Författare Ämne: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?  (läst 29399 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #15 skrivet: fre 20 aug 2010 13:18:11 »
Att bordet skulle vara av Mogensen fick jag ifrån http://ww.1stdibs.com/furniture_search.php?FRID=mWqUZWlpw5WW
där de säger att bordet är av Mogensen.

De anger också att Abeln-bordet är från Wikkelso så de har kanske inte så bra koll på designers?

Mvh JKB
Ps. Jag har mejlat Björk Antikt och frågat varifrån de fått i uppgift att bordet var av Mogensen, får se om jag får något svar?) Ds.

1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #16 skrivet: fre 20 aug 2010 19:41:04 »
Nu vet jag inte längre efter att ha jämfört bilderna ifrån Ebay och mitt bord?

Designen är densamma även om proportionerna inte är detsamma men jag upplever inte att hantverket är lika bra på underredet på bilderna som mitt bords underrede. Träet har lite enklare former som inte har arbetats lika väl, skarvarna är raka på mitt bord men zick-zackade på bordet i annonsen?

Känner någon till den möbelfabrik i Kalmar som omnämns på Ebay.
(sök på KALMAR)
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=kalmar&_arm=1&_armi=Post-1950&_armm=94&_dmpt=Antiques_Furniture&_ruu=http%3A%2F%2Fantiques.shop.ebay.com%2FPost-1950-%2F156316%2Fi.html%3F_nkw%3Dkalmar%26_arr%3D1%26_dmpt%3DAntiques_Furniture&_rdc=1
Där omnämns KALMARS designs?
« Senast ändrad: fre 20 aug 2010 19:45:14 av JKB »
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #17 skrivet: fre 20 aug 2010 19:42:36 »
-
Att bordet skulle vara av Mogensen fick jag ifrån http://ww.1stdibs.com/furniture_search.php?FRID=mWqUZWlpw5WW
där de säger att bordet är av Mogensen.

De anger också att Abeln-bordet är från Wikkelso så de har kanske inte så bra koll på designers?

Mvh JKB
Ps. Jag har mejlat Björk Antikt och frågat varifrån de fått i uppgift att bordet var av Mogensen, får se om jag får något svar?) Ds.




De påstår också att Hans-Agne Jacobsen har designat Coronell lampan..
Tyvärr är inte alltid handlare en säker källa, inte ens auktionskataloger är det alla gånger.

Men, förr eller senare hittar någon Retroit info om ditt bord  ;D

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #18 skrivet: fre 20 aug 2010 20:06:54 »
Nu hittade jag något annat av intresse (för mig).

Det verkar som om ett anal möbeltillverkare kopierade ett engelskt möbelföretag (G-Plan) som var de möbler som var inne på 50-, 60- och 70-talet. G-Plan var märket som gällde helt enkelt.

Kan mitt bord vara tillverkat att se ut som en G-Plan möbel? (tror inte företagen brydde sig om man kopierade deras design i ett annat land på den tiden eller?)

Ju mer man lär sig destu mindre förstår man!?

Testa att gå in på www.google.com på images och välj G-Plan coffee table så kommer ni hitta en massa på som ser ut som mitt i designen! :-)

Mvh JKB
« Senast ändrad: fre 20 aug 2010 20:09:30 av JKB »
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #19 skrivet: tor 5 jan 2012 23:56:39 »
Försöker på nytt att få mer info om detta soffbord?
En engelsman har ett soffbord i teak i samma design fast med träskiva där bordet benämns "KALMAR Teak Retro Coffee Table". http://www.flickr.com/photos/lainheath/5392584384/

I Australien finns möbler i samma design som kallas  "Kalmar Danish Style".

Någon som vet något mer, jag blir tokig!!!

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #20 skrivet: fre 6 jan 2012 00:16:40 »
Kalmar syftar inte på den svenska staden utan på en tillverkare, troligtvis J.T. Kalmar i Österrike som gjorde (och gör) lampor varav många med glaskupor. Du kan hitta företaget på nätet, prova att maila dem och fråga om de tillverkade glasbord!

holmarna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #21 skrivet: fre 10 maj 2013 18:46:59 »
I samband med att jag ska sälja exakt ett sånt här bord från min mammas dödsbo så kände jag att jag var tvungen att skriva lite här, trots att tråden är gammal. :)
Min mamma köpte ett sånt här bord 1965 i en möbelaffär på St Eriksplan i Stockholm. Träet är jakaranda, och nej, det är varken Mio eller Ikea. Hon betalade då 900 kr för bordet, så det är nog att betrakta som ett riktigt retrofynd.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #22 skrivet: fre 10 maj 2013 19:31:52 »
900kr år 1965 motsvarar över 8000kr 2013 så det var ett dyrt soffbord hon köpte. Jag ska kika vidare på ditt spår, så många möbelbutiker kan inte ha funnits där vid den tiden? Vore såå kul att finna tillverkare och designer, bordets historia är synnerligen svår att hitta. Tack för informationen!!! :-)
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Vem designade detta soffbord i Jakaranda och glas, Börge Mogensen?
« Svar #23 skrivet: fre 23 aug 2019 10:43:43 »
Hej!

Lite tid har gått och plötsligt en dag hade Bukowskis ett bord på auktion. De hade hittat bordet i en bok om svenska möbler. FABRIKENS RITKONTOR EFTER NILS WARD, Soffbord "Arabesk" från Wards Ateliéer AB i Tibro. Träet på mitt bord är i jakaranda och årtalet ca 1965-1966. Pris på auktion 1200kr - 6000kr.
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.