Författare Ämne: Renovering av USA 75?  (läst 19618 gånger)

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
Renovering av USA 75?
« skrivet: ons 4 aug 2010 00:45:45 »
Jag har lyckats komma över två Aveny USA 75 Folke Ohlsson Dux.

Funderar på om jag ska slipa stolarna och sedan olja dem istället för att ha dem "retrolackade" som de är nu (orginallacken).

Stolarna ska få nytt tyg i någon grå/ljusgrå färg.

Men jag tänker på värdet på fåtöljerna. Sabbar jag värdet om jag slipar och oljar dem?

Jag kan slipa dem på bästa möjliga sätt så snyggt utfört kommer det bli, men vill "alla" ha dem i orginallack eller spelar det ingen roll? Vad säger ni experter? Man vill ju inte sabba värdet på två stolar som faktiskt har ett visst värde (just nu).

Tacksam för input!

/ K.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #1 skrivet: ons 4 aug 2010 13:16:29 »
Jag tror inte att du sabbar värdet genom att slipa och olja dem, vill du ha dem så så kör bara, det är rätt vanligt att antikaffärer ger lite slitna stolar nytt liv just på det viset.
 Jag tycker att det är snyggt och inte särskilt långt från sitt originalskick/originalutseende.

Kanske skulle jag säga att de kan tjäna på att ha något mörkare tyg om du oljar dem, de kommer att förlora lite av det gula i tonen och det kan vara snyggt med en rejäl kontrast i tyget. Det är naturligtvis bara min personliga smak/åsikt.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #2 skrivet: ons 4 aug 2010 14:34:45 »
Det är naturligtvis bara min personliga smak/åsikt.


Det är precis den jag vill höra. De är inte speciellt slitna idag så jag behöver inte slipa dem men gillar lite mörkare teak och det blir det ju om jag oljar dem.
Men jag förstår inte vad du menar med att ha ett mörkare tyg så det blir kontrast. Teaken blir ju ganska mörk om jag oljar den och då borde det ju bli mer kontrast mellan tyg och trä om jag har ljust tyg?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #3 skrivet: ons 4 aug 2010 14:39:36 »
Du har nog rätt i det...kan vara så att det går att gå åt båda hållen så att säga, då teak som är mörk mot ett ännu mörkare tyg kan upplevas som lika stor kontrast som åt andra hållet....hänger du med...?
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #4 skrivet: ons 4 aug 2010 14:44:44 »
ett oljat trä blir i allafall annorlunda yta på jämfört med lack, sådant påverkar helhetsintrycket, kan upplevas som mörkare men också påtagligare i form skulle jag säga....komplext att tala om färg och form i enkla termer som ljust eller mörkt...det är så mycket mer än så....lycka till hur som helst!
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #5 skrivet: ons 4 aug 2010 23:19:44 »
Jag tycker att oljade teakmöbler ser mer levande ut än lackade. Lackade möbler har en tendens att se lite "plastiga" ut eller "mesbruna". Teak är ett spännande träslag som man ska se ådringen på och olja fixar biffen med det! Sen ska man bara lista ut vilken olja som passar bäst. Om man ska välja olja med eller utan vax.


Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #6 skrivet: tor 5 aug 2010 22:06:54 »
Att slipa en lackad teakmöbel är inte helt enkelt. All lack måste slipas bort, annars blir det flammigt om du sedan oljar dem. Det är ett ganska tufft jobb att slipa ner dem för hand, och med en maskin är det lätt hänt att du slipar för mycket.
Mitt tips är att du satsar på pengarna på att istället klä om dem snyggt. Välj ett högkvalitativt ulltyg, varför inte ett norskt. Titta på http://www.gu.no/nc/ för inspiration.

mvh FG

Modern design
www.gallerigriberg.se
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #7 skrivet: tor 5 aug 2010 22:23:56 »
Jag vet att det är lite knivigt att slipa möbler, men det är inga större problem. Har gjort det många gånger förut.
Tålamod och bra slippapper och mycket kärlek i handen så går det bra. Om man dessutom har en bra slipmaskin med mjuk dyna så går det dessutom lite fortare på "raksträckorna". Tricket just med lack är att lacken gärna blir varm och smälter om man jobbar på den för hårt. Annars finns det olika medel man kan ta på som löser upp lacken, men det har jag aldrig vågat mig på. Så länge träet är massivt så är det ingen större risk att misslyckas med dessa stolar om man bara tar sig tid och tålamod.

