Författare Ämne: Vem tillverkade/designade denna fåtölj i svart galon med hög fällbar rygg?  (läst 5233 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej!
Min andra tråd handlar om en fåtölj jag köpte på Röda Korsets loppis i Kalmar för 400kr. Förutom att fåtöljen saknar den löstagbara huvudkudden och att den lilla remsan skumgummi som satt i skarven mellan sits och rygg torkat är stolen i nästintill perfekt skick. Jag misstänker att stolen är svensk men vem som designat den och vilket företag som tillverkat den vore av intresse. Jag har inte sett så många fåtöljer från denna tid med fällbart ryggstöd och sen passar den perfekt ihop med vår nya retro-inspirerade soffa, Karlstad från IKEA.

Någon som kan hjälpa mig?
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
En aådan fåtölj har det frågats om på ett annat forum också, där skrev jag att det troligtvis är tillverkad av Bröderna Andersson, Ekenässjön, men en annan person hävdar bestämt att den är dansk och  tillverkad av Fredericia Furniture (har jag för mig att det var). Innan någon visat en stämpel så hävdar jag fortfarande att det är Bröderna Andersson som är troligast :)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Tack Wanja!

Visst är fåtöljen tillverkad av Bröderna Anderssons i Ekenässjön (ett företag som fortfarande tillverkar stoppade möbler!)

Auktionskompaniet sålde ett exemplar inkl huvudkudde och fotpall, köparen som betalade endast 750kr gjorde ett fynd! Fåtöljen kan rekomenderas av mig pga kvalitén och funktionen (enda nackdelen förutom vikten är att den behöver en kudde i svanken för att man ska sitta riktigt bra).

Titta på Auktionskompaniets bilder så ser ni att det är exakt samma stol som den jag har.
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Då får du ändra texten i nederkanten av dina meddelanden!  :)
Lägg gärna in bild på skänken också, fast i nytt meddelande!

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Även Auktionshuset Metropol AB i Sthlm har sålt en fåtölj med fotpall från Br Andersson 2006 för 1600kr.

Det kan vara värt att kika på Bröderna Anderssons nytillverkning av G A Bergs fåtölj Status som är fruktansvärt fin i läder med priset på över 20 000kr avskräcker nog de flesta?

Mvh Jakob

Ps. JJ jag ska ändra signaturen och bild på skänken kommer härnäst! Ds.
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Jag var ju bara tvungen att lägga in länk till Auktionskompaniets fåtölj på det andra forumet, det var nämligen så att en av personerna var "100% säker" på att det var Fredericia ;)