Författare Ämne: Fin trädgårdssoffa, vem har gjort den?  (läst 9860 gånger)

petsy

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Fin trädgårdssoffa, vem har gjort den?
« skrivet: fre 16 jul 2010 19:09:18 »
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp att luska ut vem som gjort vår trädgårdssoffa. Jag har tagit några bilder men de verkar inte rymmas så jag la dem på extern site istället:

Sidan:
Framifrån:
Bakifrån:
Detalj ryggstöd:
Detalj, sits:

Jag har också listat vad jag vet om soffan i punktform för att göra det så lätt som möjligt för er. Eftersom jag tycker så mycket om den, skulle jag gärna veta om det finns fler möbler i samma stil, för att ev. köpa på mig en hel grupp.

Vad: soffa för utomhus/trädgårdsbruk

Material: Stomme i stålrör, ryggstöd och sits i teak. Stomme ursprungligen vitlackad.

Inköpt: 1960-tal, exakt årtal okänt. Varifrån den kommer vet jag inte, men köparen bodde vid den tiden i Kramfors kommun, Ã…ngermanland. Förre ägaren är död så mer vet jag inte. En släkting nämner Småland som möjlig tillverkningsort med motiveringen att de köpte andra utemöbler därifrån.

Vad vet jag: Jag vet inte så mycket om soffan alls, annat än att min morfar köpte den på 1960-talet. Han hade den utanför sin affär som vilosoffa för kunder etc. Den är i utmärkt skick och numera renoverad och omlackad till svart. Allt trä är original.

Det är en mycket vacker soffa i nätt storlek. Designen är stilren och känns tidstypisk även om jag inte på något sätt är expert på möbler och formgivning. Jag gillar särskilt de rundade, avsmalnande sidobrädorna på ryggstödet och de smala armstöden.

Jag vet inte varifrån den är köpt eller vilket fabrikat det är. Den lär dock vara svensk, har svårt att se att de skulle köpt något importerat även om det såklart är möjligt. Därmed vet jag inte heller om det finns bord/stolar eller annat i samma serie, men jag skulle gärna vilja.

Vad vill jag veta:
Vad som helst, egentligen. Vem som designat soffan, vilka som tillverkat den, om det finns fler delar i samma serie/från samma märke... kort sagt, allt som finns. Värde är inte så intressant eftersom den inte säljs oavsett vilket pris den betingar. Men givetvis vore det intressant att veta.

Tack på förhand för hjälp. Bistår gärna med hjälp om ni har några följdfrågor.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fin trädgårdssoffa, vem har gjort den?
« Svar #1 skrivet: fre 16 jul 2010 19:37:27 »
Tyvärr kan jag inte ge något svar om tillverkaren såhär på stört, men jag måste berömma dig om att både text och bilder är utförliga och så som man gärna vill att fler frågar. Ibland skickar vissa med en väldigt liten och kornig bild och skriver bara "Vad är detta?"

Det är ganska liten aktivitet på forumet nu på sommaren så svar kan dröja. Jag skall kolla i tidningar och kataloger från tiden om den förekommer där, men jag känner inte igen den.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Fin trädgårdssoffa, vem har gjort den?
« Svar #2 skrivet: fre 16 jul 2010 22:46:20 »
När du säger Småland så har jag för mig att BRIO också har tillverkat trädgårdsmöbler. Ett långskott, men kanske något att spinna vidare på.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Fin trädgårdssoffa, vem har gjort den?
« Svar #3 skrivet: mån 19 jul 2010 15:01:59 »
När du säger Småland så har jag för mig att BRIO också har tillverkat trädgårdsmöbler. Ett långskott, men kanske något att spinna vidare på.
Det stämmer, även om Brio finns i Skånska Osby.
Ett tips till att hitta ursprunget till din soffa är ett besök på närmsta bibliotek och fråga efter en bok som kom ut för några år sen, som handlade om trädgårdsmöbler.
Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, men biblioteket bör kunna spåra den, lycka till!

Stiltjeblog

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Fin trädgårdssoffa, vem har gjort den?
« Svar #4 skrivet: tis 19 dec 2017 19:33:35 »
Jag är sju år sen men har svaret: Soffan är gjord av Herman Perssons järn- och trämanufaktur i Bjärnum på 1950-talet. Brädorna är i teak och kommer från ett fartyg som firman köpte och lät hugga upp.