Författare Ämne: KOSMOS serien Gefle (UE?)  (läst 4751 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
KOSMOS serien Gefle (UE?)
« skrivet: lör 19 jun 2010 09:42:30 »
Hej!

Min hustrus bror fann 10st kaffekoppar med fat för 185kr när vi var på Öland för några veckor sedan av nämnda serie. Dessa var märkta med endast "Gefle" som tillverkare och serie "kosmos" (helt underbar keramik av Berit Ternell, gillar dessa som dej Semlan!)  :)

Arabia har tydligen en serie med samma namn, MEN vad gör/har UE som omnämns på tex tradera.com vid objekt som har Gefle´s utseende? Tog dom över eller samarbetade i denna serie?

...å "Bertil Ternell" suckar... plz!
« Senast ändrad: lör 19 jun 2010 13:57:20 av Nisse »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: KOSMOS serien Gefle (UE?)
« Svar #1 skrivet: lör 19 jun 2010 09:46:05 »
Den ser servisen har jag växt upp med. Tror att mor kan ha kaffekopparna kvar... tyckte jag såg dem skymta sist jag rotade igenom hennes skåp i varje fall. Kanske finns alla delar kvar kompletta när jag tänker efter... så jag hakar på här nyfiken på detaljer.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: KOSMOS serien Gefle (UE?)
« Svar #2 skrivet: lör 19 jun 2010 18:35:43 »
De som benämns Upsala Ekeby är väl tillverkade efter att Gefle införlivades i Upsala Ekeby, det är vanligt med Upsala Ekeby Gefle-stämpel på föremål som började tillverkas vid Gefle. Ta t ex Zebrakopparna.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: KOSMOS serien Gefle (UE?)
« Svar #3 skrivet: mån 21 jun 2010 09:05:51 »
De som benämns Upsala Ekeby är väl tillverkade efter att Gefle införlivades i Upsala Ekeby, det är vanligt med Upsala Ekeby Gefle-stämpel på föremål som började tillverkas vid Gefle. Ta t ex Zebrakopparna.

Ok, givetvis är det så Wanja, tänkte inte på det. ;)

« Senast ändrad: fre 6 aug 2010 12:20:57 av Nisse »

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: KOSMOS serien Gefle (UE?)
« Svar #4 skrivet: lör 14 aug 2010 20:28:07 »
Fler storlekar och mönsterdesign från Gefle... det vill till att ha stenkoll på vilka man köpt från början när man ska komplettera upp med ytterligare ex. Assietter ska vi ha 4 till utav med 18.5cm storlek och mönster... (Kosmos_Assiett_Gefle_18.5cm.jpg)