Tyget ska inhandlas i en grym tygaffär i Malmö som ligger i en källarlokal. En gammal man som har ungefär en sisådär 1000 olika möbeltyger på lager så man kan gå runt och rota. Dessutom kostar alla tyger 249 kr/m. Carl Malmstentyg för 249 kr/m, inte illa. Ska bara lyckas får med min fru dit så vi ska välja ut nåt som passar oss båda. Ett problem när det finns så mycket att välja mellan bara.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #8 skrivet: tor 5 aug 2010 22:30:54 »
kallekanin, den tygaffären låter mycket spännande :) Har den ett namn?

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #9 skrivet: fre 6 aug 2010 00:02:38 »
Ja, den har ett namn. Men kommer inte ihåg vad den heter. Hittade den genom att de hade en liten liten annons i tidningen om möbeltyger, typ radannons. Grym affär. De syr även upp kuddar osv.
Men nu hittade jag det:
http://www.runestyghus.se/

De har till och med en hemsida nu. Inte illa. Väl värt ett besök.

/ K.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #10 skrivet: fre 6 aug 2010 21:02:03 »
Själv köper jag en del Malmstentyg för 100 kr metern.... Men så bor jag i Borås också! :)

FG

Snygga möbler:
www.gallerigriberg.se
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #11 skrivet: fre 6 aug 2010 21:04:12 »
Jag bjuder på detta tipset...!

http://www.saxylle.se/4.html

Moderna möbler av högsta klass!
www.gallerigriberg.se
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

sunhill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
    • auktionsbevakning - auktionsbevakare för tradera
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #12 skrivet: ons 18 aug 2010 23:06:35 »
kallekanin, kan vi rulla tillbaka till det här med vax...?

Jag har ett soffbord i teak som jag håller på och slipar.
Tidigare har jag oljat slipade teakmöbler med teakolja, det blir snyggt, men matt och lite opraktiskt.
En del gamla möbler man ser verkar ha nåt mellanting mellan lack och olja, det brukar jag tänka är vaxat, kan det stämma?
Den här oljan med vax i som du skriver om, hur funkar det? Och har du nåt märke att rekommendera?

hej / Johan
Prova gärna min auktionsbevakare, www.auktionsbevakning.se, och traderabläddraren ropain.se

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #13 skrivet: tor 19 aug 2010 13:05:19 »
Herdins MP52 Möbelolja innehåller lite vax. Det är bara den jag provat. Har inte vågat att prova annat. Den säljs på coop och ÖB osv. Brukar ibland stå bland tvättmedel. Jag uppfattar det som att den är typ teakolja med lite vax i.
Om man tar den oljan och låter den suga ordentligt och låter den nästan torka innan polerar så borde det bli en vaxad yta kvar om man gör det flera gånger.
Har dock oljat in bänkskivor med osmo oljevax. Detta ska man låta torka ett tag innan man slipar med finfint slipnylon på ytan. Detta lämnar en svagt glänsande vaxad yta som skulle kunna passa på möbler också, men har inte testat.

sunhill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
    • auktionsbevakning - auktionsbevakare för tradera
SV: Renovering av USA 75?
« Svar #14 skrivet: tor 19 aug 2010 13:08:57 »
tack, det är mp52 jag har kört med innan, men jag har nog inte polerat så mycket, jag provar med det.

/Johan
Prova gärna min auktionsbevakare, www.auktionsbevakning.se, och traderabläddraren ropain.se