Författare Ämne: Teaklampa, hjälp!  (läst 5513 gånger)

lukasellen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Teaklampa, hjälp!
« skrivet: tor 22 jul 2010 14:56:11 »
Fick en lampa i teak igår med något som ser ut att vara ett fiskmönster på.
Lite nyfiken på vad det är för nåt. Någon som vet något om den? Skulle gärna vilja veta vad det ska vara för lampskärm till den original?
tacksam för svar.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #1 skrivet: tor 22 jul 2010 19:03:01 »
Keramikdelen med fisken på ser ut som den kommer från någon av följande tillverkare: Laholms keramik, Tigmann, Alingsås keramik eller Nila keramik. Nila låg också i Alingsås och Tilgmann i Göteborgsförorten Kortedala. Teakdelarna har nog gjorts på annat håll, kanske i Götene.

lukasellen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #2 skrivet: fre 23 jul 2010 13:19:24 »
Har hittat en märkning MAE 11 under lampan, kan det vara till hjälp?


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #3 skrivet: fre 23 jul 2010 18:47:50 »
Hur är märkningen gjord? Klisterlapp? Inbrännt? Inskuret? Skrivet?

lukasellen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #4 skrivet: sön 25 jul 2010 23:21:08 »
inskuret under lampfoten, hittade en lampa som troligtvis är gjord av en Julie Carlsson för Tilgmans, se bifogad bild, kanske kan vara till hjälp.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #5 skrivet: mån 26 jul 2010 00:01:39 »
Det verkar ju vara en identisk modell, bara ett annat motiv på keramiken. Skulle tro att det är samma tillverkare.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #6 skrivet: mån 26 jul 2010 00:09:29 »
JJ, du har ju t.o.m. varit med och svarat angående en sådan i ett annat forum :) http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/171/298932.html?1255515627

Huruvida det är Tilgmans är det väl ingen som egentligen vet? Jag tycker nog att det lika gärna kan vara någon av de andra, lutar själv mest åt Nila Alingsås.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #7 skrivet: mån 26 jul 2010 09:11:38 »
JJ, du har ju t.o.m. varit med och svarat angående en sådan i ett annat forum :) http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/171/298932.html?1255515627

Huruvida det är Tilgmans är det väl ingen som egentligen vet? Jag tycker nog att det lika gärna kan vara någon av de andra, lutar själv mest åt Nila Alingsås.

Även Törngrens har ju åstadkommit sådant som vid första anblicken ser ut som Nila Alingsås...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teaklampa, hjälp!
« Svar #8 skrivet: mån 26 jul 2010 09:28:03 »
JJ, du har ju t.o.m. varit med och svarat angående en sådan i ett annat forum :) http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/171/298932.html?1255515627

Huruvida det är Tilgmans är det väl ingen som egentligen vet? Jag tycker nog att det lika gärna kan vara någon av de andra, lutar själv mest åt Nila Alingsås.

Hoppsan, det har jag ju! :)
Det kan ju hända att de som tillverkade trädetaljerna sålde till flera av keramiktillverkarna. Och vissa av medarbetarna där hoppade mellan flera av tillverkarna så det är svårt att se på stilen var den kommer ifrån också.