Författare Ämne: Skall jag lacka om stolen eller inte?  (läst 2099 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Skall jag lacka om stolen eller inte?
« skrivet: fre 6 aug 2010 12:51:31 »
Ni kanske minns att jag köpte den här stolen för ett tag sedan, har dock inte visat upp den tidigare. Som ni ser är sitsen trasig och behöver flätas om. Har läst en hel del i ämnet och tror mig kunna klara av det själv - dessutom förstör jag ju inte stolen på något sätt om jag försöker själv - till skillnad om jag skulle laga skador i träet eller sy om dynor...
Hur som helst, så ser ni att stolen är lite skadad, lite medtagen helt enkelt. Jag funderar på om jag skulle slipa ned färgen och lämna in den för ommålning (vår granne sprutmålar luckor och möbler, kan nog fixa det). Har jag väl flätat om sitsen är det ju för sent sen, liksom... Det är lite avskavt för fötter på pinnarna som går mellan stolsbenen som ni ser och så lite här och var på stolarna. Jag förstör väl inte värdet på den om jag målar om den? Egentligen har jag inget emot slitna möbler, men jag föredrar ju sådana som är i fint skick... Vad hade ni gjort?

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Skall jag lacka om stolen eller inte?
« Svar #1 skrivet: fre 6 aug 2010 13:06:11 »
Om jag skulle behålla den hade jag målat om den. Svarta möbler är ju lite tråkiga med färgskav. inte lika charmigt som med vita möbler med färgskav. Du lär inte sänka värdet om omlackeringen bara blir fin.