Författare Ämne: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?  (läst 11763 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej!

Min tredje fråga rör det teakskänk jag inte kunde låta bli att köpa för 300kr på Kalmar stadsmissions loppis.

Måtten är 153cm bred/lång, 96cm hög (25cm luft underst) och 41cm djup.

Skänken är givetvis tungt och en utmärkande detalj är sammanfogningarna som finns i skänkens skåpdel och skänkens ben.

Vet någon något mer om denna möbel är jag tacksam för all info, litet som stort.

Mvh JKB.
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #1 skrivet: sön 8 aug 2010 21:28:49 »
Skulle tro att den är från ca 1970.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #2 skrivet: sön 8 aug 2010 22:37:46 »
Nu är det ju hiskeligt dåliga bilder du lyckats få till, men jag skulle nog tro att ditt linneskåp/serveringsskåp är från sent 50- eller tidigt 60-tal. Vad gäller tillverkare så är det inte helt lätt att veta, det är en ganska anonym möbel och svårt att härleda till någon speciell fabrik.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #3 skrivet: sön 8 aug 2010 23:07:32 »
Jag ska försöka ta bättre bilder imorgon men det är inte helt enkelt i ett hus där tak, väggar och golv är träfärgade. Sedan vore det trevligt om man fick lägga upp större bilder än 150kb men jag får kanske lägga in dom via en annan server så att man länkar en liten bild vidare till servern?

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #4 skrivet: sön 8 aug 2010 23:22:39 »
Det är inte någon större fara med trägolv o dyl, det är bara det att upplösningen är dålig. Vad gäller storleken så kan bilderna vara 150Kb/st, dina är bara 32-40 så du har lite utrymme att spela på :)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #5 skrivet: mån 9 aug 2010 07:59:22 »
Nu testar jag på nytt men solen lyser med sin frånvaro :-(

Mina fördomar säger mig att den tillverkats i Sverige då detaljfinishen inte är den bästa men något gjorde att jag föll för designen, enkelheten tilltalar mig.

Egentligen är nästan alla äldre möbler mer åtråvärda enligt mig då materialen och hantverket oftast var bättre för 50 år sedan med undantag av de svenska teakmöbler som ser "tantiga ut".

Detta skåp är idealiskt för mig som spritskåp då det är låsbart och inte skriker "spritskåp" lång väg.
Skåpet köptes utan nyckel men jag hittade ganska enkelt en nyckel som passar.

Jag gillar att skåpen från denna tid var gjorda med luft under för att man inte skulle tappa kontakten med golven, rummen upplevs nog som mindre om skåpen går ända ner?

Jag misstänker att skåpet inte är värdefullt i andras ögon men det skulle vara värdefullt för mig att få veta mera om skåpet ändå. :-)
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #6 skrivet: mån 9 aug 2010 08:59:00 »
Jag skulle nog vilja sälla mig till JJ och gissa på en nyare produktion? Vet inte om den här skåpstypen varit så vanlig i sverige, men för att hitta danska så kan man använda ordet "dækketøjskab" för att se om man hittar något liknande.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #7 skrivet: mån 9 aug 2010 09:01:21 »
grrr, hittade ett i palisander. Slå mig, ett sånt har jag slängt.
http://www.worldantique.net/apstort.asp?selbinr=105409

På mitt var det helhyllor bakom de första två skjutdörrarna, och sedan bardel, besticklådor i mitten och glasdel nederst. Det hade jag ju gärna haft kvar i dag, liksom det i teak (som var något äldre). 

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #8 skrivet: mån 9 aug 2010 09:22:26 »
Frustrerad över att inte kunna finna mer info letade jag överallt på möbeln efter någon märkning men de enda jag hittar är talet 73 handskrivet på två ställen på insidan så det kan mycket väl vara så att den gjordes 1973? Kanske är det därför hantverket är lite enklare utfört än på möbler från 50- & 60-talet?
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #9 skrivet: mån 9 aug 2010 10:01:36 »
Handskrivna siffror brukar inte ha något med tillverkare eller årtal att göra. Det är troligtvis en produktionsteknisk märkning, dvs att detta är nr 73 av kanske 100 st som de gjorde den veckan/månaden.
« Senast ändrad: mån 9 aug 2010 10:15:51 av JJ »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #10 skrivet: mån 9 aug 2010 15:26:26 »
Jag skulle nog vilja sälla mig till JJ och gissa på en nyare produktion? Vet inte om den här skåpstypen varit så vanlig i sverige, men för att hitta danska så kan man använda ordet "dækketøjskab" för att se om man hittar något liknande.

Det är väl det som betyder just linneskåp? Linneskåp var vanliga i Sverige, ser dem då och då i olika utföranden.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #11 skrivet: mån 9 aug 2010 16:58:47 »
Det är väl det som betyder just linneskåp? Linneskåp var vanliga i Sverige, ser dem då och då i olika utföranden.

Ingen aning hur det skall associeras över till svenskan. Ett linneskåp innehåller lakan och gardiner för mig, medan jag nog är märkt av brukandet av skåpen snarareän ordet, dvs, jag associerar dessa skåp till bordsdukning, allt från bordslinne till serviser till glas till barskåp och bestick. Så tänker jag mig inte ett svenskt linneskåp?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #12 skrivet: mån 9 aug 2010 18:35:09 »
Ok, direktöversättning är ju linneskåp, men du kanske tänker mer på det vi kallar serveringsskåp eller buffet?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #13 skrivet: mån 9 aug 2010 20:29:02 »
Ok, direktöversättning är ju linneskåp, men du kanske tänker mer på det vi kallar serveringsskåp eller buffet?
Tvekar på om linne är korrekt "nyans" i översättningen. Bordslinne/dukningstextil i så fall? LInne för mig inkluderar även sängkläder? Eller har jag missuppfattat detta?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stort teakskänk okänd tillverkare/designer, någon som vet något?
« Svar #14 skrivet: mån 9 aug 2010 20:47:52 »
Tja, jag vet inte, google översättning säger att dækketøj=linne, men det är du som kan danska :)