Författare Ämne: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"  (läst 8821 gånger)

Mia W

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« skrivet: mån 28 jun 2010 20:56:23 »
En till servis från sambons pappas dödsbo som vi funderar på att sälja, om nu nån vill ha en sån, den är ganska vardaglig. Jag har försökt "detektiva" mig fram till ett årtal och landande på sent 50-tal, kan det stämma? Vem som har designat den har jag inte lyckats hitta, är det nån som vet det, och vad kan man möjligen få för en sån servis om vi säljer den?

(En sån servis ska man väl inte diska i maskin?  ;D)

Det är 18 delar, 6 st av varje, stora, små och djupa. De djupa är helt runda, de andra är lite mer fyrkantiga i formen.





« Senast ändrad: mån 28 jun 2010 21:02:53 av Mia W »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #1 skrivet: mån 28 jun 2010 22:54:44 »
Prado, gult och lila band, 1959-61. Dekorens formgivare är Berit Ternell, modellen på tallrikarna heter BD och är formgiven av Sven-Erik Skawonius.

Ruggigt snygg om jag får säga vad jag tycker  ;D

Hade jag inte redan haft så mycket tallrikar hade jag slagit till och köpt servisen av er  :)

Angående maskindisk så funkar det utmärkt om ni inte har en 70-talsmaskin och diskmedel från samma era ;D
« Senast ändrad: mån 28 jun 2010 22:57:44 av Tallen »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #2 skrivet: tis 29 jun 2010 19:39:39 »
Håller med Tallen! Läcker, läcker och mycket mer vågad och distinkt än tidigare mönster på samma form. Förebådar det som komma skall.
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #3 skrivet: tis 29 jun 2010 19:52:48 »
459 står det undertill. Borde väl betyda att denna är gjord 1959, och antingen fjärde kvartalet eller fjärde månaden det året.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #4 skrivet: tis 29 jun 2010 22:29:40 »
459 står det undertill. Borde väl betyda att denna är gjord 1959, och antingen fjärde kvartalet eller fjärde månaden det året.
Månad, jag har en sak det står 660 i botten på (har sett 12xx har jag för mej)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #5 skrivet: ons 30 jun 2010 09:52:54 »
459 står det undertill. Borde väl betyda att denna är gjord 1959, och antingen fjärde kvartalet eller fjärde månaden det året.

Ja, det stämmer, april 1959 är den med stämpeln 459 dekorerad. Siffran 16 vet jag inte vad den betyder. Typen av stämpling förekom under 1940-60-talen. Det fanns liknande inpressade rågodsstämplar redan tidigare enligt boken.
Källa: Gefle porslin, Modeller och dekorer av Tord Gyllenhammar, 1996, s 13 under rubriken fabriksstämplar.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #6 skrivet: ons 30 jun 2010 12:42:04 »
Lustigt det här med datering, jag har läst flera inlägg där folk säger att stämplarna inte alls har med datum och årtal att göra, så föörvirringen tycks vara total.

Vad gäller siffran 16, om det är olika siffror så är det kanske beteckningen på servisdelen?

Hittade ett inlägg ang tolkning av stämpel, gissa vem som skrivit där, Tallen ;)
http://www.retroforum.se/index.php?topic=2608.0
« Senast ändrad: ons 30 jun 2010 12:45:43 av Wanja »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #7 skrivet: tor 1 jul 2010 13:44:05 »
Jag kommenterade som sagt detta med stämplingen och trots att jag haft boken i flera år så var det en vän som påpekade att det faktiskt stod i boken att man använt årsstämpling, så jag konstaterade att det inte var "ren spekulation" som någon dåre påstod  ;D

Jag frågade också Björn Holm, ordförande i Geflekeramikens vänner,  om detta på vårt årsmöte och han bekräftade att det stämde! En del av föreningens medlemmar sitter med en massa gamla priskuranter som de flesta av oss andra inte har tillgång till, så därför är det ibland svårt att verifiera påståenden utan att fråga. Jag har ju också en del gammalt material som jag använder mig av vid identifiering, men fokus är då främst 1950-60-talet. Allt innehåll finns ju inte heller med i böckerna, jag har själv skickat rättelser till Tord G som skrivit böckerna (den andra tillsammans med Björn Holm).


Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #8 skrivet: tis 6 jul 2010 22:29:14 »
En B Ternell serie till...nice. Kosmos rockar också i samma takt.

Mia W

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #9 skrivet: tis 13 jul 2010 17:13:44 »
Jag tänkte lägga ut servisen på Blocket nu men vet inte hur mycket jag ska begära för den. ??? Skulle någon kunna hjälpa mig med prisbilden?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
« Svar #10 skrivet: tis 13 jul 2010 20:54:53 »
Uppskattningsvis kanske du kan få max 25-50 kr/styck i snitt så då skulle jag säga då hamnar du på 500 - 1000 kr. Då ska grejerna vara i princip skadefria, inga krackeleringar eller naggar etc. Pröva det högre, pruta om ingen vill ge det. Skulle jag gissa tror jag du kan få 6-700 kr om du hittar nån som gillar just denna servis.