Författare Ämne: Någon som känner igen denna tapet?  (läst 10298 gånger)

annaofia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Någon som känner igen denna tapet?
« skrivet: fre 4 jun 2010 19:07:28 »
Hej
Har hittat en tapet, under en massa lager. Funderar på var den kan komma ifrån. Finns här någon som känner igen den? Och som kanske vet var den tillverkades? Tyvärr så är den ju överspacklad i skarven och det vet jag inte om det går att fixa bort på nåt vis. Hade ju klart varit snyggt och roligt att spara den.
Mvh,
Anna

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #1 skrivet: fre 4 jun 2010 20:46:04 »
jag kallade på tapetexperten på facebook och så var det hon som hänvisat dej hit, haha.

Vet ingenting om formgivare, men kunde föreslå en vild ide som att sätta upp en hög och smal hylla för prydnadsaker eller cdskivor e dyl över spackelskarvarna och tavlor och andra vägghängda saker där tapeten ser sjaskig ut.

Annars kanske man kan få av rejäla oskadade ark av tapeten att sätta in i stora ramar? Funkar det med om man vill bevara

Tycker tapeten är helt fantastisk!

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #2 skrivet: fre 4 jun 2010 21:05:55 »
Den är superfin! Men upphovsman till motivet går jag helt bet på. Är det någon som vill gissa på stilen? Kan det vara en känd formgivare som stått till tjänst?

Den påminner en del i stilen om ett par danska varianter jag har haft inne tidigare.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #3 skrivet: fre 4 jun 2010 21:12:59 »
Förrästen... jag har lite fräckt trängt mig på att få besöka ett svenskt tapetarkiv, ett icke publikt sådant.... jag vet inte när jag får tillfälle. men jag skall se om det finns några av den här typen där.... i så fall återkommer jag med info. Kameran åker förstås med...  ;D ;D ;D
Fast det är lite hemligt så berätta inte för någon är ni snälla  ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #4 skrivet: fre 4 jun 2010 21:15:52 »
Förrästen... jag har lite fräckt trängt mig på att få besöka ett svenskt tapetarkiv, ett icke publikt sådant.... jag vet inte när jag får tillfälle. men jag skall se om det finns några av den här typen där.... i så fall återkommer jag med info. Kameran åker förstås med...  ;D ;D ;D
Fast det är lite hemligt så berätta inte för någon är ni snälla  ;)
Bara du inte lägger ut det du ska göra på nätet eller så, så ska vi inte skvallra :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #5 skrivet: fre 4 jun 2010 22:10:02 »
Bara du inte lägger ut det du ska göra på nätet eller så, så ska vi inte skvallra :)
Tack Ada, visste att jag kunde lita på dig!  :D

Fast det är klart, när jag väl varit iväg så kommer jag förstås inte att kunna vara heltyst. Jag är urusel på att hålla hemligheter.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #6 skrivet: lör 5 jun 2010 23:07:23 »
Så otroligt spännande att hitta en så läcker tapet! Om inget mer går rädda, sätt ram runt en fin bit av den där den sitter, kanske?

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #7 skrivet: tor 10 jun 2010 11:04:00 »
Prova att maila Dan på Tapetorama – de har funnit i ganska många år nu och började med att sälja just retrotapeter. Han kanske kan hjälpa dig vidare om inget annat.

http://tapetorama.se/


annaofia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Någon som känner igen denna tapet?
« Svar #8 skrivet: sön 13 jun 2010 19:57:04 »
Tack för alla svar!
Tyvärr så har fortsatta efterforskningar inte gett nåt mer, så fortsätt gärna fundera!  :)
Ha det fint!