Författare Ämne: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband  (läst 8847 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« skrivet: ons 4 aug 2010 12:30:36 »
 :o Men vad ser jag?? Har jag inte startat ett inlägg om knappar och dekorband här?? En miss, måste jag ju genast rätta till.
Ser fram emot fler exempel från er!

Börjar med en skjortknapp i svart och gult. (den finns även i rött, grönt och blått, på svart botten.).

Samt pärlemor. Inget är väl som pärlemor? Den här är antingen inventerad eller inkommen i lager 1958. Närmare besämt den 7 juli. (Älskar små noter och sånt på askar).

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« Svar #1 skrivet: ons 4 aug 2010 12:32:26 »
En naturfärgad, som jag är lite osäker på materialet på... har några varianter i plast, men den här känns lite ... lenare? som om man har putsat länge på ytan...
Och en större champagnefärgad knapp.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« Svar #2 skrivet: ons 4 aug 2010 12:35:16 »
Knappen med stygn... jag vet inte. Men jag hade en fd haute coutureskräddare på besök i mitt stånd till loppis. Som har stått för scenkläder till många av våra stora stora internationellt kända artister under tiden det begav sig... han plockade upp den och hävdade MYCKET bestämt att det är en chanelknapp. Jag säger inte emot någon som har jobbat ett par decennier för de stora modehusen i paris, men har inget att befästa påståendet med. Men bara att veta att det KAN vara så är riktigt roligt. (Och jag bockade och bugade för storheten jag mötte förstås!).

Sen en röd läcker plastknapp.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« Svar #3 skrivet: ons 4 aug 2010 12:37:07 »
En liten knapp med facetter. Som blänker riktigt fint fast att den är i plast!  :o

Och den randiga. Say no more, man skall nog se den irl, den är superläcker. Ã…h, jag ser en blå stilklänning framför mig. Det är inte en kattskitsknapp, det kan jag lova!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« Svar #4 skrivet: ons 4 aug 2010 12:39:16 »
Den här knappen är från en syfabrik med anor en bit in i artonhundratalet. Jag kan egentligen inte datera den alls, men att den är efter 1960-tal tror jag inte ett skvatt på. Då äter jag upp en maläten hatt som exponerats för damm på en fuktig vind de senaste decennierna, med spindelväv och allt. Det var ungefär det äckligaste jag kunde komma på. Vet inte om det är vanlig hederlig plast eller bakelit. Känns som det sista.


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« Svar #5 skrivet: ons 4 aug 2010 12:41:05 »
Bjuder även på en liten grön klumpknapp. En härlig grön färg, som man sällan ser på kläder nuförtiden. Varför då?
Och så den randiga turkosa karamellen. Som även finns i en lite större variant men då har botten en tydligare blå ton. Så söt så söt. Jag smälter nästan i knävecken.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vintage eller 50-70-tals knappar och dekorband
« Svar #6 skrivet: ons 4 aug 2010 12:42:23 »
Dekorband. Här får ni ett. Ett prickigt gult. Fler kommer en annan dag, har framförallt ett band där förpackningen är helt underljuvligtbar.
Det här bandet kommer från en gammal lanthandel.