den från -65.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #3 skrivet: fre 4 jun 2010 12:35:45 »
Bordet finns med i min katalog från -59, men inte i den från -65.
Och du får berätta när du tittar i katalogen hemma ikväll (antar att du är på jobbet), om den har hela eller delade ben
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #4 skrivet: fre 4 jun 2010 13:57:29 »
Intressant och jag tackar allra ödjukast för all info.

Frågeställningen är ju ofta "benställningen" *ler*...men även bordets "rundhet/kantighets" känsla är olika på de borden enligt bilderna jag bifogat. De verkar inte delbara (benen dvs... att de är löstagbara ifrån skivan är klart) utan bara olika svarvade verkar det som... en typ mjukt hela vägen ner till mässingring/avslut och den andre med en "grövre överdel" med en "kant" avsvarvad 1/4 eller nåt sånt på vägen ner på benet.

Jag filosoferar lite och undrar om det är en "tidigare" och en "senare" producerad variant av originalet ifrån IKEA eller bara 1 orginal och en plagierad variant som det ofta gjordes (bla mellan se/dk designers).

« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 13:59:02 av Nisse »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #5 skrivet: fre 4 jun 2010 16:16:53 »
Hur det är med benen får vi ta reda på.

Största skillnaden mellan dina bilder är att det andra lövet är spegelvänt. Annars tror jag inte rundningen skiljer, skillnaderna kan nog tillskrivas olika perspektiv.

Jag får för mej att det spegelvända är ett misstag med fotot för ursprunget till bilden med blå bakgrund bör vara Ikea själv och jag tror inte det tillverkats spegelvänt.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #6 skrivet: fre 4 jun 2010 18:48:47 »
Här har vi ytterligare ett föremål som ibland felattribueras, jag har sett fok påstå att det är Yngve Ekström. Då syftar de givetvis på detta bord: http://www.elleinterior.se/bloggar/retroperspektiv-1.aspx?post=35916#comments
Tänk hur svårt det kan vara för folk ibland att se skillnad på så olika saker :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #7 skrivet: fre 4 jun 2010 19:59:48 »
Här är en alldeles nyscannad bild ur min katalog från -59. Jag tog även med ett annat liknande bord vid namn Trianon, även om jag inte tror att det kan sammanblandas med Lövet.

Som synes så har Lövet här svarvade ben i två steg. Detta nämns speciellt i texten så jag skulle inte tro att de bytte till släta ben senare då det var en del av formgivningen. Min hypotes är att bordet med släta ben har en annan tillverkare och då kan kallas en kopia av Lövet.
« Senast ändrad: fre 4 jun 2010 20:05:04 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #8 skrivet: fre 4 jun 2010 20:16:27 »
Nu blir det jobbigt då bordet som verkar spegelvänt och har andra ben verkar a medverkat i en ikeaauktoriserad utställning http://www.stylepark.com/en/news/how-the-elk-found-its-way-into-the-living-room/291492 (se även bild längre ner där samma platta paketering visas som för det andra bordet)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #9 skrivet: fre 4 jun 2010 20:28:11 »
Då undrar man hur det ser ut i tidigare kataloger. Bordet kan ha haft släta ben först och uppdaterats i formgivningen senare. Eller så kan bordet i utställningen ha slunkit igenom av misstag.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #10 skrivet: fre 4 jun 2010 20:33:11 »
Men det stod "svarvade steg i två satser" 56 också...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #11 skrivet: fre 4 jun 2010 20:51:08 »
Då lutar det åt alternativ nummer två...

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #12 skrivet: mån 7 jun 2010 19:37:46 »
Då lutar det åt alternativ nummer två...

Mycket intressant att träslaget anges som jakaranda i din katalog med benen svarvade i 2 steg. Den andra varianten verkar ju ha teakfanér istället... om de jag sett inte har haft väldigt solblekta ytor dvs.  :)

Hmm vill ju ha ett orginal så jag får väl hejda mej litet och försöka finna ett med 2 stegs varianten till ben.
« Senast ändrad: mån 7 jun 2010 19:40:43 av Nisse »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #13 skrivet: mån 7 jun 2010 19:45:13 »
http://www.tradera.com/LOVFORMAT-BORD-I-TEAK-50-60-TAL-RETRO-auktion_341174_113658235

kopia ex? till salu. ett annat likadant gick häromsistens för 2800kr... lite väl häftigt för mej.

teakfanérat va ser det ut som? och måtten stämmer ju ej heller med Ikea katalogens...
« Senast ändrad: mån 7 jun 2010 19:46:49 av Nisse »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Bord LÖVET av Gillis Lundgren, IKEA 1955 (-56)
« Svar #14 skrivet: mån 7 jun 2010 21:02:57 »
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en annan tillverkare än IKEA. Är det någon som mailat IKEA och frågat?