Författare Ämne: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?  (läst 29387 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej Retroforum!

I detta mitt första inlägg frågar jag om hjälp att identifiera mitt senaste fynd.

Det är ett soffbord i jakaranda (eller möjligen mörk teak) med tjock glasskiva (15mm), måtten på bordet är 90x135cm och det ser ut att vara danskt pga kvalitén på hantverket?

Jag har ganska många möbler från 50-60-talet varav de flesta jag hittat designer till men denna har jag bara hittat en uppgift om att det skulle kunna vara designat av Börge Mogensen men jag tvivlar en aning. Jag har inte funnit något via Furnitureindex eller Google.

Planerna är att slipa trädelarna med ett fint sandpapper (400) då maskeringstejp förfulat träet och olja in träet med teakolja samt hitta 6st mörka toppmuttrar M6. Glasskivan är nästintill perfekt med enstaka ytliga repor och enstaka små hack i kanterna men med tanke på åldern är bordet i riktigt bra skick.

Tacksam för all hjälp jag kan få, vore kul att höra om fler känner till denna modell?
« Senast ändrad: fre 6 jan 2012 14:19:04 av JKB »
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #1 skrivet: lör 7 aug 2010 20:17:34 »
Hej och välkommen till forumet :) Jag sökte själv uppgifter om dessa bord så jag hade ett i butiken, men kom inte fram till något matnyttigt. Jag har sett någon enstaka handlare skriva att det är Alf Svensson för Bra Bohag, men den uppgiften har jag inte sett något som styrker. Att det skulle vara Mogensen har jag väldigt svårt att tro. Meddela gärna om du hittar korrekta uppgifter, jag är själv nyfiken :)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #2 skrivet: lör 7 aug 2010 21:03:12 »
Hej Wanja och tack för snabbt svar även om du inte hade någon verifierad info!

Jag köpte mitt soffbord för efter en auktion då inga bud inkommit på det tunga soffbordet. Han ville ha 30kr men fick 40kr. Jag bytte ut de gamla tumgängade skruvarna mot nya M6 skruv för 40kr + 47kr för ny filt under benen = 127kr totalt.

Jag blir nyfiken på vilket pris du kunde ta ut i Sthlm?

Jag återkommer med mer info om jag finner något.
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #3 skrivet: lör 7 aug 2010 21:55:36 »
Jag har sett en sådan benställning på en loppis i Göteborg för 50kr. Gillar inte glasbord, så jag hade ingen användning för det. Men det känns som att om det skulle vara något känt så skulle det vara märkt eller finnas info på nätet.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #4 skrivet: lör 7 aug 2010 22:07:00 »
thisismycat: Glasbord äger! Med skiva i trä måste man alltid ha underlägg till drycken och glasskivan lättar upp intrycket sa att bordet inte tar så mycket uppmärksamhet från de vackra fåtöljerna/stolarna.
Håller med dig om att bordet borde varit uppmärkt om det var från "fina gatan" men det kan vara ett bord som haft pappersetikett? Jag tycker bordet verkar ha varit dyrt då det är ett fint hantverk bakom tillverkningen och då skivan faktiskt är 15mm tjockt och av stort format. Stora bord = ämnat åt stora boende = välbärjade människor.

Att benställningen såldes billigt är förståeligt då jag inte vågar tänka på vad en glasskiva 90x135cm i 15mm skulle kosta att beställa av en glasmästare.

Vad trevligt med så snabb respons, jag känner att jag kommer gilla detta forum! :-)

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #5 skrivet: lör 7 aug 2010 22:46:09 »
Jag har sett en sådan benställning på en loppis i Göteborg för 50kr. Gillar inte glasbord, så jag hade ingen användning för det. Men det känns som att om det skulle vara något känt så skulle det vara märkt eller finnas info på nätet.

Jag såg det också på Holmens. Men tänkte att det kostar nog mer att fixa glasskiva till den än man kan få ut vid försäljning sedan.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #6 skrivet: lör 7 aug 2010 23:17:01 »
Angående märkning så har jag aldrig sett ett glasbord som varit märkt och info på nätet vet vi ju att den inte alltid stämmer. Bordet är troligtvis tillverkat i Sverige på 60-talet, mer än så är svårt att säga om inte någon råkar dyka på det i en gammal katalog eller tidningsannons :)
Prisbild på dessa bord i butik ligger runt 3000 pix. En ny glasskiva är kostsamt: Jag sålde ett Schriever-Abeln-glasbord till en man som hade ett vars glasskiva gått i kras, det blev billigare att köpa ett bord än att beställa en ny skiva som skulle kosta 7000 kr...

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #7 skrivet: lör 7 aug 2010 23:51:37 »
Jag tycker det verkar opraktiskt med glasbord, skulle vara där med trasan hela tiden. Och det är jag egentligen alldeles för lat för, så det skulle inte så trevligt ut.

Se där, JJ och jag har varit och fingrat på samma saker. Antagligen inte första gången och antagligen inte sista.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #8 skrivet: sön 8 aug 2010 13:28:03 »
Jag tror ni missar tillverkningen på detta bord med ca 10-15 år. Jag misstänker att det är 70-talsbord – eller ännu nyare!
Bara för att det är jakaranda/teak/palisander betyder det inte att det är ett 50-60-tals bord.
Mogensen gick bort 1972 och detta bord ligger absolut inte i hans linje.

Jag tror snarare att det är ett bord från någon av de svenska möbelkedjor som överlevde IKEA:s dominans. Säg föregångarna till Mio etc.
som från början hade syftet att pressa inköpspriser genom större volym och starkare förhandlingsposition.


Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #9 skrivet: sön 8 aug 2010 15:50:51 »
Jag tror ni missar tillverkningen på detta bord med ca 10-15 år. Jag misstänker att det är 70-talsbord – eller ännu nyare! [...] Jag tror snarare att det är ett bord från någon av de svenska möbelkedjor som överlevde IKEA:s dominans. Säg föregångarna till Mio etc. som från början hade syftet att pressa inköpspriser genom större volym och starkare förhandlingsposition.

Ja, det kan mycket väl vara 70-tal, nyare än så betvivlar jag dock att det är. Det är också troligt att det sålts av någon möbelkedja à la Mio, men det säger egentligen iinte så mycket. Semlan här på forumet har en gammal Miokatalog där Schriever-Abelnbordet finns med, Mio har alltså funnits ett rätt bra tag och haft en del möbler av hyfsad design.
« Senast ändrad: sön 8 aug 2010 15:54:11 av Wanja »

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #10 skrivet: tis 17 aug 2010 23:04:42 »
Jag funderar och letar fortfarande och har ett förslag på möjlig formgivare?

Jag tror ju inte att detta soffbord är tillverkat av en av de enklare möbelfirmorna pga glasskivan tjocklek. Jag läste att 15mm (glasskivans tjocklek) är det tjockaste standardglas som tillverkas. Idag är 15mm tjockt glas dyrt och det var det säkerligen på 50-, 60-, och 70-talet med. Glasbord brukar har en glasskiva på mellan 8mm och 12mm men sällan har jag sett så tjockt som 15mm?

Då jag tittat lite på Furnitureindex och Decopedia undrar jag om det inte kan vara Peter Hvidt som designat även detta bord? Han har ett par bord med liknande former på underredet (se bilderna). Det första från 50-talet och det andra från 60-talet (om uppgifterna stämmer?)

Vad tror ni?
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #11 skrivet: tor 19 aug 2010 11:17:19 »
Ja, det kan mycket väl vara 70-tal, nyare än så betvivlar jag dock att det är. Det är också troligt att det sålts av någon möbelkedja à la Mio, men det säger egentligen iinte så mycket. Semlan här på forumet har en gammal Miokatalog där Schriever-Abelnbordet finns med, Mio har alltså funnits ett rätt bra tag och haft en del möbler av hyfsad design.
Har kollat i de möbelkataloger jag har, men inte hittat bordet.
Håller dock med både Wanja och Frihane, det är definitivt inte Mogensen och 70 tal kan nog stämma.
Jag har också sett uppgifter om att det är Alf Svensson, men kan inte garantera det.
Om jag ska ge mig på en gissning tror jag att det snarare är svensktillverkat än danskt, men det är som sagt bara en gissning!

retro.

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #12 skrivet: tor 19 aug 2010 12:05:53 »
Av en händelse så var jag på samma auktion i Kalmar där detta bord inhandlades. Vad jag förstod så var det ett helt dödsbo som auktionerades ut. Det var en riktig skräpauktion med en massa dåliga utrop. Om jag drar lite egna slutsatser så kändes det inte som den förre ägare skulle ha köpt ett danskt designbord till sitt hem. De övriga 50-60 talsutropen var inte heller något i denna stil. Skall erkänna att även jag gick och tittade mycket på detta bord för det kändes onekligen lite roligare än allt annat. Priset på 40 kr lockade ju en hel del även det. Tror nog att det är svenskt även jag. Hoppas att jag har fel ;D

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #13 skrivet: tor 19 aug 2010 12:16:46 »
Hej och tack för de svar jag hittils fått.  :)

Visst var resten av auktionsgodset rent skräp men bland skräp kan man finna guldkorn. Om jag förstod killarna rätt hade de haft auktioner under hela sommaren och det kan vara så att detta bord varit med sedan en tidigare auktion? Pga glasskivans storlek och tjocklek är det inte lätt att transportera och därav är det inte intressant för de som har sommarstuga på Öland, jag tror storleken/tyngden gjorde att det förblev osålt (priset var det inget fel på).
Jag håller med om att Ölänningarna nog inte inhandlade så mycket danska möbler men kanske rör det sig om en Svensk designer som influerats av danskarnas hantverk?
(Den svenske arkitekt som 1972 ritade mitt hus hade influerats av danska arkitektur märker man ganska enkelt)

Funderingar:
Borde inte glaset varit rökfärgat om det var från 70-talet eller är det bara en förutfattad mening jag har? Borde inte skruvarna haft M-gängning om bordet var från 70-talet eller hur länge fanns tumgängor kvar i svensk produktion?

Information:
Jag kan tillägga att underedets skarvar är limmade samt skruvade snett underifrån, skruvarna är försänkta och skruvhålen är igensatta med träplugg (träpluggen är av aningen ljusare trä, kanske betsad björk eller bok?)

På den övre delen av underredet finns en urfasning där glasskivan ska vila, i urfasningen sitter en till hälften infälld gummiplupp som troligen fungerar som dämpare och håller glasskivan bättre på plats.

Mvh JKB

1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #14 skrivet: fre 20 aug 2010 10:01:43 »
Nu börjar en lösning närma sig!

http://cgi.ebay.com/Retro-60s-70s-Kalmar-danish-teak-side-coffee-table-/360291603205?pt=AU_Homeware_Kitchenware

På Ebay finns ett borde med underrede i exact samma stil och form men andra proportioner. Bordet sägs ha gjorts i Kalmar i Dansk stil.

(hoppas man får länka till Ebay-annonser?)

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.