Porslin & Keramik > Svenskt porslin
Uppsala Ekeby / Gefle "Prado"
Mia W:
En till servis från sambons pappas dödsbo som vi funderar på att sälja, om nu nån vill ha en sån, den är ganska vardaglig. Jag har försökt "detektiva" mig fram till ett årtal och landande på sent 50-tal, kan det stämma? Vem som har designat den har jag inte lyckats hitta, är det nån som vet det, och vad kan man möjligen få för en sån servis om vi säljer den?
(En sån servis ska man väl inte diska i maskin? ;D)
Det är 18 delar, 6 st av varje, stora, små och djupa. De djupa är helt runda, de andra är lite mer fyrkantiga i formen.
Tallen:
Prado, gult och lila band, 1959-61. Dekorens formgivare är Berit Ternell, modellen på tallrikarna heter BD och är formgiven av Sven-Erik Skawonius.
Ruggigt snygg om jag får säga vad jag tycker ;D
Hade jag inte redan haft så mycket tallrikar hade jag slagit till och köpt servisen av er :)
Angående maskindisk så funkar det utmärkt om ni inte har en 70-talsmaskin och diskmedel från samma era ;D
convallaria:
Håller med Tallen! Läcker, läcker och mycket mer vågad och distinkt än tidigare mönster på samma form. Förebådar det som komma skall.
JJ:
459 står det undertill. Borde väl betyda att denna är gjord 1959, och antingen fjärde kvartalet eller fjärde månaden det året.
ada:
--- Citat från: JJ skrivet tis 29 jun 2010 19:52:48 ---459 står det undertill. Borde väl betyda att denna är gjord 1959, och antingen fjärde kvartalet eller fjärde månaden det året.
--- Slut citat ---
Månad, jag har en sak det står 660 i botten på (har sett 12xx har jag för mej)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion