Författare Ämne: Min fina gamla cykel återfunnen.  (läst 3344 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Min fina gamla cykel återfunnen.
« skrivet: lör 3 jul 2010 22:37:29 »
 Jag visste att jag skulle få återse min gamla cykel förr eller senare.Stockholm är en ganska liten stad och de som anstränger sig att vara rätt och hippa är lindrigt talat
förutsägbara och mekaniska.Under senare år har just min cykelmodell blivit mer och mer i ropet igen och jag var inställd på att hojen skulle försvinna nån dag även om jag låst fast den.Jag letade aldrig efter den men var ändå ganska säker på i vilken del av stan jag skulle få återse den.

Idag dök den upp, nödtorftigt ommålad med ny sadel och nytt styre.När jag ägde den lät jag den medvetet förfalla kosmetiskt just för att jag ville ha den ifred. Och funktionen var perfekt i allt.

Jag behöver läsekretsens råd hur jag skall reclaima min cykel.Jag vet var den orättmätige brukaren brukar parkera och låsa fast den.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Min fina gamla cykel återfunnen.
« Svar #1 skrivet: lör 3 jul 2010 23:53:04 »
Den lagenliga metoden

Citera
Får jag hämta hem min stulna cykel om jag hittar den?
Kontakta Polisen som tar cykeln i beslag för att utreda om du är rätt ägare. Därefter får du hämta hem cykeln. Numera kan en cykelägare få tillbaka en stulen cykel utan lösen även om någon köpt cykeln i god tro av tjuven. 
http://www.polisen.se/Service/Hittegods/hittegods-fragor-och-svar/
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Min fina gamla cykel återfunnen.
« Svar #2 skrivet: mån 5 jul 2010 13:55:30 »
Det finns många metoder.Ett tag funderade jag på att börja med att släppa ut luften i båda däcken och ta med mig ventilerna.
När så brukaren köpt nya och pumpat kunde man ha lagt på en extra kätting med klass4-lås och på så vis dubbellåst hojen.

Sen skulle man förstås också kunna måla om den i den färg den hade när jag hade den.
Eller byta plats på styre och sadel.

Jag smidde planer helt i klass med Amelie från Montmartre-stil.Men tänk om cykeln var låst med ett bygellås runt ramröret? Då kunde man väldigt enkelt kunna dela den och sätta ihop den igen likt Sinclairs ringar.Peace of cake, det är ju en minicykel som redan är i två delar. Då skulle den nye brukaren gå till historien som den förste som monterade ett tomt bygellås i ett av stans trädgaller.

I räcken på många av stans broar hänger redan fullt av s k kärlekslås och kanske
skulle man inte framstå som fullt lika pantad och rökt om man blir sedd när man låser upp ett tomt lås där.

Nä, nu får jag sluta fabulera.Jag har visserligen semester men då vill man ju vara ute i det fina vädret.Och att cykla ger en helt annan upplevelse än att åka båt.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Min fina gamla cykel återfunnen.
« Svar #3 skrivet: mån 5 jul 2010 20:44:55 »
Du tar tillbaks den bara. Att anmäla betyder bara en lång utredning och att du får vänta 6 månader på din cykel.