Hus och hem > Möbler

Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?

<< < (3/5) > >>

JKB:
Jag funderar och letar fortfarande och har ett förslag på möjlig formgivare?

Jag tror ju inte att detta soffbord är tillverkat av en av de enklare möbelfirmorna pga glasskivan tjocklek. Jag läste att 15mm (glasskivans tjocklek) är det tjockaste standardglas som tillverkas. Idag är 15mm tjockt glas dyrt och det var det säkerligen på 50-, 60-, och 70-talet med. Glasbord brukar har en glasskiva på mellan 8mm och 12mm men sällan har jag sett så tjockt som 15mm?

Då jag tittat lite på Furnitureindex och Decopedia undrar jag om det inte kan vara Peter Hvidt som designat även detta bord? Han har ett par bord med liknande former på underredet (se bilderna). Det första från 50-talet och det andra från 60-talet (om uppgifterna stämmer?)

Vad tror ni?

semlan:

--- Citat från: Wanja skrivet sön  8 aug 2010 15:50:51 ---Ja, det kan mycket väl vara 70-tal, nyare än så betvivlar jag dock att det är. Det är också troligt att det sålts av någon möbelkedja à la Mio, men det säger egentligen iinte så mycket. Semlan här på forumet har en gammal Miokatalog där Schriever-Abelnbordet finns med, Mio har alltså funnits ett rätt bra tag och haft en del möbler av hyfsad design.

--- Slut citat ---
Har kollat i de möbelkataloger jag har, men inte hittat bordet.
Håller dock med både Wanja och Frihane, det är definitivt inte Mogensen och 70 tal kan nog stämma.
Jag har också sett uppgifter om att det är Alf Svensson, men kan inte garantera det.
Om jag ska ge mig på en gissning tror jag att det snarare är svensktillverkat än danskt, men det är som sagt bara en gissning!

retro.:
Av en händelse så var jag på samma auktion i Kalmar där detta bord inhandlades. Vad jag förstod så var det ett helt dödsbo som auktionerades ut. Det var en riktig skräpauktion med en massa dåliga utrop. Om jag drar lite egna slutsatser så kändes det inte som den förre ägare skulle ha köpt ett danskt designbord till sitt hem. De övriga 50-60 talsutropen var inte heller något i denna stil. Skall erkänna att även jag gick och tittade mycket på detta bord för det kändes onekligen lite roligare än allt annat. Priset på 40 kr lockade ju en hel del även det. Tror nog att det är svenskt även jag. Hoppas att jag har fel ;D

JKB:
Hej och tack för de svar jag hittils fått.  :)

Visst var resten av auktionsgodset rent skräp men bland skräp kan man finna guldkorn. Om jag förstod killarna rätt hade de haft auktioner under hela sommaren och det kan vara så att detta bord varit med sedan en tidigare auktion? Pga glasskivans storlek och tjocklek är det inte lätt att transportera och därav är det inte intressant för de som har sommarstuga på Öland, jag tror storleken/tyngden gjorde att det förblev osålt (priset var det inget fel på).
Jag håller med om att Ölänningarna nog inte inhandlade så mycket danska möbler men kanske rör det sig om en Svensk designer som influerats av danskarnas hantverk?
(Den svenske arkitekt som 1972 ritade mitt hus hade influerats av danska arkitektur märker man ganska enkelt)

Funderingar:
Borde inte glaset varit rökfärgat om det var från 70-talet eller är det bara en förutfattad mening jag har? Borde inte skruvarna haft M-gängning om bordet var från 70-talet eller hur länge fanns tumgängor kvar i svensk produktion?

Information:
Jag kan tillägga att underedets skarvar är limmade samt skruvade snett underifrån, skruvarna är försänkta och skruvhålen är igensatta med träplugg (träpluggen är av aningen ljusare trä, kanske betsad björk eller bok?)

På den övre delen av underredet finns en urfasning där glasskivan ska vila, i urfasningen sitter en till hälften infälld gummiplupp som troligen fungerar som dämpare och håller glasskivan bättre på plats.

Mvh JKB

JKB:
Nu börjar en lösning närma sig!

http://cgi.ebay.com/Retro-60s-70s-Kalmar-danish-teak-side-coffee-table-/360291603205?pt=AU_Homeware_Kitchenware

På Ebay finns ett borde med underrede i exact samma stil och form men andra proportioner. Bordet sägs ha gjorts i Kalmar i Dansk stil.

(hoppas man får länka till Ebay-annonser?)

Mvh JKB

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion